شماره ۱۱۱۱

سنگ مفت،گنجشک هم مفت

پروفسور محمد‌حسن کریمی‌نژاد - استاد پاتولوژی و ژنتیک

دوشنبه 22 شهریور 1395

من این مطلب را ۴/۵‌سال قبل  در جریده‌ی وزین «پزشکی‌امروز»، شماره‌ی ۸۳۸ مورخ ۸ دی‌ماه۱۳۸۹ نوشتم. هدفم از این نوشته پیشگیری‌از‌شکایات‌و سنگ‌‌پرانی‌های بیهوده‌ی بیمارانی بود که به تحریک افراد سودجو آنها را وادار به طرح شکایات ناروا از پزشکان می‌نمودند.

به‌گفته‌ی همکاران بی‌تأثیر نبوده است ولی اخیراً متوجه‌شدم که مجدداً افزایش نیز یافته است.

پسربچه‌ای شیطان و بیکار به درختانی که در محله‌ی آنان پایگاه تغذیه و استراحتگاه پرندگان بود مرتب سنگ‌پرانی می‌کرد و علاوه‌بر اینکه شیشه‌های در و پنجره‌ی همسایگان را می‌شکست، گاه‌به‌گاه سنگ‌ها به سر و صورت بچه‌ها و رهگذرها می‌خورد و آزار آنان را فراهم می‌کرد. همسایه‌ها به پدر آن پسر شکایت بردند. پدر فرزند را خواست و شکایت همسایگان را مطرح‌کرد و از او خواست دست از این مردم آزاری بردارد. جوان جواب داد سنگ مفت است و گنجشک هم مفت! اگر از هرصد سنگی که پرتاب می‌کنم یکی به هدف بخورد، من به هدف خود رسیده‌ام. موضوع شکایت بی‌مورد از پزشکان مد شده و عده‌ای بنابر مثل معروف «سنگ مفت گنجشک هم مفت» سنگ‌پرانی می‌کنند تا شاید یک درصد آن به هدف بخورد. هر‌یک از آنها مدت‌ها وقت پزشک متشاکی و علاوه‌بر آن وقت سازمان‌های درگیر مانند نظام‌پزشکی و پزشکی‌قانونی را تلف نموده و پزشکانی‌که برای کارشناسی دعوت می‌شوند نیز زمان و انرژی‌شان صرف این امر بیهوده خواهد شد.

البته من اعتقاد دارم اغلب ملت ایران حق‌شناس و سپاسگزار هستند و گاه با هدایای کوچک و ارزنده مانند یک دسته گل، جعبه‌ی شیرینی، مرغ و ماهی به‌قدری پزشک را خوشحال می‌نمایند که تمام خستگی کار روزانه از تن او برون‌می‌رود. ولی اخیراً این شکایات بی‌مورد روزبه‌روز فزونی می‌نماید و برای برخی‌از متخصصان به‌ویژه متخصصان زنان و زایمان و جراحان، به‌کراّت اتفاق می‌افتد. اخیراً موردی برای اینجانب پیش‌آمده است که ذکر آن بی‌مایگی موضوع شکایت و حق‌ناشناسی شاکیان را روشن می‌نماید.
نمونه‌ی مایع آمنیون خانم خ.ز برای بررسی سیتوژنتیک از‌نظر سندرم‌داون، به‌علت بالا‌بودن خطر سندرم‌داون براساس آزمایشFMF در تاریخ ۱۳۹۱/۲/۱۴ به‌این مرکز تحویل گردید. جواب آن که حاکی بر طبیعی‌بودن کاریوتایپ جنین می‌بود، ۲‌هفته بعد به خانواده تقدیم شد. ۴‌سال بعد در تاریخ ۱۳۹۵/۲/۲۵ شخصی به‌عنوان پدر جنین با این مرکز تماس گرفتند و اظهار داشتند که فرزند دوم ایشان مانند فرزند اولشان بیمار (فلج مغزی) است و قصد دارند از این مرکز شکایت نمایند.

به ایشان توضیح داده‌شد که نمونه آمنیون خانم خ.ز برای بررسی ناهنجاری‌های کروموزومی به‌این مرکز تحویل و جواب آن مبنی بر اینکه جنین از‌نظر ساختار کروموزومی سالم می‌باشد، گزارش شده است. چنانچه فرزند اول ایشان دچار بیماری مغزی می‌باشد، اصولاً قبل از اینکه علت بیماری فرزند اول مشخص و تعیین شود، هرگونه اقدامی در‌این‌مورد نابجا و جز صرف‌وقت و هزینه سودی نداشته و ندارد.

به اعتقاد اینجانب شایسته است که تعدادی از پزشکان مورد اعتماد را با تخصص‌های مختلف به‌عنوان کارشناس معتمد انتخاب‌نموده و باتوجه به نوع شکایت پرونده‌ی کامل با توضیحات کتبی، پزشک متشاکی را به پزشکان مورد اعتماد ارجاع دهند. چنانچه شکایت را وارد و لازم دانستند، اقدام معمول را که حق قانونی شخص شاکی است، انجام دهند و چنانچه اصل شکایت بی‌مورد باشد آن را با توضیحات پزشک یا پزشکان کارشناس به شاکی ابلاغ نمایند و اگر قانع نشد، برای ادامه‌ی دادرسی تعهد نماید چنانچه دادگاه براساس نظر کارشناسان، پزشک را مقصر ندانند باید متعهد شود که تمام هزینه‌ی پزشک متشکی علیه و مخارج دادگاه و کارشناسان را بپردازد و یا به‌هرطریق دیگر که صلاح بدانند، اقدام نمایند. شاید این‌گونه بتوان از طرح شکایات بی‌مورد پیشگیری نمود یا اینکه از تعداد آنها کاست.

 

تعداد بازدید : 712

ثبت نظر

ارسال