شماره ۹۶۹

اکریپلاسمین به جای جراحی شبکیه

دکترسیدرضا لاجوردی - چشم

اکریپلاسمین به جای جراحی شبکیه

درمان دارویی برای چسبندگی ویتره‌باماکولا (VMA) ازجمله سوراخ ماکولا ـ کشش ویتره روی ماکولا(VMT) ومامبران اپی‌رتینال(ERM).

(Ocriplasmin (Jetrea از مولکولهای کوچکی تشکیل شده که به داخل ویتره تزریق می‌شود. این دارو روی فیبرونکتین، لامی‌نین والیاف کلاژن (Type IV) که ویتره و رتــیــن را به هم می‌چسبـاند اثر دارد.
هدف این است که ویتره‌ی خلفی را از لایه‌ی داخلی رتین (Internal Limiting Mem Brane) جدا نماید یعنی دارو درمانی را جانشین جراحی نموده و از عوارض جراحی و مخارج ســرسـام‌آور آن بیــمار را برحذر نماینـد.
1000 بیمار تحت آزمایش قرارگرفته و بعد از 28 روز بیماران را معاینه ونتایج بررسی شده البته با (Optical Computed Tomography (OCT دقیقاً می‌توان وضعیت چشم بیماران را با دقت بررسی نمود.
در40٪ بیمارانی که دچار سوراخ ماکولا بودند بسته شدن سوراخ مشاهده شده بود درحالی‌که بدون درمان تنها در10٪ بیماران بهبود مشاهده شده بود درکسانی‌که سوراخ ماکولا کوچکتر از250 میکرون بود 58٪ نتیجه داده بود.
نکته‌ی مهم اینکه سوراخ درگروه دارو درمانی زود بسته شده و پایدار هم بود.
این دارو کنتراندیکاسیون ندارد ولی دربیماران بامیوپی شدید، کسانی‌که قبلاً ویترکتومی شده یا بیــماری شبکیــه داشتــه به‌کار بـرده نمی‌شود.
هم اکنون استعمال دارو در موارد دیگر ازجمله دژنرسانس ماکولا و یا ادم ماکولای دیابتی مورد آزمایش قرارگرفته است و نتایج گزارش خواهد شد.
PVD (جداشدگی ویتره از رتین) معمولاً بدون علامت است و درسنین بالا اتفاق می‌افتد اما یک جداشدگی ناکامل و یا غیرطبیعی ممکن‌است بینایی را تهدید کند اگر این بیماران دید 20/40 داشتند آنها را تحت نظر می‌گیرند ولی با وجود Ocriplasmin به آسانی می‌توان آنها را درمان نمود چرا که احتمال سوراخ  ماکولا و متامرفوپسی و ادم ماکولا ونقصان فاحش بینایی در کار است و بهتراست زودتر درمان شود.
Ocriplasmin توام با Anti Vegf مثل Lucentis دربیمارانی که دچار چسبندگی ویتره یا ماکولا و بیماری مزمن مثل ادم ماکولای دیابتی، دژنرسانس ماکولرنئوواسکولار یا انسداد وریدی رتین می‌باشند ممکن‌است مفید باشد.

 

تعداد بازدید : 2956

ثبت نظر

ارسال