شماره ۱۰۹۶

خطر حمله قلبی و سکته‌مغزی بیماران نقرسی

دکتر کیوان مدنی - روماتولوژیست

خطر حمله قلبی و سکته‌مغزی بیماران نقرسی

یافته‌ها نشان‌دادند که بیماران دچار نقرس در‌مقایسه با افراد بدون این بیماری، به احتمال ۲برابر دچار حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی می‌شوند. تصور بر‌این است که سطوح بالاتر اسید‌اوریک که باعث نقرس می‌شود، همچنین می‌تواند به‌عنوان یک عامل خطرساز قوی برای حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی به‌شمار‌‌ رود.

در یک بررسی‌که توسط دانشمندان‌ دانشگاه ‌آکسسفورد انجام‌شد، از داده‌های پژوهش ‌NHS England و دفتر آمار ملی این کشور و دیگر داده‌های بیماران نقرسی بین سال‌های ‌‌۱۹۶۳‌‌تا۲۰۱۱ برای پیگیری سلامت این بیماران و به‌منظور تعیین ارتباط بین نقرس و حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی در انگلستان استفاده ‌شد.

این یافته‌های جدید بــر نیــاز به بررسی ‌مرگ ‌و‌ میر مشترک (Co-Morbidities) تأکید داشته و شامل اقدامات پیشگیرانه‌ی در جریان درمان نقرس جهت کاهش حملات قلبی و سکته‌ی‌مغزی در این بیماران می‌باشد.

نکته‌ی مهم این ارزیابی به ما  خاطرنشان می‌سازد که نقرس تنها وضعیتی برای درد شدید محسوب نمی‌شود، بلکه بیماری است که باید جدی گرفته شده و برای جلوگیری از حملات قلبی و سکته‌ی مغزی غیرضروری (Unnesessary)، تحت‌درمان مؤثر قرارگیرد و باید نقرس را بسیار فراتر از آرتریت‌های التهابی در‌نظر گرفت. بیشتر قریب‌به‌اتفاق مراقبت و درمان نقرس، درشبکه‌ی مراقبت‌های اولیه انجام می‌شود. پزشکان خانواده باید بدانند که نقرس نه‌تنها شکل بسیار قابل درمان آرتروز است، بلکه باید به این بیماران در‌مورد افزایش خطر حملات قلبی و سکته‌ی مغزی نیز اطلاع‌رسانی شود.

مراقبت همه جانبه و با کیفیت بالا از افراد مبتلا به نقرس نه‌تنها کیفیت‌زندگی آنها را بهبود می‌بخشد، بلکه عمر آنها را نیز طولانی می‌سازد.

محققان پس‌از ارزیابی مجموعه داده‌ها در یک دوره‌ی طولانی از زمان (۴۸سال)، دریافتند که بیماران نقرسی ‌۲برابر بیشتر در معرض خطر سکته‌ی قلبی و سکته‌ی‌مغزی می‌باشند و این شواهد می‌تواند در هدایت و دستیابی به روش‌هایی برای بهبود سلامت قلب‌و‌عروق در افراد مبتلا به نقرس کمک‌کند و  برای نشان‌دادن دیگر اثرات اسید‌اوریک بر سلامت بدن نیز بررسی‌های بیشتری مورد نیاز است.


تعداد بازدید : 1373

ثبت نظر

ارسال