شماره ۱۰۳۶

مراقبت گروهی موثرترین درمان پرفشاری خون

دکتر محمدرضا جهانبانی‌فر - داخلی

مراقبت گروهی موثرترین درمان پرفشاری خون

براساس تحقیقات جدید انجام شده، بیمارانی که مبتلا به فشار خون بالا هستند و از همکاری گروهی پزشک و داروساز برخوردار می‌باشند، از کنترل بهره‌مند می‌شوند تا اینکه صرفاً فقط تحت‌نظر پزشک باشند.
داروسازها می‌توانند نقش مهمی در ارتباط با پزشکان صرف‌نظر از  نوع درمان تا حد مطلوب، داشته باشند. چرا که می‌توانند به بیماران در دادن مشاوره‌‌ی تغییر سبک‌زندگی خود و تشویق او به انجام پیگیری‌ کمک کنند.
این پژوهش، همکاری مشترک پزشک و داروساز را در فرایند مداوای افراد با فشارخون بالا، ارزیابی می‌کند. پرفشاری خون عامل اصلی بیماری‌های قلبی، سکته‌های مغزی و آنوریسم سرخرگ‌ها محسوب می‌شود.
در این بررسی، تیم پژوهشی به سرپرستی دانشگاه برونل لندن، با ترکیب دو شیوه‌ی بالینیِ کنترل‌شده‌ی اتفاقی، از نتایج به دست آمده‌ی تیم پزشک و داروساز، دریافت که هر درمان ضدپرفشاری خون به تنهایی راه به کاهش 7/19 میلی‌متر جیوه فشار‌خون سیستولیک (SBP) می‌برد و هرجلسه از مشاوره درباره‌‌ی تغییر سبک‌زندگی به تنهایی منجر به کاهش 5/30 میلیمتر جیوه در SBP می‌شود.
این یافته‌ها با داده‌های به دست آمده شش ماهه دو پژوهش ایالات متحده در سال‌های 2008 و 2009 از معالجه‌ی مجموعاً 496بیمار، مقایسه شدند.
پوتارین کولچایتاناروج، عضو گروه پژوهشی اقتصاد سلامتی دانشگاه برونل لندن و نویسنده‌ی مشترک این بررسی، گفت:«باترکیب داده‌های دو دوره‌ی آزمایشی  فوق، می‌خواستیم به عوامل مخدوش‌کننده‌ی حساب‌نشده‌ بپردازیم و فعالیت‌های فردی را از بسته‌ی همکاری که راه به نتیجه‌ی موفقیت‌آمیزی می‌برد، جدا کنیم. در‌این‌مورد(کاهش پرفشاری خون در بیماران) امیدواریم پژوهشگران ارتباط بین فرایندهای درمانی و نتایج‌ حاصله را بیشتر و بهتر، بررسی کنند.
نتایج نشان می‌دهند که هردو عامل یعنی درمان و تغییر سبک‌زندگی در پایین آوردن فشار خون بیمار موثرند. این بررسی ازطرفی برای مراقبان سلامت مفید خواهد بود تا فواید مشاوره را درنظر داشته باشند و از طرف دیگر برای سیاست‌گذاران تا مزایای مراقبت‌های مبتنی‌بر کارگروهی(team -based) را درنظر داشته باشند».

 

 

تعداد بازدید : 999

ثبت نظر

ارسال