شماره ۹۶۸

کشف لایه‌تازه چشم

کشف لایه‌تازه چشم

پژوهشگران دانشگاه ناتینگهام در جلوی چشم انسان ، یک لایه‌ی تازه کشف کرده‌اند.
این یافته‌ها درنشریه‌ی Ophthalmology به چاپ رسیده و به‌طور قابل‌توجه به پزشکان کمک می‌کند تا گرافت یا پیوند قرنیه بهتر انجام شود. این کشف به آن معنا است که باید تمامی کتب درسی چشم پزشکی دوباره نوشته شوند. با شناسایی این لایه‌ی تازه و مشخص در عمق بافت قرنیه، اکنون می‌توان به کاوش در این لایه اقدام کرد تا اعمال جراحی برای بیماران مطمئن‌تر و بسیار ساده‌تر انجام شود.
کلینیسین‌های سراسر جهان وجود پارگی یا فقدان آن رادر این لایه به بیماری‌های پشت قرنیه ارتباط داده‌اند.
قرنیه در جلوی چشم قرار دارد و امکان ورود نور به چشم را می‌دهد. پیش‌از این تصور بر این بود که قرنیه از 5 لایه‌ی متفاوت تشکیل شده است:
لایه‌ی Bowman
اپیتلیوم قرنیه
استرومای قرنیه
غشای Descemet
آندوتلیوم قرنیه
لایه‌ی Dua (به‌نامHarminer Dua استاد چشم پزشکی ‌و ‌علوم بینایی) درپشت قرنیه و میان استرومای قرنیه و غشای دسمه جای دارد و به‌رغم آنکه فقط 15 میکرون ضخامت دارد ولی بیش‌از‌حد سخت و قوی است و نیز نسبت به هوا نفوذناپذیر است.
این لایه‌ی تازه کشف شده‌ی قرنیه، در واقع پیشرفتی قابل توجه در درک چشم انسان به دست می‌دهد.
با شبیه سازی پیوندهای ‌قرنیه‌ی انسان در چشم‌های گردآوری شده از دهندگان چشم سراسر انگلیس و با توجه به موفقیت‌های اخیر در  بن‌یاخته‌های کشت شده روی ‌قرنیه‌ی انسان ، در آینده دیگر نیازی به دهندگان چشم نیست.
برای جدا کردن لایه‌های مختلف قرنیه از تزریق حباب‌های کوچک هوا استفاده شد. به این ترتیب و با استفاده از میکروسکوپ الکترونی، پژوهندگان توانستند این لایه‌ها را هزار بار بزرگتر کرده و بررسی کنند.

با درک نکات بیشتر در مورد لایه‌ی جدید دوآ، که البته سبب بهبود پیامدها برای بیمارانی خواهد شد که تحت عمل گرافت یا پیوند قرنیه قرار می‌گیرند جراحان نیز به مقیاس قابل‌توجه سود خواهند برد. بنا به نوشته‌ی Eye Journal، هرسال درسراسر جهان بیش‌از 65000 رویه‌ی گرافت نافذ قرنیه انجام می‌شود.
ضمن جراحی قرنیه، از روشی موسوم به big bubble technique استفاده می‌شود. در این روش از تزریق حباب‌های ریز هوا در استرومای قرنیه استفاده می‌گردد. گاهی این حباب‌ها می‌ترکند و به چـشـم بیـمار صــدمه‌ی فــراوان وارد می‌آورند.
اما، اکنون که پزشکان می‌دانند که می‌توانند به‌جای تزریق حباب در بالای لایه به زیر آن حباب تزریق کنند، بخت پارگی ضمن جـراحـی بـه‌طور قابــل‌تــوجه کاهش می‌یابد.
پژوهشگران‌می‌گویند  هیدروپس قرنیه corneal hydrops احتمالاً به علت پارگی لایه‌ی دوآ ایجاد می‌شود. این حالت وقتی به وجود می‌آید که آب از درون چشم به این قسمت هجوم آورده و به تجمع مایع در قرنیه منتهی می‌شود.
از منظر بالینی، بیماری‌های بسیاری بر عقب قرنیه تاثیر می‌گذارند و کلینیسین این بیماری‌ها را به وجود، فقدان یا پارگی این لایه ارتباط می‌دهد.

تعداد بازدید : 3305

ثبت نظر

ارسال