شماره ۱۰۶۵

ترمیم قلب آسیب‌دیده توسط سیستم لنفاوی

دکتر فریده نیک‌نفس - قلب و عروق

محققان به روش جدیدی برای کاهش آسیب‌های قلبی ناشی‌از حمله‌ی قلبی و احیای قلب ازطریق رشد رگ‌های لنفاوی پی‌برده‌اند.

براساس بررسی‌های‌ دانشگاه آکسفورد در بریتانیا، تحریک رشد رگ‌های لنفاوی‌ در ‌‌موش‌ها بااستفاده از پروتئینی به‌نام VEFD-C، موجب بهبود روند درمان و توانایی قلب در خون‌رسانی به تمام قسمت‌های بدن می‌شود.

سرپرست محققان این بررسی اظهار‌داشت:‌ «‌‌با تحریک به‌موقع رگ‌های لنفاوی پس‌از حمله‌ی‌قلبی، با واکنش مهمی از‌طرف سیستم لنفاوی مواجه می‌شویم که موجب تقویت و تشدید روند بهبود قلب و کاهش آسیب‌های وارده به آن خواهدشد.

این کار عملکرد خون‌رسانی قلب را به‌طور‌قابل ملاحظه‌ای بهبود‌ می‌بخشد».

سیستم لنفاوی، شبکه‌ای متشکل از راه‌ها (مجاری) و گره‌های لنفاوی است که وظیفه‌ی انتقال سلول‌های سفید خون به تمام بدن به‌منظور مبارزه با آسیب و عفونت و متعادل نگه‌داشتن مایعات بدن را بر عهده‌دارد.

اطلاعات اندکی درخصوص نقش سیستم لنفاوی در قلب موجود است. محققان دست‌اندرکار روشن نمودن نقش مهم عروق لنفاوی در واکنش قلب نسبت به آسیب‌های پس‌از حمله‌ی قلبی می‌باشند.

حمله‌ی قلبی براثر عدم‌رسیدن خون به عضلات قلب اتفاق می‌افتد که این حملات می‌توانند آسیب‌های غیرقابل جبرانی برجای بگذارند و نارسایی قلبی را به‌همراه داشته باشند.

در آمریکا در هر‌ ‌۳۴ثانیه، یک نفر دچار حمله‌ی قلبی می‌شود. براساس آمار مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها (CDC)، حدود نیمی از افرادی که دچار نارسایی قلبی هستند طی ۵ سال از تشخیص این بیماری، جان خود را از دست می‌دهند.

محققان با انجام این بررسی در موش‌ها نشان ‌دادند‌ که ‌رگ‌های لنفاوی جدیدی پس ‌از حمله‌ی قلبی شروع به رشد کردند. با تحریک بیشتر رشد این رگ‌ها توسط پروتئین‌VEGF-C  که از قبل در حیوانات به‌عنوان درمانی برای غددلنفوم مورد استفاده قرار‌گرفته بود، آسیب ناشی‌از حمله‌ی قلبی کاهش می‌یابد و روند درمان شدت می‌گیرد.
آنها این‌طور فرض کردند که رگ‌های‌لنفاوی اضافی به‌منظور دور‌کردن سلول‌های ایمنی از عضلات آسیب‌دیده‌ی قلب رشد می‌کنند تا سطح التهاب در ناحیه‌ی آسیب‌دیده را کاهش داده و به آن کمک کنند تا خودش را ترمیم‌کند.

این مسأله قبلاً مستند نشده است و مفهوم این یافته‌ها در موش‌ها می‌تواند گسترده باشد. با حل معمای چگونگی توسعه‌ی سیستم لنفاوی و نقش آن در ترمیم قلب، می‌توان به شیوه‌های جدیدی برای کاهش آثار مخرب حمله‌ی قلبی دست‌یافت.

رگ‌های لنفاوی از سلول‌های خاصی که نقش مهمی در بالندگی رگ‌های خونی جنین دارند رشد می‌کنند. این یافته‌ مرحله‌ای جدید در پزشکی ترمیمی است.مرحله‌ای که این توانایی را به محققان می‌دهد تا به ارگان‌ها کمک کنند که بتوانند خود را پس از حوادث آسیب‌زا نظیر حملات قلبی ترمیم کنند.

درک بیشتر و دقیق‌تر ما از شیوه‌ی رشد رگ‌های لنفاوی از  خواستگاه‌های متعدد(Multiple origins) در جنین در حال رشد،  به یافتن درمان‌های جدید هدفمند در آینده کمک شایانی می‌نماید.

 

تعداد بازدید : 837

ثبت نظر

ارسال