شماره ۹۷۹

سلامت قلب با نبض انگشت

پزشکی امروز

طبق نتایج یک بررسی تازه که در نشریه‌ی Heart and Circulatory Physiology به چاپ رسیده است می‌توان بیماری قلب را با اندازه‌گیری نبض درانگشت تشخیص داد.
بااین تکنیک جدید می‌توان سفتی آئورت را اندازه‌گیری کرد. سفتی آئورت ازعواملی است که با احتمال بروز بیماری قلب ارتباط دارد.
آئورت، بزرگ‌ترین سرخ‌رگ بدن و مسوول خون‌رسانی به بافت‌های بدن است. وقتی سرخ‌رگی معمولاً به‌علت افزایش سن و شیوه‌ی زندگی بی‌حرکت سفت وسخت می‌شود، قلب باید برای حفظ جریان‌خون سخت‌تر کارکند. این امر به بروز فشارخون بالا، استروک و حمله‌ی قلبی می‌انجامد.
درحال‌حاضر، برای اندازه‌گیری سفتی و سختی آئورت بیمار ازثبت نبض سرخ‌رگ کاروتید درگردن و نبض رانی در زهار، استفاده می‌شود. استفاده از انگشت برای ثبت نبض آسان‌تر و تقریباً از صحتی مانند روش‌های رایج ‌بهره‌ور است. دربیماران چاق که نبض رانی به‌سختی پیدا می‌شود، استفاده از این روش‌مؤثرتر است.
 با قرار دادن وسیله‌یی موسوم به ترانسدیوسر روی انگشت یا سرخ‌رگ بازو می‌توان از تکنیک نبض انگشت finger pulse technique استفاده کرد. این وسیله سرعت حرکت نبض بین دو نقطه‌ را اندازه‌گیری می‌کند. این سرعت را در اصطلاح aortic pulse wave velocity می‌نامند. اندازه‌گیری نبض همراه با BMI بیمار و سن، نشان می‌دهد آیا آئورت سفت شده است یا نه.
برای این بررسی گروه پژوهش دانشگاه آیوا پرفورمانس این ابزار را با آزمون‌های سرعت موج نبض سرخ‌رگ‌کاروتید و رانی معتبر ساخته‌اند. این تست طلای استاندارد تعیین سفتی آئورت به شمارمی‌آید.
ضمن آنکه نتایج پژوهشی که به‌سال‌2010 درمرکز پیشگیری از بیماری‌های قلب‌وعروق انجام شد حاکی از آن بود که با استفاده از سونوگرافی ساده‌ی سرخ‌رگ کاروتید می‌توان به‌صورتی قابل‌توجه روش پیش‌بینی بیماری قلب را بهبود بخشید.

 

 

تعداد بازدید : 1713

ثبت نظر

ارسال