شماره ۱۰۸۱

ارجحیت درمان در منزل بیماران قلبی

دکتر فریده نیک‌نفس - قلب و عروق

ارجحیت درمان در منزل بیماران قلبی

مدیریت بیماری پس‌از ترخیص از بیمارستان که در منزل انجام می‌شود، می‌تواند جانشینی مقرون‌به‌صرفه‌ برای بیماران سالمندی باشد که به‌دلیل نارسایی مزمن قلبی (CHF: Chronic Heart Failure) به‌تازگی بستری شده‌اند.

این بررسی با هدف کاهش نرخ مرگ‌و‌میر و مراجعات مجدد به بیــمارستان، به مقایـسه‌ی روش‌های مداخله‌ای خانگی (Home-Based Intervention:HBI)‌، که توسط پرستاران متخصص و پرسنل تخصصی بهداشتی (پزشکان خانواده، پزشکان داروساز و‌...) که اغلب در منزل انجام می‌شود، با روش‌های مداخله‌ای بالینی (Clinical-Based Intervention:CBI) که توسط متخصص نارسایی‌های قلب و در بیمارستان انجام می‌پذیرد، می‌پردازد.

این مداخله حداکثر به‌مدت ۱/۵سال و با پیگیری متوسط ۳/۲‌سال بیماران انجام‌شد. گروه‌های بررسی بر‌اساس مجموع هزینه‌ی مراقبت‌های بهداشتی و (Quality-Adjusted Life-Years (QALY یا «سال‌های زندگی با کیفیت تعدیل‌شده»، یک معیار عمومی برای اندازه‌گیری میزان تحمل بار هزینه‌های درمانی که شامل تأثیر این هزینه‌ها بر کیفیت سال‌های عمر و تعداد آنها نیز می‌شود، باهم مقایسه شدند.

باوجود استفاده از روش‌های متعدد دراین بررسی، نتایج یکسانی به‌دست‌آمد؛ با درجه‌ی بالایی از قطعیت می‌توان گفت که HBI زمانی مقرون‌به‌صرفه خواهد بود که تصمیم‌گیرندگان حوزه‌ی بهداشت و درمان حاضر باشند تا ۵۰۰۰۰ دلار به‌ازای هر‌سال زندگی با کیفیت تعدیل‌شده (QALY) بپردازند.

هر‌چه بیشتر عمر می‌کنیم، بیشتر به بهداشت و درمان نیاز داریم. آن دسته از بیمارانی که در گروه HBI بودند، عمر طولانی‌تری کردند اما طول‌عمرشان زمانی‌که به‌طور مجدد در بیمارستان بستری شدند کاهش‌یافت. بنابراین استفاده از HBI به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای هزینه‌های درمانی را کاهش می‌دهد که این موضوع از دیدگاه اقتصاد بهداشت عمومی بسیار حائز اهمیت است.

اگر بهبود خدمات درمانی بتواند در‌حالی‌‌که هزینه‌های بقا را افزایش می‌دهد، موجب کاهش نرخ مرگ‌و‌میر نیز بشود، مقرون‌به‌صرفه بودن این نوع درمان‌ها باید در طول زمان سنجیده شود چرا‌که بر خلاف کاهش هزینه‌ها که زود به چشم می‌آید، تأثیر آنها بر کاهش نرخ مرگ‌و‌میر نیاز به زمان دارد. مدت بسیاری‌از پژوهش‌های درمانی انجام‌شده دراین حوزه ۹‌تا ۱۲ ‌ماه است و بنابراین مشخص نیست که بعد‌از اتمام دوران درمان آیا می‌توان با‌وجود کاهش چشمگیر و زودهنگام هزینه‌های درمانی، از اثربخشی درمان‌های مذکور در سال‌های آتی نیز اطمینان حاصل‌کرد؟

مقرون‌به‌صرفه بودن مداخله‌های درمانی در بلند‌مدت که برای بیماری‌های مادام‌العمری همچون نارسایی مزمن قلبCHF حیاتی است، از دستاوردهای مهم این پژوهش بوده است.


تعداد بازدید : 1188

ثبت نظر

ارسال