شماره ۱۰۷۹

تکنولوژی: از موهبت تا اسارت

دکتر کاظم معتبر - جراح

در پذیرش تکنولوژی و بهره‌مند‌شدن از موهبت‌های آن هیچ تردیدی نیست. ولی سؤال اینجاست که در این مسیر آیا زیبنده است ما چشم و گوش بسته و بدون بررسی، خود را در اختیار این ره‌آورد اغلب وارداتی قراردهیم؟ آیا  درست است که ما جهت هر اقدام تشخیصی و درمانی و بدون درنظرگرفتن هزینه‌های دلاری و یورویی به دنبال وسایل جدید آنچنانی بگردیم؟

آیا این لیزر، همچون چراغ جادوی اسطوره‌ای تمامی مشکلات (از پوست تا بواسیر) را جوابگو است که ما اجازه‌ی انجام این همه تبلیغ را درباره‌اش داده‌ایم و برای بیماران سوء برداشت به وجود آورده‌ایم؟

در کنفرانس‌های تخصصی قلب و در شرایطی که می‌بینیم اساتید موارد متعددی از اعمال پرزرق و برق استنت و گرافت را از نظر افزایش طول عمر مورد تردید می‌دانند، آیا شایسته نیست که قبل‌از عمل بیماران را به ورزش، تغییر life style، کنترل وزن و اقدام‌های محافظه‌کارانه‌ی دیگر ترغیب نمود؟

همین‌جا لازم می‌بینم تا خاطر‌نشان سازم، در آن ممالکی که آن تجهیزات را با قیمت‌های نجومی و گاهی با منت به ما می‌دهند اغلب اربابان بیمه، سلاطین مراکز درمانی و مافیای تجهیزات پزشکی آنها اگر فرد واحدی هم نباشد، گروهی دست در دست یکدیگرند و جیبشان یک کاسه است و با ما که یک عمل چند ده‌میلیونی به‌راحتی می‌تواند سطح اقتصادی خانواده را تا آن اندازه سقوط‌دهد که منجر به فاجعه شود، وضعشان تفاوت بسیار دارد؛ علاوه‌بر‌اینکه این مطلب را باید پس‌از تردید در کیفیت این تجهیزات و خدای‌ناکرده روی ما امتحان ننمودن درنظر گرفت.

آیا هنوز بهترین درمان آرتروز ورزش، کنترل وزن و کفش مناسب نیست؟!

آیا در هر‌بیمار گوارشی، آندوسکوپی بالا و پایین باید جزو اولین اقدامات باشد؟!

آیا MRI و این بررسی‌های تصویری جدید واقعاً بهترینند، جامع‌ترینند و یا اینکه فقط اختصاصی‌ترند و فقط در جایگاه مناسب خود کاربرد دارند؟!

و نکته‌ی آخر اینکه چه‌کسی باید این مطالب را به بیماران تفهیم نموده و انتظارات آنها را هدایت کند؟

جواب: جسارتاً ما پزشکان!

هیچ کس جز تـو نخواهـد آمد

                       هیچ کس بر در این خانه نخواهد کوبید

شعله روشن این خانه تو باید باشی

                       هیچ کس چون تـو نخواهد تابید

چشمه‌ی جاری این دشت تو باید باشی

                       هیچ کس چون تو نخواهد جوشیـد

سرو آزاده‌ی این باغ تو بایــد باشی

 

تعداد بازدید : 1076

ثبت نظر

ارسال