شماره ۹۷۲

خشکی چشم متعاقب لیزیک

دکتر سیدرضا لاجوردی - چشم

خشکی چشم متعاقب لیزیک

60٪بیماران3ماه پس‌از جراحی لیزیک دچار این عارضه می‌شوند.

بررسی‌ها نشان‌داده که ازدیاد آنزیم (Matrix Metalo Proteinase-9(MMP-9 ممکن‌است نشانه‌یی از برای پیش‌آگهی وضع چشم بعداز عمل باشد.  در التهابات و در خشکی‌چشم مقدار این آنزیم بالا می‌رود.
بعداز لیزیک اسمولاریته بالا‌رفته که سبب غلظت سیتوکین‌های التهابی ازجمله (MMP-9) می‌شود که نه تنها خشکی‌چشم ایجاد می‌کند بلکه سبب خوب نچسبیدن فلب‌قرنیه و جابجایی آن و رویش سلولهای اپی‌تلیال داخل زخم و عوارض دیگر می‌شود.
حالا اگر زمینه‌ی خشکی چشم قبل‌از عمل هم موجود باشد وضعیت را بدتر خواهد کرد لذا اگر قبل‌از عمل متوجه شده، درمان ضدالتهابی لازم و تجویز اشک‌مصنوعی انجام شده باشد نتیجه خیلی بهتر خواهد بود.
درحال حاضر ‌باید نمونه‌ی اشک را به آزمایشگاه مخصوص فرستاد تا تست انجام شود ولی به زودی روش دیگر Inflamma Dry که مقدار MMP-9 را در اشک معین می‌کند مورداستفاده قرار خواهد گرفت.
داروهای جدیدی که در آینده‌ی نزدیک در دسترس خواهد بود تا بهتر خشکی‌چشم را مداوا نماید عبارتند از:
1: تعدیل‌کننده T-CELL مشابه Restasis (سیکلوسپورین) اما سریعتر و بهتر اثر می‌کند به نام (SAR1118) این دو دارو التهابات دراثر T-CELL را تخفیف می‌دهند چرا که (SAR1118) از به‌هم پیوستن
 1- LFA-1/1-CAM جلوگیری می‌کند و خوب تحمل می‌شودو اثر آن ظرف 2هفته نمودار می‌شود. به‌عنوان آنتاگونیست LFA-1 عمل می‌‌کند ومانع از T-Lyphocyts می‌شود درحالی‌کهRestasis از تولید این سلولها جلوگیری می‌کند و100تا110روز طول می‌کشد تا اثر آن مشهود گردد. به نظر می‌رسد استعمال توام این دو دارو اثر مضاعف داشته باشد.
2ـ داروی دیگر T-Clair-Sphp700-3 که عصاره‌ی روغن بزرک و پلیوینیل پیرولیدون است بعد از 2 تا4 هفته درمان بهبود قابل ملاحظه‌ دیده شد (در انواع ملایم و متوسط Dry Eye اثر دارد).
3ـ روغن ماهی که مقدار زیادی Omega 3 دارد نیز مفید است ولی جذب آن ضعیف وعوارض نامطلوب دستگاه گوارش ممکن‌است ایجاد نماید Omega3 فورم تری‌گلیسرید آن جذب بهتر و میزان آن درخون خیلی بالا‌تر و مؤثر است.
4ـ یک نوع جدید غیراشباع شده اسیدهای چرب مشابه Resolvin به‌نام Resolvyx به‌صورت قطره‌ی موضعی مورد‌توجه قرارگرفته که10هزار بار قوی‌تر از روغن‌ماهی اثرات ضدالتهابی دارد (Super Fish oil).
ضمناً معلوم شده که بیماری‌های اپی‌تلیال قرنیه را نیز بهبود می‌بخشد و همچنین تراکم سلولهای Cell-Goblet را زیادتر نموده و درخشکی چشم اثر بهتری دارد واین دارو خوب تحمل می‌شود چرا که ازمولکولهای طبیعی ایجاد شده در بدن می‌باشد یعنی ازمواد غذایی که دارای چربی‌هایی مانند روغن‌ماهی هستند مولکولهای Resolvin درست می‌شود.

 

تعداد بازدید : 1474

ثبت نظر

ارسال