شماره ۱۱۰۶

تأملی بر نوشته استاد

دکتر منوچهر مجد - زنان

 

استاد ارجمند جناب آقای دکتر بیژن جهانگیری که از مفاخر علمی و اخلاقی آموزش پزشکی در ایران می‌باشند، در روزنامه‌ی اطلاعات در تاریخ24/3/95مطالب ارزشمندی در‌مورد آموزش‌پزشکی و پرورش پزشک و... به‌رشته‌ی تحریر درآورده‌اند. اینجانب از دانشجویان این استاد فرزانه درگروه آموزشی فارماکولوژی و از شاگردان و ارادتمندان همسرگرانقدر ایشان، استاد‌عزیز سرکار‌خانم دکتر پوررضا بودم.

ایشان جایگاه والایی در آموزش تخصصی زنان‌ومامایی این مرز و بوم دارند و بنده هنوز هم توفیق بهره‌مندی از فضایل و معارف علمی و اخلاقی و تجربی ایشان را دارم، باسرمشق از نوشته‌ی استاد مطالبی درنظرم آمد که آنها را به رشته‌ی تحریر درآوردم. استاد ضمن تأیید ذکاوت علمی  پذیرفته‌شدگان دانشکده‌ی‌ پزشکی تهران، به امتیاز انتخاب‌  رشته‌های رادیولوژی و چشم‌پزشکی به‌لحاظ نداشتن کشیک شب و استنباط افزایش ‌درآمد و...توسط آنها اشاره فرموده‌اند.

انگیزه‌های درآمدی بیشتر نه‌تنها در بعضی از همکاران وجود دارد بلکه در‌آنهایی که در سنین دبیرستانی هستند و علاقه‌مند به انتخاب رشته‌ی‌پزشکی در‌آینده می‌باشند نیز دیده‌می‌شود. در ایام تعطیلات‌نوروزی با هواپیما عازم شهر پرآوازه‌ی شیراز برای تجدیددیدار یکی‌از دوستان قدیمی بودم؛ درصندلی مجاور من نوجوان 14‌ساله‌ای بود که هنگامی که از او پرسیدم شما در‌آینده چه‌رشته‌ای انتخاب می‌کنید؟ گفتندپزشکی. گفتم برای تخصص چی‌؟ جواب‌دادند جراح‌قلب. گفتم چرا؟جواب دادند وبا انگشتان دست هم نشان‌دادند پول...پول...پول...! این نوجوان نیز تحت‌تأثیر اطلاعات و افکار و رفتارهای اجتماعی بعضی از همکاران پزشک قرار‌گرفته‌اند غافل  از آینکه:

دانش و آزادگی و دین‌ومروت

                                              این‌همه را بنده‌ی درم نتوان‌کرد

اگر قراراست سروسامانی به آموزش پزشکی‌وپرورش پزشک و خدمات اجتماعی و... داده‌شود، همانگونه که سال‌هاست اساتید و صاحب‌نظران باتجربه و صدیق و دلسوز پیشنهاد نموده‌اند و دراین وضعیت بحرانی نیزهشدار می‌دهند، موارد زیر را مسئولین محترم وزارت‌ بهداشت و درمان و آموزش‌پزشکی  مورد امعان‌نظر قراردهند:

۱ـ تفکیک آموزش‌پزشکی از وزارت‌بهداشت‌ودرمان
۲ـ ارزیابی عملکرد وتداوم دانشکده‌های پزشکی سراسر‌کشور
۳ـ تجدید‌نظر در پذیرش دانشجویان و رشته‌های وابسته به پزشکی برابر نیازمندی‌های جامعه (تناسب عرضه وتقاضا)
۴ـ افزایش سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی
۵ـ تصویب تعرفه‌های خدمات پزشکی عادلانه.

 

 

تعداد بازدید : 749

ثبت نظر

ارسال