شماره ۱۱۱۲

بیماران آمپول به‌دست

دکتر عبدالحمید حسابی

چهارشنبه 31 شهریور 1395

روزگاری بود که پزشکان این‌همه داروهای تزریقی برای بیماران تجویز نمی‌کردند و اگر هم نیاز به تزریق آمپول بود خود پزشک در مطب این‌کار را انجام می‌داد. بعدها که تعداد تزریقات بیشتر شد و خود پزشک وقت تزریق نداشت، پزشکیاری را استخدام می‌کرد که کار تزریقات را انجام دهد و بسیاری از پزشکان محله نیز بخش تزریقات داشتند...

و بالاخره با افزایش روزافزون میزان تزریقات و احتمال عوارض، با وجود تست‌های لازم  و وقوع مرگ‌های ناگهانی، بسیاری از پزشکان بخش‌های تزریقات مطب خود را تعطیل کردند...

و امروز روز بیمارانی که قصد تزریق آمپول تجویز شده  توسط پزشک معالج خود را دارند، غالباً درمانده می‌شوند که کجا باید بروند و این آمپول‌ها را تزریق نمایند؟!
خوب حتماً نخستین و نزدیکترین مکان، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های اطراف منزلشان است اما متأسفانه هرگاه به این مراکز مراجعه می‌کنند با این جمله که «ما بخش تزریقات نداریم» مواجه می‌شوند...!! در این صورت یا درگیری با مسئولین درمانگاه و بیمارستان به‌وجود می‌آید و یا اگر بیمار و اطرافیانش التماس و درخواست! نمایند، به آنها گفته خواهد شد:

که این آمپول را پزشک دیگری تجویز کرده است و اگر بخواهی  در این مرکز تزریق انجام شود، باید پزشک ما بیمار را معاینه و آن را تائید کند... و مسلم است که باید ویزیت پزشک مقیم را بپردازد و پول تزریق را نیز جداگانه پرداخت نماید که این نیز مبلغی حداقل نزدیک پنجاه‌هزار تومان خواهد شد... و اینجاست که درگیری دیگری به‌وجود خواهد آمد و...!؟

بدون شک این وظیفه‌ی وزارت بهداشت است که تکلیف این عزیزان آمپول به‌دست سرگردان را روشن سازد که انشاءالله چنین خواهد شد.

تعداد بازدید : 613

ثبت نظر

ارسال