شماره ۱۱۳۱

دستور‌العمل‌های جدید برای کاهش فیبریلاسیون دهلیزی و بهبود کیفیت زندگی

پزشکی امروز

دستور‌العمل‌های جدید برای کاهش فیبریلاسیون دهلیزی و بهبود کیفیت زندگی

چهارشنبه 13 بهمن 1395
پزشکی امروز

دستورالعمل‌های بالینی جدیدی که توسط انجمن‌ جراحان توراکس‌(STS:‌The Society of Thoracic Surgeons) آمریکا اعلام‌گردیده، شامل توصیه‌هایی مهم پیرامون استفاده‌از جراحی حذف کانون آریتمی یا Surgical ablation در درمان فیبریلاسیون دهلیزی(Atrial Fibrillation) است. لازم به‌ذکر‌است که فیبریلاسیون دهلیزی، شایع‌ترین نوع نامنظمی ضربان قلب ‌می‌باشد.

انجمن‌ جراحان توراکس براین باور است که خلاصه‌سازی شواهد علمی موجود و تبدیل آن به توصیه‌ها و دستورالعمل‌های بالینی، می‌تواند نقش مهمی در بهبود نتایج جراحی و ارتقا کیفیت مراقبت از بیماران داشته باشد. در‌این‌مورد، شواهد موجود نشان‌می‌دهند که جراحی حذف کانون آریتمی به‌عنوان یک گزینه درمانی برای فیبریلاسیون دهلیزی در‌طی ۳۰‌سال اخیر، پیشرفتی مداوم داشته و تعداد استفاده از آن و موفقیت آن نیز در‌حال افزایش می‌باشد.  مطابق این یافته‌ها، جراحی حذف کانون آریتمی در کاهش فیبریلاسیون دهلیزی و ارتقای کیفیت زندگی مؤثر بوده است و بنابراین باید در جراحی قلب بزرگسالان، جایگاه مهمتری داشته باشد.

در بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی، سیگنال‌های الکتریکی سریع و آشفته باعث‌می‌شوند که ۲بخش فوقانی قلب (دهلیز یا Atria) بلرزند‌. این لرزش، ریتم طبیعی بین دهلیز و قسمت‌های پایینی قلب (بطن‌ها یا Ventricles) را آشفته‌می‌کند‌. در نتیجه، بطن‌ها ممکن‌است سریع و بدون ریتم منظمی بتپند.

فیبریلاسیون دهلیزی می‌تواند منجر به لخته‌شدن خون، سکته مغزی، نارسایی قلبی و سایر مشکلات مربوط به قلب شود. طبق گزارش انجمن قلب آمریکا (AHA)، فیبریلاسیون دهلیزی درمان‌نشده، خطر مرگ‌و‌میر مربوط به قلب را ۲‌برابر بیشتر‌کرده و با افزایش قابل‌توجه خطر سکته‌قلبی همراه است. حداقل، ۲/۷میلیون آمریکایی مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی هستند.

مشخص‌شده که جراحی حذف کانون آریتمی با بهبود ریتم طبیعی قلب، کیفیت زندگی و کاهش سکته همراه است. شواهد فعلی نشان‌می‌دهند که جراحی حذف کانون آریتمی را می‌توان بدون عوارض عمده یا مرگ انجام‌داد.

یکی‌از گزینه‌های درمانی برای فیبریلاسیون دهلیزی مطابق با دستورالعمل‌های اخیر‌، جراحی حذف کانون آریتمی است که فرایندی بسیار پیچیده و پر پیچ و خم است‌. در‌حین جراحی حذفی، جراح، ضایعات (Lesions) بسیار خاص و تعریف شده‌ای ایجاد‌می‌نماید. اسکار در محل زخم به‌سرعت تشکیل می‌شود و سیگنال‌های الکتریکی غیرطبیعی را مسدود می‌نماید، در‌حالی‌که مسیری کنترل‌شده برای هدایت سیگنال‌های الکتریکی به قلب به‌وجود‌می‌آورند. ضربان قلب باید در‌نهایت طبیعی شود.

جراحی حذف کانون آریتمی را می‌توان به‌عنوان یک روش مستقل یا به‌‌همراه یک جراحی قلب دیگر انجام‌داد. در‌حین تدوین این دستورالعمل‌ها، محققان ایمنی انجام جراحی حذفی را برای ۳‌روش جراحی ارزیابی‌کردند:

جراحی‌های دهلیز باز یا Open Atrial Operations اصلی که در‌آنها دهلیز‌چپ باز‌می‌شود، مانند ترمیم یا تعویض دریچه‌میترال و یا ترمیم دریچه سه‌لختی (Tricuspid Valve Repair). جراحی‌های دهلیز بسته اولیه که در آن‌ها دهلیز چپ باز‌نمی‌شود، مانند عمل‌جراحی بای‌پس سرخ‌رگ‌های کرونر(CABG) و یا جراحی تعویض دریچه آئورت (AVR) و جراحی‌های مستقلی(Standalone) که هدف آنها فقط انجام جراحی حذفی برای درمان فیبریلاسیون دهلیزی است.

دستورالعمل‌های بالینی جدید، توصیه‌هایی مبتنی‌بر شواهد (Evidence-based) ارائه‌می‌دهند که عبارتند‌از:

• جراحی حذفی برای فیبریلاسیون دهلیزی در زمان جراحی دریچه میترال برای بازیابی ریتم عادی قلب.

• جراحی حذفی برای فیبریلاسیون دهلیزی همزمان با جراحی‌های جداگانهAVR،CABG و یا جراحی توأمAVR+CABG برای بازیابی ریتم قلب و جراحیحذف کانون آریتمی

به‌عنوان یک شیوه مستقل برای بازیابی ریتم عادی قلب در‌مورد فیبریلاسیون دهلیزی نشانه‌دار(Symptomatic Afib) که به دارو یا سوزاندن با کاتتر (Catheter Ablation) مقاوم است.

محققان همچنین توصیه‌می‌کنند که به‌منظور بهینه‌سازی نتایج درمانی، یک تیم قلب متشکل از تخصص‌های مختلف تشکیل شود و ارزیابی، برنامه‌ریزی درمان و پیگیری درازمدت را برای بیماران انجام‌دهد.

زمانی‌که جراحان برای مدیریت فیبریلاسیون دهلیزی با یک تصمیم چالش برانگیز روبه‌رو هستند، این دستورالعمل‌ها (Guidelines) می‌توانند به آنان کمک نمایند. این دستورالعمل‌ها نشان‌‌دهنده ادغام مدارک موجود در‌این‌زمینه بوده و جایگزین تصمیم نهایی جراح نمی‌باشند. همواره باید به‌خاطرداشت که انتخاب نهایی درمان برعهده بیمار و پزشک وی می‌باشد.


Ref:The Annals of Thoracic Surgery, January 2017

تعداد بازدید : 1331

ثبت نظر

ارسال