شماره ۱۱۸۳

صاعقه‌زدگی

دکتر عبدالحمید حسین نیا، متخصص گوش، حلق و بینی

صاعقه‌زدگی

چهارشنبه 9 اسفند 1396
پزشکی امروز

صاعقه ممکن‌است با ولتاژ یک‌میلیون ولت و جریان باشدت ۱۲۰۰۰ تا ۲۰۰/۰۰۰ آمپر با زمان کوتاه یک‌صدم تا یک‌هزارم‌ثانیه و درجه‌حرارتی معادل با ۳۰۰/۰۰۰ درجه کلوین، تک‌درختی را در بیابان بی‌آب‌وعلف یا شبانی سرگردان در صحرا را مورد اصابت قرارداده و بسوزاند.

صاعقه‌زده دچار ایست‌قلبی و تنفس می‌شود. اگر به کمک قربانی بشتابید امکان دارد او را نجات بخشید. در نجات‌یافته اختلالات نظم قلب که برای همیشه بماند یا عودکند نادر می‌باشد؛ هرچند تظاهرات تأخیری صدمه میوکارد گزارش‌شده‌اند.

نجات صاعقه‌زده‌هایی که ۱۵دقیقه یا بیشتر نشانی از حیات نداشتند، خبر از اهمیت احیای قلب‌وتنفس می‌دهد.

اغما و فقدان عملکرد اعصاب بلافاصله پس‌از صاعقه‌زدگی شایع بوده ولی ممکن‌است طی چند ساعت بهبودیابد.

میوگلوبینوزی هرچند شایع نیست ولی باید به‌آن توجه‌گردد.

سوختگی، سطحی و پراکنده بوده و شکل عنکبوتی دارد. انقباض عروق پوست‌وخالدارشدن آن، نشانه‌های مشخص صاعقه‌زدگی محسوب می‌شوند. درمان فوری ضایعه صاعقه از جمله احیای قلب و تنفس، از خطر مرگ‌و‌میر می‌کاهد. دوسوم از صاعقه زده‌ها تاکنون نجات‌یافته‌اند.

اخیراً پزشکان بریتانیا درمورد خطر استفاده از تلفن همراه در فضای آزاد به هنگام رعدوبرق هشدارداده‌اند. در گزارش نشریه‌پزشکی بریتانیا (British Journal of medicine)، به یک دختر پانزده‌ساله اشاره‌شده‌ که هنگامی‌که دریک پارک وسیع در هوای توفانی سرگرم صحبت با تلفن همراه بود، بر اثر صاعقه دچار جراحات جدی گردید. این دختر نوجوان که هیچ‌گونه خاطره‌ای از حادثه نداشت، دچار ایست‌قلبی‌ شد و پس‌از این که به او تنفس مصنوعی داده بودند مجدداً به‌هوش آمد.

اکنون یک‌سال از این حادثه می گذرد و این دختر که هنوز روی صندلی چرخدار است، دارای مشکلات جسمی متعدد و لطمه‌مغزی می‌باشد. پرده گوش این دخترجوان که تلفن‌همراه روی آن قرار داشت، پاره‌شده و شنوایی‌ او از بین‌رفته است. نظر متخصصان این می‌باشد که فلزی که در دستگاه‌تلفن به‌کاربرده‌شده، موجب هدایت امواج به طرف شخص‌می‌گردد. پزشکانی‌که در بیمارستان نوریچ‌پارک‌لندن سرگرم معالجه ناشنوایی نوجوان مورد بحث بودند، متوجه سه‌مورد مشابه در چین، مالزی و کره شدند که در هنگام مکالمه با تلفن همراه، صاعقه آنها برخورد کرده بود و دچار جراحات جدی‌شده و متعاقباً فوت نمودند.

پزشکان می‌گویند اگرچه این موارد نادر بوده ولی لازم است که مردم خطرات احتمالی را درک نمایند.

دکتر اسویندا اسپریت، متخصص گوش‌وحلق‌وبینی می‌گوید: در استرالیا دستورالعمل‌هایی برای استفاده از تلفن همراه وجود دارد که یکی از آنها توصیه عدم‌استفاده از تلفن‌همراه درفضای باز هنگام رعدوبرق می‌باشد. دکتر پل‌تیلور یک پژوهشگر دیگر می‌گوید: حتی تلفن همراهی که شخص در جیــب خود دارد ممکن‌است هنگام رعدوبرق خطرناک باشد.

به‌عقیده وی علاوه‌بر تلفن همراه هر فلز دیگری مانند سکه و انگشتر که شخص به همراه خود دارد، می‌تواند خطر آسیب‌پذیری را افزایش‌دهد.

تعداد بازدید : 755

ثبت نظر

ارسال