شماره ۱۲۳۱

اهمیت ملاتونین درخانه

پزشکی امروز

اهمیت ملاتونین درخانه

«اتاق‌خواب»؛ این نام به‌طور‌صریح عنوان‌می‌کند که این اتاق‌محلی برای استراحت و خوابیدن می‌باشد.

سه شنبه 11 تیر 1398 ساعت 12:45
ملیحه احمدبیگی، کارشناس معماری

 اما با کمی‌دقت در‌آن، متوجه‌می‌شویم که این اتاق تنها نام اتاق‌خواب را به‌دوش‌می‌کشد و موارد استفاده از‌آن بدین‌گونه می‌باشد: اتاق‌کار، اتاق‌مطالعه، اتاق‌نشیمن همراه با تلویزیون، بازی با انواع وسایل‌بازی‌مدرن همچون پلی‌استیشن که حتی یک‌گوشی اندرویدی نیز کفایت‌می‌کند. با نظرکردن به‌دورنمایی از زندگیتان، درمی‌یابید که بی‌توجهی به‌محل استراحتتان، بدخوابی‌های‌شبانه و همینطور تشویش و خستگی نامتعارف را در روز برای شما به‌همراه دارد و درنتیجه باکوچک‌ترین سختی و فشار زندگی و کار، به‌راحتی تمامی موضوعات از کنترلتان خارج‌می‌گردد. در واقع خوب‌خوابیدن هنر است و فضای اتاق‌خواب نیز می‌تواند تأثیر وافری بر آن داشته‌باشد.

بیشتر بدانید:مصرف ملاتونین برای خواب: آن چه باید بدانید

اگر نمی‌توانید یک اتاق‌خواب حقیقی بدون‌کارایی‌های اضافه و مکملش فراهم‌آورید، حداقل به آن نظم ببخشید:

 

چگونگی نظم بخشیدن به اتاق خواب:

 

چگونگی نظم بخشیدن به اتاق خواب:

۱- تلویزیون در اتاق‌خواب اصلاً مناسب نیست زیرا شرایطی را به‌وجود می‌آورد تا فرد بدون در نظرداشتن زمان‌خواب خود، به‌راحتی در تختخواب به تماشای تلویزیون اقدام‌نماید! شاید از این نوع دکوراسیون دفاع‌کنید اما بدانیدکه به‌دلیل لذت تماشای تلویزیون بدون‌محدودیت زمانی و نتیجه‌گیری ضمیرناخودآگاه شما از این امکانات و با این ایده که اگر خیلی خسته‌بودم نیز می‌توانم بخوابم و نگرانی بابت محل استراحتم ندارم زیرا در تختخوابم در اتاق‌خواب هستم، ساعت تماشای تلویزیون از ارادة شما خارج‌می‌شود، به‌طوری‌که مشقت صبح زود بیدارشدن را نیز به‌دلیل خواب ناکافی به‌جان‌ می‌خرید.

۲- با شرشره، از نوع کریستالی‌ آن گرفته تا نخ‌ابریشمی و کاموایی‌، می‌توانید محیط‌کار و قسمت خوابتان را به زیبایی جداسازید و درصورت لزوم شرشره را به‌راحتی با مدال‌پرده جمع‌نمایید.

۳- ‌‌نصب یک دماسنج استاندارد در اتاق‌خواب کمک‌قابل‌توجهی به آرامش دمایی محیط‌اتاق خوابتان می‌نماید. بدین‌گونه درفصل گرما و سرما با کنترل دمای‌محیط، به‌ندرت با گُرگرفتگی و لرزیدن‌های‌بدنتان از سرما مواجه می‌شوید.

۴- بهترین محل جهت گذاردن شوفاژ، نزدیک به‌پنجره است زیرا زودتر از آنچه فکرش را بکنید اتاق را گرم‌می‌نماید و اگر از بخاری استفاده‌می‌کنید، فراموش‌نشود که دریچةکوچکی ازپنجره را برای تبادل‌هوا و حفظ مقدار مناسبی از اکسیژن هوا درنظربگیرید تا در هنگام خواب دچار خفقان و تنگی‌نفس و درمواردی مسمومیت با گازمونواکسیدکربن نگردید. از اوایل‌غروب غده صنوبری که به‌اندازه یک‌نخود است و درمغز قرار دارد، آغاز به‌تولید هورمون ملاتونین می‌نماید. این هورمون درسال۱۹۵۸ کشف‌شد و مشخص‌گردید فواید بسیاری برای بدن دارد ازجمله:

۱ـ‌ مطلوب‌ساختن کیفیت‌و‌کمیت خواب.

۲ـ‌ بهبود عملکرد دستگاه‌ایمنی‌بدن؛ با خاصیت آنتی‌اکسیدانی‌قوی‌ خود، موجب می‌گردد تا بدن قدرت بیشتری برای مبارزه با سرطان پیدا کند.

۳ـ‌ سبب بهبود نشانه‌های آسم، آلزایمر، آب‌مروارید و‌.... می‌شود.

۴ـ به قلب کمک قابل‌توجهی نموده و آن‌را التیام‌می‌بخشد.

