شماره ۱۰۴۸

درمان جدید در کارسینوم مدولار تیروئید

پزشکی امروز

انجمن تیروئید آمریکا (ATA) راهکارهای جدیدی را برای تشخیص و درمان کارسینوم مدولاری تیروئید (MTC) منتشر‌نمود. سند فعلی، اولین نسخه‌ی راهکارهای اصلی منتشرشده در‌سال‌2009 است. ATA توصیه‌های خــود را در مقــاله‌ای تحت‌عنــوان «راهکارهـای مدیـــریـــت کارسینـــوم مـدولاری تیروئیـــد» در مجله‌ی رسمی انجمن تیروئید آمریکا (JATA) ارائه نمود. راهکارها به‌صورت رایگان در وب‌سایت تیروئید‌(thyroid.org) موجود می‌باشند.

محقق و مدیر گروه مطالعاتی ATA، ساموئل‌آ. ولز، (شاخه ژنتیک موسسه ملی‌سرطان)، همراه با تیم همکاران محقق علوم پایه، موارد ثبت‌شده بالینی را بازنگری کردند و توصیه‌های مبتنی‌بر شواهد (evidence-based) را برای راهنمایی پزشکان در تشخیص و درمان بیماران مبتلا به MTC تک‌گیر (sporadic) و ارثی ارائه نمودند. این گروه 67توصیه را جهت عملکرد مطلوب در کاربرد روزانه ارائه نمود.

محققان مشاهده کردند که به‌رغم پیشرفت چشمگیر در مدیریت بیماران مبتلا به MTC، هنوز کارهای زیادی باید انجام شوند. اگرچه بیماران مبتلا به بیماری پیشرفته که اخیراً درمانهای ترکیبی پیشرفته‌ای را دریافت می‌کنند، کاهش اندازه تومور را تجربه نموده و بقای‌(survival) چشمگیری عاری‌از پیشرفت طولانی مدت بیماری در مقایسه با بیماران دریافت‌کننده‌ی دارونما دارند‌، مقاومت دارویی تقریباً همیشه به‌وجود می‌آید و تومور نیزپیشرفت می‌کند. نیاز حیاتی به داروهای موثرتر، یا ترکیبی از داروها وجود دارد که بقای کلی این بیماران را بهبود بخشد.

پیتر.‌آ.‌کوپ‌، سردبیر مجله‌ی تیروئید و استاد بخش اندوکرینولوژی و متابولیسم اظهار می‌دارد:« راهکارهای به‌روز شده MTC چشم‌انداز زیبایی از زیست‌شناسی‌، تشخیص و درمانMTC ارائه می‌دهند. آنها اساس هُنری را برای مراقبت بالینی متفاوتی از بیماران مبتلا به MTC شکل می‌دهند و بر حوزه‌هایی تأکید می‌کنند که نیاز به تحقیقات و اصلاحات بیشتری دارد.

دکتر رابرت ‌سی. اسمال‌ریج‌، مدیر ATA‌،اظهار می‌دارد: «راهکارهای بازنگری‌شده برای مدیریت کارسینوم مدولاری تیروئید، بازنگری جامعی از سیر نوشته‌ها (literature) محسوب می‌شوند و منبع ارزشمندی را برای کار اندوکرینولوژیست‌، جراح، انکولوژیست و بقیه همکاران جهت کمک به مراقبت از بیماران خود فراهم آورده‌اند».


JATA 31 March 2015



تعداد بازدید : 1272

ثبت نظر

ارسال