شماره ۹۵۳

تازه‌های‌چشم پزشکی در گلوکوم

دکترسیدرضا لاجوردی - چشم

1ـ جراحی گلوکوم میکرواستنت تکنیک(Micro Invasive Glaucoma  Surgery (MIGS که کمترین آسیب را به بافتها می‌رساند وبا اطمینان بیشترو زمان جراحی کمتر و دوران نقاهت کوتاهتر وبخیه هم لازم ندارد.
میکروشنت‌ها عبارتند از Hydrus ایمپلنت‌ داخل کاناکیلولرIstent و Aquesys و Trabectome  و Cypss که بعضی را در فضای بالای کورویید و بعضی را در زیر ملتحمه قرار می‌دهند. همه‌ی این تکنیک‌ها AB Interno نامیده می‌شوند ولــی تکنیکــی کــه EX-Press Device را به کار می‌برند چون از طریق ملتحمه انجام می‌شود AB Externo به حساب می‌آید.
 درنوع جراحی استاندارد،50٪ درظرف 5 سال کارایی خود را از دست می‌دهند و سالی یک درصد و در ظرف20 سال20٪ دچار عفونت می‌شوند و دوران نـقاهت4 تا6 هفته دارند. لذا تکنیک‌های جدید مناسب‌تر است.
2ـ Spectral Oct با Soft Ware مخصوص ممکن است Outflow را درکانال شلم Collector Chanels اندازه‌گیری نماید و حتی آناتومی آنها را مشخص نماید.
3ـ Motion Based Oct که حرکت تراکولارمش ورک را درحال عبور مایع از داخل آن تا حد Nanometer Range ممکن است معلوم نماید. حتی ممکن است شدت فشاری که به میزان ترابکولارمش ورک وارد می‌شود معین نماید بنابراین توسط آن می‌توانیمVelocity Map تهیه نمائیم.
این‌دستگاه (Ocular Trabeculo  Gram (OTG نامیده شده است.  
به طور معمول ما فشار داخل چشم را 3 یا 4 بار درسال اندازه‌گیری می‌کنیم هرکدام3 ثانیه که می‌شود حدود12ثانیه درسال و در نتیجه از31 میلیون ثانیه در سال از فشار داخل چشم اطلاع نداریم یعنی از نوسانات روزانه‌ی‌ فشارچشم بی‌خبریم و نمی‌توانیم دقیقاً بگوییم دارو چه اندازه فشار چشم را پایین آورده است.
با OTG می‌توانیم خصوصیات مکانیکی مش ورک را بررسی نموده و می‌توان فهمید که آیا حرکت آن طبیعی است یا نه اگر حرکت آن تدریجاً کم شود می‌توان گفت بیماری رو به بدتر شدن بوده و ‌باید اقدامات جدی‌تری انجام داد. توسط OTG می‌توان متوجه شدکدام دارو برای بیمار مؤثرتر اسـت و کدام از لیــزردرمانـی(SLT/ALT) نتیجه‌گرفته و یا میکروشنت را درکجا قراردهیم نتیجه مناسب‌تر خواهد بود.
Eye World Aug 2013
گلوکوم و CAD DEVICE
 CAD که ازیک نوع کلاژن غیرقابل جذب ازمواد استخوانی درست شده Collagen Type1-Xnoplast Material در بافتهای چشم آنکیسوله نشده و تماسش با بافت مشیمیه ، ملتحمه واسکلرا آسیب نمی‌رساند، 15 سال پیش در روسیه درست شده و بیش از 5 سال است که مورد آزمایش قرارگرفته‌است، یک ورقه‌ی نازک خلل و فرج‌دار است که بعد از انجام ترابکولکتومی Non Penetrating Deep Sclerectomy قرار داده می‌شود.
 در12کلینیک مورد بررسی قرارگرفته و روی 3379 بیمار به کاربرده شده، دربیمارانی که درحال پیشرفت بوده  و فشار بین 20 تا 45 بوده و3 نوع دارو مصرف می‌کردند.
