شماره ۱۰۶۰

تأثیر فعالیت بر سلامت قلب سالمندان

پزشکی امروز

تأثیر فعالیت بر سلامت قلب سالمندان

برای سالمندانی که تحرک محدودی دارند، هر‌دقیقه فعالیت فیزیکی ممکن‌است از خطر حمله‌ی قلبی کم‌کرده و مرگ‌و‌میر ناشی‌از مسائل مرتبط به قلب را کاهش دهد. این یافته براساس پژوهشی جدید می‌باشد که در‌مجله‌ی انجمن قلب آمریکا (AHA) منتشر شده‌است.

مزایای بالقوه‌ی ورزش برای سلامت قلب به‌خوبی اثبات شده‌اند. در اوت‌2014، اخبار پزشکی‌امروز (MNT) از پژوهشی خبرداد که درآن محققان به این نتیجه رسیده بودند که فعالیت فیزیکی، می‌تواند خطر ضربان قلب نامنظم در زنان سالخورده را کاهش دهد. همچنین در پژوهشی دیگر، محققان به این نتیجه دست‌یافتند که یک‌ساعت ورزش در روز ممکن‌است خطر ابتلا به نارسایی قلبی را به نصف کاهش‌دهد.

در دستورالعمل‌های فعالیت فیزیکی برای آمریکایی‎ها توصیه شده‌است که افراد ۶۴ ساله و بالاتر از آن، باید در‌طول هفته حداقل در یک ورزش هوازی با‌شدت متوسط، به‌مدت ۱۵۰دقیقه یا ورزش هوازی شدید به‌مدت ۷۵ دقیقه، شرکت‌کنند.

با این‌حال، محققان معتقدند که برای سالمندان با تحرک محدود، تحقق بخشیدن به‌چنین توصیه‌هایی چالش‌برانگیز خواهد بود. به‌این‌ترتیب، این گروه پژوهشی را آغاز کردند تا بتوانند مشخص‌کنند که آیا سطوح پایین‌تر فعالیت نیز می‌تواند به‌همین اندازه‌ برای سلامت قلب این افراد مؤثر باشد یا‌خیر.

پیاده‌روی آهسته و فعالیت‌های سبک منزل، با سطوح بالاتر کلسترول ‌خوب(HDL) مرتبط‌هستند.

با استفاده از شتاب‌سنج (accelerometer) پژوهشگران سطح فعالیت فیزیکی ۱۱۷۰سالمند با سنین ۷۴ ‌تا‌۸۴ را اندازه‌ گرفتند. این افراد، اعضای پژوهش مداخلات و استقلال سبک زندگی برای سالمندان (LIIE) بودند. تمام شرکت‌کنندگان مبتلا به مشکلات حرکتی بوده، اما توانایی پیاده‌روی مسافت ۴۰۰متر را داشتند.

یک شتاب‌سنج با ثبت ۹۹ ضربه در دقیقه یا کمتر، به‌عنوان رفتار بی‌تحرک در‌نظر‌گرفته می‌شد. درحالی‎که ثبت ۱۰۰تا۴۹۹ ضربه در یک دقیقه، نشان‌دهنده‌ی پیاده‌روی آهسته یا امور سبک مربوط به منزل بود و ۵۰۰ ضربه در دقیقه یا بیشتر، نشان‌دهنده‌ی پیاده‌روی متوسط یا فعالیت‌هایی با شدت مشابه بود.

پژوهشگران خطر ابتلا به حمله‌ی قلبی یا مرگ‌و‌میر ناشی‌از بیماری‌های قلبی را در ۱۰‌سال آینده برای شرکت‌کنندگان تخمین زدند. آن‌ها این کار را با استفاده از عواملی مانند سن، فشارخون و سطح کلسترول خون انجام دادند.

یافته‌ها نشان‌داد که به‌ازای هر ۲۵تا۳۰ دقیقه در روز که شرکت‌کننده بی‌تحرک بوده‌است، حمله‌ی قلبی یا مرگ براثر گرفتگی‌کرونر تا ۱درصد افزایش داشته‌است.

اما در‌میان شرکت‌کنندگان با هیچ سابقه‌ی بیماری قلبی، ضربات ثبت‌شده‌ی شتاب‌سنج با میزان ۱۰۰تا۴۹۹ ضربه در دقیقه، نشان‌دهنده‌ی میزان بالاتر HDLیعنی همان کلسترول «خوب» بود. این نوع کلسترول به حذف لیپوپروتئین با چگالی‌‌کم (LDL) یا کلسترول «بد» از عروق کمک‌کرده و به‌این‌ترتیب خطر ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش می‌دهد.

به‌طور متوسط، ضربات ثبت‌شده توسط شتاب‌سنج  در‌میان شرکت‌کنندگان به ۵۰۰ ضربه در دقیقه یا بیشتر فقط برای مدت یک‌ساعت یا کمتر در روز رسید.

محققان می‌گویند نتایج این یافته‌ها نشان‌می‌دهند که کاهش زمان بی‌تحرکی، ممکن‌است برای سلامت قلب افراد سالخورده با محدودیت حرکتی مفید باشد. پژوهشگران اضافه می‌کنند: «درگذشته، روی شرکت در فعالیت فیزیکی بنیادی(Structural) تأکید می‌شد. اما به‌طور فزاینده‌ای این واقعیت مشهود است که تشویق افراد به کاهش زمان بی‌تحرکی، می‌تواند مزایای مهمی برای عروق قلب آن‌ها داشته‌باشد».

این گروه پژوهشی اشاره می‌کند که یافته‌های آنان حاکی از این نیست که یک دوره ورزش، خطرات قلبی ناشی‌از یک دوره‌ی بی‌تحرکی را خنثی می‌کند.«به‌این‌معنا که حتی اگر به‌مدت یک ساعت هنگام صبح ورزش کنید و پس‌از آن در ادامه‌ی روز 8 ساعت بنشینید، شما در معرض خطرات سلامتی خواهید بود  و این مورد، مستقل از فعالیت ورزشی شما خواهد بود». پژوهشگران همچنین می‌گویند: «این نکته بر نیاز به فواصل منظم میان حرکت سطح‌پایین و پرهیز از نشستن برای مدت طولانی تأکید‌می‌کند».

Ref: JAHA  Jan 2015

تعداد بازدید : 1331

ثبت نظر

ارسال