شایع ترین علت مرگ و میر در ایران

شایع ترین علت مرگ و میر در ایران

بیماری‌های قلبی و عروقی با ۲۷ درصد افزایش، سکته مغزی با ۱۹ درصد و آلزایمر با ۱۰۳ درصد افزایش، مهمترین علل مرگ و میر در ایران هستند.

چهارشنبه 27 شهریور 1398 ساعت 10:30

بررسی علت مرگ و میر در ایران عزیزمان موضوعی است که همواره توسط محققان کشور صورت می پذیرد. اما در روند ارائه این آمار ، هر بار شاهد آمار نگران کننده تری نسبت به آمارهای مرگ و میر در ایران نسبت به گذشته می باشیم. طی آماری که امسال ارائه گردیده است، دیابت در رتبه اول و بیماری‌های مزمن ریوی، بیماری های مزمن کلیوی، اختلالات نوزادی، بیماری عفونی و نواقص مادرزادی در رتبه‌های بعدی مهمترین علل مرگ در ایران هستند.

طی آمار ارائه شده توسط پژوهشکدۀ علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران ، تعداد مرگ ثبت شده در سال ۹۶ در ایران حدود ۳۸۰ هزار مورد می باشد که نزدیک به نیمی از مرگ‌ها در پیش از ۷۰ سالگی رخ می‌دهد ، به مرگ و میرهای کمتر از ۷۰ سال، مرگ زودرس گفته می‌شود و اقدامات لازم برای پیشگیری از اینگونه مرگ ها در کشور باید صورت پذیرد.

علت مرگ زودرس در ایران:

متاسفانه حدود ۲۲ درصد مرگ‌ها در ایران مربوط به افراد زیر ۵۰ سال است. محققان طی مطالعات خود پیرامون بیماری‌ها دریافتند که تصویر بار بیماری در کشور تغییر یافته است و طی ۲۷ سال گذشته تصویر بیماری‌ها در ایران عوض شده است و برخی بیماری‌ها که رتبه پایین‌تری داشتند در این مدت در رتبه‌های بالا قرار گرفتند. از مهمترین دلایل مرگ های زودرس در ایران تصادف های جاده ای با ۳۸ درصد، سکته مغزی با بیش از ۸ درصد، بیماری آلزایمر با ۷۳ درصد افزایش، مشاهده می‌شود. اختلالات سردرد نیز با افزایش چشمگیر در صدر علت ناتوانی ایرانیان قرار دارد. کمر درد با ۲۳ درصد افزایش، گردن درد نیز با ۳۰ درصد افزایش در رتبه های بعدی قرار گرفته است. طی آمار اراده شده ، حدود ۷۰ هزار نفر در کشور دچار ضایعه نخاعی هستند که اگر تعداد خانوار آنان را ۵ نفر در نظر بگیریم، حدود ۳۴۰ هزار نفر در کشور، با مشکلات نخاعی دست و پنجه نرم می کنند.اغلب ضایعات نخاعی راه حل قابل پیشگیری دارند که می توان به حوادث ساختمانی اشاره کرد.ضایعات نخاعی براثر تصادفات جاده‌ای در ایران نیز آمار نگران کننده ای داردکه هر ساعت در ایران حدود ۲ نفر براثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می دهند و بخشی از افرادی که زنده می‌مانند دچار ضایعات نخاعی می‌شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت پزشکی امروز مراجعه نمایید.

تعداد بازدید : 1337

ثبت نظر

ارسال