شماره ۱۱۰۲

مصرف دخانیات در جوانان

پزشکی امروز

مصرف کلی دخانیات در دانش‌آموزان مدارس متوسط و دبیرستانی از‌سال ۲۰۱۱‌تا‌۲۰۱۵ ثابت مانده و محبوبیت محصولات نوظهور مانند سیگارهای الکترونیکی درحال افزایش است.

طی یک گزارش ۴/۷‌میلیون از دانش‌آموزان مدارس متوسط و دبیرستانی طی سال‌2015 حداقل یک‌بار درماه دخانیات مصرف‌کرده‌اند.

همچنین بیش‌از ۲/۳‌میلیون تَن از این دانش آموزان دو یا چند فرآورده‌ی دخانیاتی را مصرف‌می‌کنند. مصرف فعلی به‌صورت استفاده از فرآورده‌های دخانیات حداقل یک‌بار در‌طول‌۳۰‌روز گذشته تعریف شده‌است. این یافته‌ها توسط مراکز کنترل و پیشگیری‌از بیماری (CDC) و سازمان غذا و داروی آمریکا‌(FDA) منتشر شده‌است.

اطلاعات موردنظر برای این تحقیق از مرکز مطالعات ملی دخانیات جوانان به‌دست‌آمد و برای اندازه‌گیری مصرف ۷‌محصول از دخانیات بین دانش‌آموزان مدارس متوسط و دبیرستانی طراحی گشت و مشاهده‌شد که استفاده از سیگارهای الکترونیکی درمیان دانش‌آموزان دوره‌ی متوسط و دبیرستانی به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته‌است. ۵/۳‌درصد از دانش‌آموزان مدارس متوسط و ۱۶درصد از دانش‌آموزان دبیرستانی در‌سال‌2015 از سیگارهای الکترونیکی استفاده‌‌کرده‌اند. درحال‌حاضر سیگارهای الکترونیکی بیشترین فرآورده‌ی دخانیات است که به‌طور متداول در‌بین جوانان مصرف می‌شود و استفاده از آن همچنان درحال افزایش است‌.

دومین فرآورده‌ی دخانیاتی که به‌طور متداول در‌میان دانشجویان استفاده‌می‌شد، سیگار بود. اگرچه محققان دریافتند که استفاده‌ی فعلی از سیگار (حداقل یک‌بار در‌ماه) از‌سال ‌۲۰۱۱‌تا ۲۰۱۵ کاهش یافته‌است. استفاده از سیگار در‌میان دانش‌آموزان دبیرستانی از ۱۵/۸‌درصد تا ۹/۳درصد کاهش‌یافت‌. در‌میان دانش‌آموزان مدارس متوسط، استفاده‌ی فعلی از سیگار (حداقل یک‌بار درماه) از ۴/۳درصد به ۲/۳‌درصد کاهش‌یافته است.

در‌سال ۲۰۱۵ گزارش شد که ۸/۶‌درصد از دانش‌آموزان دبیرستانی سیگار برگ مصرف می‌کنند، ۷/۲‌درصد از قلیان و ۶درصد تنباکوی غیرتدخینی (Smokeless: بدون‌دود) مصرف می‌کنند. همچنین گزارش‌شد که میان دانش‌آموزان مدارس متوسط، ۲‌درصد از قلیان، ۱/۸‌درصد تنباکوی غیرتدخینی و ۱/۶درصد از سیگار برگ استفاده‌می‌کنند.

باوجود آنکه کاهش در مصرف سیگار خبر‌خوبی است، اما این واقعیت که سطح مصرف کلی دخانیات تغییر‌نکرده است، بسیار نگران‌کننده می‌باشد. نیکوتین نوعی داروی اعتیاد‌آور است و مصرف آن در دوره‌ی نوجوانی ممکن‌است منجر به آسیب دائمی در رشد مغز شود‌.

درحال‌حاضر مصرف دخانیات علت اصلی مرگ قابل‌پیشگیری در آمریکا و تقریباً ۶ میلیون مرگ در‌سال در‌سراسر جهان است.

طبق اعلام مرکزCDC، درصورت تداوم مصرف‌سیگار‌، حدود ۵/۶میلیون آمریکایی در سن کمتر‌از ۱۸‌سال که امروزه در قید حیات هستند، پیش‌از‌موعد مقرر به‌دلیل بیماری‌های مربوط به مصرف سیگار، ‌جان خود را از‌دست خواهند‌داد‌.

محققان نتیجه‌گیری کردند ازآنجا‌که مصرف فرآورده‌های نوظهور دخانی مانند سیگارهای الکترونیکی در‌حال افزایش می‌باشد، لازم است که رویکرد‌های جامعی برای کنترل و پیشگیری‌از مصرف دخانیات (تمام فرآورده‌های تنباکو و نه فقط سیگار) توسط جوانان اجرا‌شود.

 

تعداد بازدید : 1179

ثبت نظر

ارسال