شماره ۱۱۱۲

نحوه مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها

دکتر ذوالبخش ترکستانی - هومیوپات

نحوه مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها

چهارشنبه 31 شهریور 1395

اغلب ویتامین‌ها و مکمل‌ها و مواد غذایی، عملکرد مشخصی در بدن دارند و درصورت مصرف در زمان و شرایط درست، بهترین عملکرد را ارائه می‌کنند و برای بدن مفیدتر خواهند بود.

برای تأمین نیازها و یا درمان بعضی از بیماری‌ها ممکن است پزشک برای بیمار مولتی‌ویتامین‌ و یا مکمل تجویز نماید اما لازم به ذکر است که اغلب ویتامین‌ها و مواد غذایی عملکرد مشخصی را در بدن دارند و در‌صورت استفاده‌ی درست و شرایط مطلوب، بهترین  عملکرد را خواهند داشت و ما باید نحوه‌ی درست مصرف نمودن آنها را بدانیم.

ویتامین‌هایی که باید تا ظهر مصرف گردند عبارتند از:

ویتامین‌B1: به سوخت‌و‌ساز بدن کمک‌نموده و از سیستم عصبی حمایت خواهد‌کرد.

ویتامین ‌‌B12 برای ایجاد گلبول‌های‌قرمز مفید می‌باشد که در زمان اضطراب آرامش را برای شما ایجاد‌می‌کند.

آهن: که به بدن شما کمک می‌کند تا اکسیژن را انتقال دهد و به سیستم دفاعی بدن نیز کمک می‌نماید.

ویتامینC: که به بدن کمک می‌نماید تا بافت جدید ساخته و برای تقویت سیستم ایمنی و همچنین نگهداری از ویتامین‌ها در بدن که باید با غذاهای سالم مصرف گردد.

ویتامینA: برای حفظ سلامت بینایی و دستگاه ادراری (مثانه) لازم می‌باشد.

ویتامین E: که از غشای سلولی حفاظت نموده و از بروز مشکلات قلبی جلوگیری می‌نماید.

ویتامینD: مانع از بروز دیابت و بعضی از سرطان‌ها می‌شود.

ویتامین K: از بروز خونروی جلوگیری نموده و رگ‌ها و استخوان‌ها را قوی می‌نماید.

ماده لیکوپن: که از خطر بروز سرطان پروستات، بیماری‌های قلبی و عروقی و انواع سرطان‌ها جلوگیری می‌نماید.

تمامی این ویتامین‌ها را با غذاهای‌چرب روزانه می‌توان مصرف نمود و باید در چربی غذایی حل‌گردند تا به‌‌درستی در بدن جذب شوند. البته در مورد مواد غذایی که باید با این قرص‌ها مصرف شود، با پزشک خودتان مشاورت نمایید  تا او شما  را راهنمایی نماید.

ویتامین‌ها و مکمل‌هایی که باید هنگام عصر استفاده شود:

کلسیم: برای تقویت استخوان‌ها و فعالیت‌های عضلانی و بدنی ضروری است و همچنین منیزیم که برای فعالیت‌های عضلانی و مغزی و عملکردهای بدنی مورد نیاز است. بدن از این ۲ ماده‌ی معدنی در هنگام استراحت استفاده می‌نماید. این ۲ماده  بدن را متعادل نموده و از بروز برخی اختلال‌های خواب نیز پیشگیری می‌نمایند.

آنچه که نباید پس از مصرف این ویتامین‌ها مصرف نمود عبارتند از: قهوه، چای، انواع نوشیدنی‌های شیرین و تلخ که مانع از جذب کامل این ویتامین‌ها خواهند شد. بهتر است حداقل ۲ساعت از مصرف آنها اجتناب نمود تا این ویتامین‌ها کاملاً جذب بدن شوند.

ویتامین‌ها را باید به‌طور منظم مصرف نمود. زیرا بدن ما مدام از ویتامین‌ها و مواد معدنی استفاده نموده و خود را بازسازی و پاک‌سازی می‌نماید. مصرف غیرمنظم ویتامین‌ها موجب می‌گردد که به صورت کامل تاثیر خود را بر بدن نگذارند. البته در مورد نحوه و مدت مصرف، پزشک شما به شما آموزش خواهد داد و همچنین میزان مصرف آنها و باید بدانیم که غذاهای سالم دارای مواد معدنی و ویتامین‌های طبیعی می‌باشند.

در خصوص مکمل‌هایی چون آهن و کلسیم باید یادآور شویم که این دو را نباید همزمان با هم مصرف نمود بلکه باید بین ۴تا۵ساعت فاصله ایجاد شود تا مصرف روزانه‌ی آنها دچار تداخل نگردد. چرا که مصرف همزمان این دو ماده، بدن را دچار سوءمصرف این مواد می‌سازد.

 

تعداد بازدید : 1041

ثبت نظر

ارسال