شماره ۹۷۸

صدمه یاخته‌های سالم چشم

پزشکی امروز

در چشم پستانداران دو نوع یاخته‌ی اصلی گیرنده‌ی نور وجود دارد:

ترکه ومخروط. دانشمندان دانشگاه Duke طی پژوهشی تازه نشان داده‌اند که احتضار یاخته‌های مخروطی ممکن‌است سبب شعله‌وری مرگ یاخته‌های سالم ترکه‌یی شده و به از دست رفتن بینایی منتهی شود.
طی این بررسی نشان داده شده که وقتی از یاخته‌های مخروط، یک پروتئین دارای چند وظیفه موسوم به Ran-binding protein2 بـاکــوته نـوشت(Ran BP2) حذف می‌شوند نه تنها مرگ یاخته‌های مخروط پیش می‌آید بلکه به مرگ یاخته‌های سالم ترکه درچشم منتهی می‌شود. این مصنفان همچنین نشان داده‌اند که یاخته‌های ترکه ومخروط درحالی که رو به مرگ می‌روند ازآبشاری از رویدادهای متمایز و غیرمعمول می‌گذرند. مرگ این یاخته‌ها دربیماری‌هایی نظیر رتینیت پیگمانتوزا و دژنرسانس ماکولر مرتبط با سن (AMD) دارای نقش است.
مورد مقابل این حالت، یعنی مرگ یاخته‌های ترکه سبب شعله‌‌وری مرگ یاخته‌های سالم مخروط می‌شود ازمدتها پیش معلوم بود. این مرگ یاخته‌یی تحریک شده‌ی ترکه به از بین رفتن تدریجی ولی درنهایت کامل دید در انسان منتهی می‌شود زیرا یاخته‌های مخروطی برای دیدن در نور روز، تیزی بالا و دید رنگی اهمیت دارند در صورتی که ترکه به دید در محیط کم نور و دیـد محیطــی کمک می‌کند.
حال که رویدادهای منتهی به مرگ ترکه‌های سالم به علت صدمه‌ی مخروط‌ها مشخص شده است، امید می‌رود روش‌های درمانی جدیدی برای بیماری‌های نورودژنراتیو پیدا شود.

PLOS Genet.9(6): e1003555

تعداد بازدید : 1310

ثبت نظر

ارسال