شماره ۱۰۸۸

محیط امن، لازمه‌ خدمت صادقانه‌ پزشکی

پروفسور محمدحسن کریمی‌نژاد - استاد پاتولوژی و ژنتیک دانشگاه

طبق سنت دیرینه پزشک (حکیم) صاحب فضائل انسانی، ایثار و رازداری است؛ نه‌تنها با خانواده‌ها دوست صمیمی بلکه محرم اسرار، مشاور صدیق، دلسوز و دانا محسوب می‌شد. نمی‌دانم چه شده‌است که پزشکان ما در رسانه‌های عمومی به‌عنوان افرادی پول‌پرست و خودخواه و متفرعن معرفی‌شده‌اند. گاهی ایراد بر‌این بودکه چرا پزشکان از رفاه بیشتری برخوردارند. کدام صنف را می‌شناسید که از سپیده‌ی بامداد تا پاسی از شب گذشته، صادقانه و دلسوزانه در خدمت مردم باشد؟ هنوز هم بسیارند پزشکانی‌که خود را وقف اجتماع و مردم نموده و بدون چشم‌داشت مادی در خدمت مردم می‌باشند.

اگر به‌طور معمول ۸‌ساعت کار برای افراد منظور شده باشد، بدون اغراق بسیاری از پزشکان حداقل دوبرابر آن در تلاش برای خدمت به نیازمندان می‌باشند.

آیا می‌توان در محیطی ناامن و نامطمئن که هر‌آن جان و حیثیت پزشکی را بر‌اساس قضاوت شخصی و فشار معیشت و توقعات ناموزون و ناجور به باد تهمت، ناسزا، ضرب‌وشتم قرار‌می‌دهند، خدمت شایسته انجام‌داد؟ متأسفانه مسئولان نیز به خود زحمت نداده و محیط نا‌امنی را که فراهم آمده است، به‌حال خود گذارده و به‌راحتی از کنارآن می‌گذرند. اگر مردم از‌نظر معیشت در مضیقه بوده و درمان صحیح هزینه‌بر ‌می‌باشد، گناه پزشکان که بسیاری از آنها نیز در‌این آتش می‌سوزند چیست؟ دزدان و خلافکاران برای پزشک حرمت خاصی قائل بودند و در بسیاری‌از موارد که از‌ همه‌جا درمانده می‌شدند، به آستان پزشک پناه می‌بردند؛ زیرا اعتقاد داشتند که پزشک محرم اسرار و وظیفه مند خدمت به هموطنان خود می‌باشد. نمی‌دانم چرا همه‌ی خصوصیات پسندیده از این کشور رخت بربسته است! روزی نیست که از گوشه‌وکنار کشور خبری در مورد هتک‌حرمت و ضرب‌و‌شتم پزشکی که صادقانه و در اقصی نقاط کشور جان و هنر خود را در خدمت محرومان گذارده است، خبر ناگواری نرسد. هنوز ماجرای درگیری همراهان بیمار با کادر بیمارستان سوسنگرد به پایان نرسیده که این‌بار پدر بیمار با پزشک اورژانس بیمارستان قشم درگیر می‌شود. پزشکی که از اول وقت صبحگاهی در خدمت مردم بوده و اینک نیز مشغول تهیه‌ی شرح‌حال و تکمیل پرونده‌ی بیمار بدحالی است. مردی 35ساله که فرزند ۶ ساله‌اش با او بوده، در راهرو بیمارستان داد و فریاد می‌نماید. طبق گفته‌ی مسئولان، اول وقت به بیمارستان آمده و هیچ قبضی نگرفته است و با پزشک کشیک به مشاجره‌ی لفظی پرداخته و چون پزشک برای اینکه با او وارد جروبحث نشود به انجام کار بیمار دیگری ادامه می‌دهد، یک‌باره مشت خود را گره نموده و بر بینی پزشک کشیک می‌کوبد؛ به‌طوری‌که خون از بینی او جاری می‌شود. نمی‌دانم در‌این ماجرا چه‌کسی مقصر اصلی است ولی من در‌طول ۶۵ سال خدمت‌پزشکی چنین برخوردی ندیده و از همکاران نیز چنین شکایتی نشنیده‌ام. امیداست که مسئولان، بیش‌از این اجازه‌ی ادامه‌ی این خلافکاری‌ها را ندهند. به امید آن روز.

 

تعداد بازدید : 592

ثبت نظر

ارسال