۵ـ ترمیم‌کنندة خلق‌و‌خو می‌باشد. محققان در بررسی‌های علمی به این مهم دست یافته‌اند که افراد مبتلا به افسردگی شدید و اختلال‌حواس، اختلال ‌عاطفی‌فصلی و افسردگی‌های غیرفصلی‌دوره‌ای، در هنگام‌شب سطح ملاتونین پایینی دارند. تاریکی عامل‌محرکی جهت تولید هورمون ملاتونین است. بنابراین از اوایل‌غروب سعی‌کنید کمتر درمعرض نورمصنوعی قراربگیرید، برای نمونه در نورپردازی پذیرایی و اتاق‌خواب، ازلامپ‌هایی‌که نور کم‌نفوذی دارند و به اصطلاح ملایمند بهره‌ببرید. حتی می‌توانید از لامپ‌هایی که دارای سوئیچ‌های گردان‌نوری هستند استفاده‌کنید تا درصورت لزوم نور آنها را کم و زیاد نمایید.

ملاتونین

متخصصان می‌گویند بهتر است نور لامپ‌ها به‌رنگ‌زرد باشد اما با کمی‌دقت در آفریده‌های خالق‌هستی، متوجه می‌شویم که در روز نورتابیده‌شده توسط خورشید به رنگ‌زرد دیده‌می‌شود و شب‌هنگام نورماه به رنگ‌سفید قابل‌مشاهده است. به‌همین‌‌علت، به شما توصیه‌می‌کنم به‌علم خالق مهربان اعتمادنموده و از لامپ‌هایی با نورسفید بهره‌مند گردید. وجود هرگونه نوری در اتاق‌خواب، مانع از تولید ملاتونین در بدن ما می‌گردد و جالب اینجاست که حتی اگر چشمهایتان را با چشم‌بند بپوشانید ولی باقی‌بدنتان درمعرض‌نور قراربگیرد، بازهم موجب توقف تولید این هورمون درشب می‌شوید! هرچه به نیمه‌شب نزدیک‌گردید، تولید ملاتونین‌کمتر می‌شود. بنابراین سعی‌کنید چندساعت پیش‌از نیمه‌شب بخوابید. اگر به‌دنبال یک نورپردازی شبانه جهت روشن‌ساختن راه عبور و مرورتان هستید، قسمت پایین‌دیوار که به‌زمین متصل است و در طول‌اتاق قراردارد را با ریسه‌های‌شلنگی مات به‌رنگ‌های سفید، سبز و ‌آبی مذین‌نمایید.

بابت کسب ملاتونین ازدست‌رفته و متوقف‌شدن تولید آن به‌‌دلیل قرارگرفتن در نورهای‌مصنوعی، می‌توانید ملاتونین را به‌صورت طبیعی در گیلاس، گشنیز، رازیانه، هل‌سبز، خردل، بادام و تخمه آفتابگردان بیابید. البته دقت‌کنید که زیاده‌روی درمصرف هریک از اینها عوارض ناخوشایندی به‌همراه دارد، بنابراین لطفاً به تعادل میل‌نمایید و لذت‌ببرید. نکته قابل‌توجه درمورد داشتن خواب‌‌مطلوب و کافی و ترشح مناسب هورمون ملاتونین در بدن، این است که به کنترل اضافه‌وزن نیز کمک‌می‌کند، زیرا این ماده سبب تحریک‌چربی‌بژ یا چربی قهوه‌ای می‌گردد که این نوع از سلول‌های‌چربی کالری را به‌جای ذخیره‌نمودن، مصرف‌می‌کند و دارای خواص متابولیکی است، درحالی که بافت چربی‌سفید مسئول ذخیره‌کردن‌کالری و افزایش‌وزن است.

اگر ظروف آلومینیومی یکی‌از موارد مصرفی شما در آشپزی می‌باشد، به شما توصیه‌می‌کنم آن را از لوازم آشپزخانة خود حذف‌نمایید زیرا براساس تحقیقات‌علمی ثابت شده‌است که آلومینیوم پس‌از ورود به‌بدن، تمایل به انباشته‌شدن درمغز داشته و سلول‌های‌عصبی را می‌کشد و موجب از دست‌دادن‌حافظه می‌گردد. ازطرفی پژوهشگران بر این باورند که ممکن‌است آلومینیوم یکی‌از دلایل بروز بیماری آلزایمر باشد. آلومینیوم دربعضی از اسپری‌های ضدعرق، بیکینگ‌پودر و بسیاری‌از خمیردندان‌ها و اغلب ظروف‌آشپزخانه یافت‌می‌شود. درصورتی‌که بابت تصفیه آب از نمک‌های آلومینیومی استفاده‌گردد، آن آب به‌دلیل دارابودن عوارض و آسیب‌های‌مخرب آلومینیوم دربدن، برای نوشیدن‌مناسب نمی‌باشد.جهت مطالعه مطالب بیشتر به سایت پزشکی امروز مراجعه کنید.

 

ملاتونین

 

تعداد بازدید : 1603

ثبت نظر

ارسال