شماره ۱۰۴۱

مصرف مکمل‌ها و کاهش خطر بیماریهای قلبی

دکترتقی درودگر - داخلی قلب

مصرف مکمل‌ها و کاهش خطر بیماریهای قلبی

یک مکمل‌ساده ممکن‌است راهی بی خطر و مقرون به صرفه برای کاهش بیماری‌های قلبی در افرادی که هنگام تولد وزن کمی دارند باشد. این بررسی که روی موش ها انجام شده است هم چنین امکان طراحی یک آزمایش خون برای نشان دادن میزان آسیب موجود در آئورت این افراد را افزایش می‌دهد.

محققان موسسه علوم متابولیک به موش‌هایی که هنگام تولد وزن کمی داشتند مکملی از مولکول کوآنزیم CoQ)Q) دادند و متوجه شدند در موش‌هایی که پس از تولد رشد سریعی داشتند مکمل مانع پیری زودرس سلول‌های آئورت شد که می‌تواند سرانجام منجر به بیماری‌های قلبی شود.

چند سالی است که دانشمندان می‌دانند نوزادانی‌که هنگام تولد وزن کمی دارند و بعد از تولد به سرعت رشد می‌کنند بیشتر از افرادی که هنگام تولد وزن طبیعی دارند احتمال دارد دچار بیماری‌های قلبی شوند. این بررسی جدید که در نشریه‌ی FASEB (فدراسیون‌انجمن‌های زیست‌شناسی ‌تجربی آمریکا) منتشر شده است مکانیسم جدید زیربنای این پدیده را مشخص‌نموده و درمان ممکن را نیز پیشنهاد می‌نماید.

این محققان که بودجه تحقیق‌شان توسط بنیاد قلب بریتانیا و شورای تحقیقات‌پزشکی(MRC) تأمین شده بود موش‌های باردار را با رژیم‌غذایی کنترل‌شده یا رژیم‌غذایی  با پروتئین کم و کربوهیدرات بالا تغذیه‌کردند. مادرانی که با رژیم کم پروتئین تغذیه شده بودند توله‌موش‌هایشان هنگام تولد وزن کمی داشتند، اما زمانی که توسط مادری که با رژیم‌غذایی کنترل‌شده تغذیه شده بود شیر داده شدند به سرعت رشد کردند. هنگامی که محققان آئورت این موش‌ها را مورد بررسی قرار دادند، دریافتند که سلول های آن‌ها سریع‌تر از نوزادانی که هنگام تولد وزن طبیعی داشتند پیر شدند که این امر با کمبود CoQ در آئورت مرتبط بود.

هنگامی که محققان به موش‌هایی که هنگام تولد وزن کمی داشتند در رژیم غذایی‌شان پس از از شیر‌گرفتن  CoQ اضافی دادند، متوجه شدند که این امر مانع از پیری سریع و صدمه به آئورت آنان شد. CoQ به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود و برای اطمینان از عملکرد صحیح میتوکندری  سلول‌ها و حفاظت از سلول‌ها در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از مولکول‌های بسیار واکنش‌پذیری که به عنوان رادیکال‌های آزاد شناخته می‌شوند که می‌توانند موجب آسیب به پروتئین‌ها، غشاء‌ها و ژن‌ها شوند، لازم است.

این تیم همچنین دریافت که CoQ در سلول‌های سفید خون نوزادان موش‌هایی که هنگام تولد وزن‌کمی داشتند کاهش می‌یابد و به‌همین‌دلیل می‌توان از سطوح CoQ در سلول‌های سفید خون برای پی‌بردن به میزان آسیب موجود در آئورت استفاده کرد.

پروفسور سوزان اُزان از واحد بیماری‌های متابولیک شورای تحقیقات پزشکی که سرپرستی مطالعه را بر‌عهده داشت توضیح می‌دهد: «مطالعه ما به پرسشی پاسخ گفته است که مدتی است پزشکان را متحیر کرده و آن این است که چرا کودکانی که هنگام تولد وزن کمی دارند و بعداً به‌سرعت رشد می‌کنند در معرض بیماری‌های قلبی بیشتر در آینده قرار دارند؟». « ما بر این باوریم که این موضوع به دلیل کمبود کوآنزیم Q در آنان است.به دلیل این که این مولکول پس از آن نیز در سلول‌های سفید‌خون فرد ناکافی است ممکن است بتوان آزمایش خون ساده‌ای طراحی کرد که بتواند میزان آسیب آئورت آنها و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تشخیص دهد.»

دکتر جین تری ادکینز محقق اول این بررسی می‌افزاید: «اگر چه مطالعه ما تنها جوندگان را دربرمی‌گیرد ممکن‌است روزی پیامدهای‌بزرگی برای پیشگیری و درمان به موقع بیماری‌های قلبی  در انسان داشته‌باشد. این‌بررسی‌نشان می‌دهد که ممکن‌است بتوان افراد در معرض خطر را با مکملی بی‌خطر و مقرون به صرفه که پتانسیل جلوگیری از بیماری‌های قلبی قبل از این که هر‌گونه نشانه‌ای از بیماری داشته باشند را درمان کرد.»

در سراسرجهان بیماری‌های قلب ‌و عروق بیش از هر‌بیماری دیگر عامل مرگ‌و‌میر هستند و جان ۱۷/۳ میلیون نفر را در سال ۲۰۰۸ گرفته‌اند، رقمی که پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۳۰ به بیش از ۲۳/۳ میلیون‌نفر برسد.آزمایش‌های تشخیصی به موقع برای احتمال خطر ابتلا به بیماری های قلب و عروق می‌تواند به کاهش این رقم کمک کند. این محققان قصد‌دارند مشخص کنند که آیا یافته هایشان می‌تواند در انسان‌ها تأیید شود و در نتیجه پتانسیل پیش‌بینی آن‌ها را به احتمالی واقعی تبدیل کند.

 

 

تعداد بازدید : 1129

ثبت نظر

ارسال