شماره ۱۱۲۰

حمله‌های قلبی خاموش

دکتر فریده نیک‌نفس - قلب و عروق

حمله‌های قلبی خاموش

چهارشنبه 26 آبان 1395
پزشکی امروز

تمامی حمله‌های قلبی، الزاماً درد قفسه‌ی‌سینه یا سایر نشانه‌های کلاسیک شناخته‌شده را ندارند. این‌گونه موارد به حمله‌های خاموش (Silent attacks) شهرت‌دارند. این حمله‌ها مرگبار بوده و شایع‌تر و کشنده‌تر از میزانی هستند که قبلاً  تصور‌می‌شد. نشانه‌های معمول یک حمله‌ی‌قلبی شامل احساس فشار، درد، احساس پُری و فشرده‌شدن (Squeezing) در قفسه‌ی‌سینه بوده و ممکن‌است در بازوها، شانه‌ها، گردن، پشت، دندان‌ها یا فک نیز احساس درد وجود داشته باشد. درد‌معده، تنگی‌نفس، احساس سبکی در سر، تهوع و اضطراب نیز رایج است.

این موارد به‌عنوان نشانه‌های کلاسیک شناخته‌می‌شوند و با‌این‌وجود حمله‌های قلبی همیشه اینگونه بروز نمی‌نمایند. در‌واقع، تقریباً نیمی‌از حمله‌های قلبی بیشتر این نشانه را بروز نداده و با‌این‌حال، همچنان جریان‌خون به عضله‌ی قلب کاهش‌یافته یا کاملاً قطع‌می‌شود که این فرآیند به ایسکمی معروف است‌.

خطر حمله‌های قلبی خاموش:

به‌دلیل فقدان نشانه در حمله‌های خاموش، بیمار به‌ندرت متوجه آن گشته و در نوار قلبی که بعدها گرفته ‌می‌شود، پزشک از نشانه‌های موجود‌، متوجه اتفاق قلبی قبلی می‌گردد. بی‌نشانه بودن این حمله‌ها دلیل‌بر عدم آسیب‌رسانی آنها نمی‌باشد‌.

حمله‌های قلبی خاموش چقدر شایع بوده و به‌چه میزان خطرناک هستند؟

عواقب حمله‌ی قلبی خاموش به‌همان بدی دیگر حمله‌های قلبی ‌است که هنگام وقوع تشخیص داده می‌شود و چون بیماران نمی‌دانند دچار حمله‌ی قلبی شده‌اند، مراجعه نکرده و تحت‌درمان مورد نیاز قرار‌نمی‌گیرند تا از بروز حمله‌ی قلبی بعدی جلوگیری گردد.

محققان با ارزیابی ۹۴۹۸‌تَن میـانــسال‌ در بـرنـامه‌یARIC با هدف بررسی عوامل خطر بیماری‌های  قلبی، تأثیر سخت‌شدن دیواره‌ی عروق (تصلب‌شرائین) را بر سلامت مورد توجه قراردادند. محققان دراین ارزیابی بدون توجه به جنسیت و نژاد شرکت‌کنندگان  در تحقیق، به بررسی تعداد حمله‌های قلبی خاموش و پیامدهای آتی آنها پرداختند.

محققان با تحت‌نظر قرار‌دادن گروه مورد بررسی ازنظر بیماری‌های مربوط به قلب، مرگ ناشی‌از حمله‌های قلبی و سایر عواقب مربوط به سلامت، هربیمار را به‌مدت بیش‌از ۲۰‌سال پیگیری نمودند.

یافته‌ها نشان‌دادند که ۴۵‌درصد از کل حمله‌های قلبی از نوع خاموش هستند و میزان مرگ‌ومیر ناشی‌از بیماری‌های قلبی درآینده‌ی این‌گونه از حمله‌ها تا ۳برابر افزایش می‌یابد و شیوع آنها در مردان بیشتر از زنان است و این موضوع جای نگرانی دارد، زیرا که حمله‌های قلبی خاموش احتمال مرگ به‌هر‌دلیل را در مراحل بعدی زندگی تا ۳۴‌درصد افزایش‌می‌دهند.

نتایج پژوهش با متغیرهای مخربی مانند استعمال‌دخانیات، دیابت، وزن، میزان کلسترول، فشارخون‌ بالا و همچنین با میزان درآمد و تحصیلات مطابقت‌داده شد.

شواهد جدید نشانگر آن است که حمله‌های قلبی خاموش بسیار رایج و جدی‌تر از آن چیزی هستند که قبلاً به‌نظر‌می‌آمد و یافته‌ها حاکی از آن است که افرادی‌که دچار حمله‌ی‌قلبی خاموش می‌شوند، به‌همان مقدار حمله‌های قلبی نشانه‌دار، نیازمند مراقبت و حمایت هستند. پزشکان باید به این‌گروه از بیماران که حمله‌ی قلبی خاموش داشته‌اند در مواردی همچون ترک‌سیگار، کاهش‌وزن، کنترل کلسترول و فشارخون و تحرک بدنی بیشتر، توجه مورد نیاز را معطوف دارند.

تعداد بازدید : 782

ثبت نظر

ارسال