Rejectin مشاهده نشده، به داخل چشم و یا به خارج رانده نشده و هرگز مجبور به خارج کردن آن نشدند اثر دژنراتیو درملتحمه یا عنبیه مشاهده نشده ضمناً چنانکه احتیاج به عمل مجدد باشد می‌توان دوباره آن را به کار برد بدون اینکه قبلی را درآوریم.
در75٪ موارد موفقیت داشته است ‌(درظرف2تا10سال) و عوارض وسیله‌ی قبلی را نداشت.  این عوارض عبارت بودند از هیپوتونی، تشکیل کیست، جا‌به‌جایی ضمناً اثرات منفی فشار چشم روی عصب نقصان یافته و تغییرات فشار شبانه روزی نقصان یافته است.
Eye World May 2013
گلوکوم Pseudoexfoliation و فاصله ازخط استوا
  این نوع گلوکوم درکشورهای اسکاندیناوی درمقایسه با چین‌شایع‌تر است.
99٪ این بیماران دارای ژن LOXL می‌باشند اما80٪ آنها که بیماری را ندارند نیز  این ژن‌ را دارا هستند لذا عوامل دیگری ازجمله اشعه‌ی ماورای‌بنفش ودرجه حرارت محیط در بروز بیماری تأثیر دارند.
 دراین بیماری تراکم الیاف سفید رنگ شبیه پروتئین در اتاق قدامی دیده می‌شوند (درسطح عدسی و درحاشیه‌ی مردمک).
هرچه از خط استوا به طرف شمال برویم شیوع بیماری بیشتر می‌شود و فکر می‌کنند ویتامینD یا بلندی سطح زمین دخالت داشته باشد بعداً تئوری اشعه‌ی‌خورشیدی مطرح شد.
 بازتاب اشعه‌‌‌ی‌خورشیدی به سطح چشم رسیده از قرنیه عبور نموده و درعنبیه جذب می‌شود. در عنبیه عروق زیادی وجود دارد جدار عروق از الیاف الاستیک (حاوی الاستین) تشکیل شده است. ژن توانایی الاستین را کم نموده و اشعه‌ی اولتراویولت روی آن اثر نموده و اکسفولیاسیون ایجاد می‌کند. علاوه براین تأثیر درجه حرارت را نباید فراموش کرد. درجه حرارت بدن۹۸/۶ فارنهایت است اما از‌آنجا که سطح چشم درمعرض قرارگرفته و عروق فراوان ندارد  وقتی درجه حرارت محیط 32 درجه فارنهایت باشد سطح چشم ۹۸/۶ نخواهد بود در نتیجه‌ ذرات اکسفولیاسیون که ازمولکولهای هتروژن درست شده‌اند دردرجه حرارت پایین رسوب می‌کنند.
 ازطرف دیگر مشاهده شده آنها که نجات غریق هستند در دوران جوانی و به مدت‌طولانی3 برابر بیشتر و آنها که تعلیم اسکی می‌دهند 8 برابر بیشتر دچار این بیماری می‌شوند.
 باید به خاطر داشت که انعکاس نور از سطح برف بیش ازسطح آب بوده وهر دو بیشتر از سطح زمین خواهد بود نتیجتاً عینک‌هایی که مانع عبور اشعه‌ی اولتراویولت می‌شوند و ضمناً درجه حرارت سطح چشم را بالاتر نگه می‌دارند  به عنوان پیشگیری مفید هستند.
به علاوه مردم اسکاندیناوی بیشتر قهوه می‌خورندبه طور متوسط10فنجان در روز شاید بی‌تأثیر نباشد.
آزمایش ژنتیک برای ژن LOXL1 هنوز موجود نیست اگر هم مثبت باشد دلیل بروز بیماری نخواهد بود ژن یک عامل خطر هست اما تنها عامل نیست.
 چشم پزشکان باید درمعاینه‌ی چشم متوجه این رسوبات بوده به خصوص وقتی‌که مردمک خوب باز نمی‌شود.
 دراین بیماری استقامت زنول‌ها نقصان یافته و درجراحی کاتاراکت مراقبت بیشتر ضروری است.

Eye World May 2013

تعداد بازدید : 1667

ثبت نظر

ارسال