شماره ۱۱۲۱

اثر سیگار بر ضخامت دیواره‌های قلب

دکتر فریده نیک‌نفس - قلب و عروق

اثر سیگار بر ضخامت دیواره‌های قلب

چهارشنبه 3 آذر 1395

تا به امروز دلایل زیادی برای ترک‌سیگار وجود داشت اما بررسی‌های جدید دلایل دیگری را برای ترک‌ سیگار ارائه‌می‌دهند که براساس نتایج‌ آنها، مصرف‌سیگار دیواره‌های قلب را ضخیم‌کرده و همچنین از قابلیت پمپاژ‌کردن قلب نیز می‌کاهد.

بررسی‌های تصویربرداری قلب‌و‌عروق، امروزه تغییرات در ساختار قلب ناشی‌از کشیدن سیگار را موردبررسی قرار‌می‌دهند که البته نتایج بسیار متناقض بوده است. برخی‌از محققان بر‌این‌باور هستند که میان کشیدن‌سیگار و افزایش توده‌ی بطن‌چپ (L.V.Mass) قلب، ارتباطی وجود دارد؛ درحالی‌که عده‌ای دیگر از پژوهشگران هیچ تغییری روی قلب نیافته و برخی دیگر نیز همچنان شاهد کاهش توده‌ی عضلانی قلب بودند.

اهمیت بطن‌چپ قلب:

بطن‌چپ قلب نقشی اساسی در سیستم پمپاژ قلب ایفا‌می‌کند.

بخش اعظم دیواره‌ی بطن‌چپ قلب که از جنس ماهیچه می‌باشد، مانند هر ماهیچه‌ی دیگری می‌تواند براثر زیادکار‌کردن، حجم و ابعاد آن افزایش‌یابد. عوامل بهداشتی مشخصی هستند که می‌توانند حجم کار قلب را بالا‌ببرند و متعاقباً ضخامت دیواره‌ی بطن‌چپ را نیز موجب‌گردند (هیپرتروفی بطن‌چپ) که این عوامل شامل برخی وضعیت‌های قلبی و همچنین فشارخون بالا می‌شوند. گفته‌می‌شود هیپرتروفی بطن‌چپ منجر به اختلال در عملکرد قلب می‌شود که می‌تواند همچنین به عوارض دیگر نیز مانند قطع انتقال‌خون به قلب، آریتمی و سکته‌ی مغزی بیانجامد. گروهی‌از محققان در تلاشی برای ارائه‌ی تصویری روشن‌تر، دست به بررسی و تحقیق روی هزاران فرد در یک بررسی به‌نام «خطر آترواسکلروز در جوامع» (ARIC) زدند. این افراد از ۴جامعه‌ی مختلف در آمریکا گردهم آمدند: شهرستان فورسایت درکارولینای شمالی، جکسون میسیسیپی، حومه‌ی مینیاپولیس در ایالت مینه‌‌سوتا و شهرستان واشینگتن در مریلند. این افراد با داشتن میانگین سنی ۷۵/۵‌سال، هیچکدام از خود نشانه‌های واضح بیماری قلبی‌عروقی را نشان‌ندادند.

محققان از‌طریق پرسش‌نامه‌ها دریافتند که هر‌شرکت‌کننده چه‌مدت زمانی سیگار مصرف‌می‌‌کرده و همینطور توانستند محاسبه ‌نمایند که هر‌کدام از آنها چه تعداد سیگار در‌طول‌عمر خود کشیده‌اند. ۶/۳‌درصد از شرکت‌کنندگان دراین ارزیابی همچنان سیگار مصرف‌می‌کردند، ۵۰/۵ درصد پیشتر سیگاری بوده‌اند و ۴۳/۲‌درصد اصلاً سیگار مصرف ‌نمی‌کردند. محققان به‌منظور تضمین اینکه نتایج، نشان‌دهنده‌ی تعامل میان مصرف دخانیات و مشکلات قلبی‌عروقی است، پارامترهای دیگر از‌جمله نژاد، سن، شاخص توده‌ی بدن، دیابت، فشار‌خون و مصرف الکل را نیز در تحلیل خود گنجاندند.

سنجش تأثیر مصرف دخانیات روی قلب:

یکایک شرکت‌کننده‌های این ارزیابی، اکوکاردیوگرافی شدند (روشی که از صداهایی با فرکانس بالا برای ساخت تصویری از قلب و رگ‌های خونی نزدیک به آن استفاده‌می‌کند). زمانی‌که اکو‌ها موردارزیابی قرار‌گرفتند، مشخص ‌شد در‌میان گروهی که سیگاری بودند، دیواره‌های بطن‌چپ قلب به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای ضخیم‌تر می‌باشد. این اطلاعات نشان‌می‌دهد که کشیدن دخانیات می‌تواند به‌طور جداگانه منجر به ضخیم‌شدن دیواره‌های قلب و اختلال درکارکرد آن شود که همین امر می‌تواند به بالا‌رفتن خطر نارسایی قلبی، حتی در‌افرادی‌که به حمله‌ی قلبی نیز دچار نشده‌اند، بیانجامد. این داده‌ها وجود ارتباط روشنی بین استعمال دخانیات و ابعاد دیواره‌ی بطن‌چپ قلب و کاهش عملکرد پمپاژ قلب  را به‌خوبی نشان‌می‌دهند.

هر‌چه مردم بیشتر دخانیات مصرف‌کنند، بیشتر به ساختار و عملکرد قلب خود آسیب‌می‌زنند و از همین روی توصیه‌ی اکید می‌شود که دخانیات خطرناک است و باید کنار گذاشته شود.

با‌این‌حال، خبرها آنقدرها هم بد نبود. افرادی‌که پیشتر سیگار مصرف‌می‌کردند(ترک‌کرده‌اند)‌، در‌مقایسه با گروهی که هیچگاه سیگار مصرف‌نکرده بودند، از ساختار قلبی مشابهی برخورداربوده و همچنین عملکرد قلب آنها نیز مانند یکدیگر بود.

به بیانی دیگر، بعد‌از ترک مصرف دخانیات، به‌نظر‌می‌رسد که قلب می‌تواند خودش را به‌حالت طبیعی قبلی بازگرداند و پارامترهای سلامت خود را بازیابی ‌کند. این ارزیابی سعی دارد تا از مضرّات مصرف دخانیات در قالب طرحی جدید سخن بگوید. از‌طرفی نیز آن دسته از افرادی‌که سیگاری هستند بدانند که اگر ترک‌کنند، می‌توانند به وضعیت سلامتی اولیه‌ی خود بازگردند. شاید ترک‌عادت موجب مرض باشد اما در‌نهایت اگر این چرخه را بتوان شکست و از حصارش به در‌آمد، حتی قلب را نیز می‌توان شفا‌داد.


تعداد بازدید : 775

ثبت نظر

ارسال