شماره ۱۰۷۶

تأثیر منفی امواج وای‌فای

دکتر ذوالبخش ترکستانی - هومیوپات

امروزه با پیشرفت علم ارتباطات و روند هوشمندسازی و دریافت امواج از این طریق، امواج Wifi را بسیار مهم و آن‌را در‌این علم شریک ساخته است. این امواج حاصل از سیگنال‌های رادیویی هستند و بر‌این‌اساس نمی‌توانند چندان بی‌ضرر باشد.

در‌حالی که گفته‌شده امواج تلفن‌های همراه قویتر و تأثیرگذارتر هستند و بیشتر روی مغز اثر‌دارند، محققان بر‌این نظرند که امواج وای‌فای می‌توانند به بروز سرطان مغز منجر و بر‌این‌اساس آژانس بین‌المللی سرطان، این امواج را در‌گروه عوامل احتمالی سرطان‌زا طبقه‌بندی کرده است. مردم فقط خود را از موادی مانند سرب، کربن معلق در هوا و گازهای دیگری که در هوا منتشر است دور نگه‌می‌دارند و یا آفت‌کش‌ها را مضر می‌دانند اما بر‌اساس گزارش اعلام‌شده از آژانس بین‌المللی سرطان در آمریکا، قرارگرفتن درمعرض این امواج (امواج الکترومغناطیسی و امواج رادیویی) که: رادیو، تلویزیون، مایکروویو، گوشی‌های همراه و ابزارهای مبتنی‌بر امواج وای‌فای از مهمترین منابع انتشار این امواج هستند نیز باعث دچار شدن انسان به سرطان می‌باشد. دانشمندان با بررسی‌های خود، نگرانی از سیستم‌های ارتباطی مدرن که سلامت ما را به‌خطر می‌اندازند و این موضوع روز‌به‌روز خطرناکتر می‌شود را اعلام کرده‌اند. در دنیای امروز اگر بخواهیم نیز نمی‌توانیم راهی برای گریز از قرار‌گرفتن در‌معرض این امواج بیابیم یا مانع قرار‌گرفتن کودکان و یا افراد کهنسالان درمعرض این امواج بشویم و تنها راهکار ممکن برای در امان ماندن از خطرات احتمالی امواج الکترومغناطیسی، محدودیت در استفاده از آن خواهد بود و یا نزدیک‌نشدن به این امواج.

دانشمندان مرکز تحقیقات دانشگاه پزشکی کالیفرنیا بر‌این مورد اشاره می‌کنند که کودکان درمقایسه با بزرگسالان، امواج بیشتری جذب‌می‌کنند بنابراین تردیدی نیست که ممکن‌است این گروه از افراد با پیامدهای منفی احتمالی بیشتری مواجه هستند.

بر‌اساس این تحقیقات، حتی جنین‌هایی که در شکم مادران هستند نیز در‌مقایسه با کودکان بسیار آسیب‌پذیرترند؛پس زنان باردار باید تا حد امکان از قرار‌گرفتن در‌معرض امواج رادیویی و مایکروویو خودداری کنند و کمترین کاری که دراین‌زمینه می‌توان انجام‌داد این‌ است که کودکان را از این امواج دور نگهداریم چون کودکان و جنین دارای بدن نسبتاً کوچک‌تر و جمجمه‌ای نازکتر بوده و این موضوع باعث می‌گردد که بافت مغز از توانایی بیشتری در جذب امواج برخوردار شده و میزان جذب امواج مایکروویو دراین‌گروه سنی درمقایسه با بزرگترها بیشتر می‌باشد.حال سؤال این خواهد بود که آیا مزیت‌های این فناوری آنقدر است که خطرات ناشی‌از قرار‌گرفتن درمعرض امواج الکترومغناطیسی و وای‌فای را به‌جان بخریم؟ طبق یافته‌های ما بی‌معنا نخواهد بود اگر که در‌یک اقدام انقلابی تمام اینها را به یک‌بار کنار بگذاریم! ولی کمترین کاری که می‌‌توان دراین‌زمینه انجام‌داد این است که سطوح ایمنی مختلفی را برای کودکان در‌نظر بگیریم تا از پیامدهای سوء‌فناوری‌های امروز که به‌ از‌دست‌دادن سلامت آنها منجر خواهد‌شد جلوگیری نمائیم و ابزارهای این موضوع، مراقبت از کودکان دراین مورد است‌. البته لازم به‌ذکراست که هنوز کاملاً مضربودن امواج الکترومغناطیسی برای سلامت افراد از‌سوی بسیاری از پزشکان مورد تأیید نبوده ولی عده‌ای بر‌این باورندکه قرار‌گرفتن در‌معرض این امواج موجب تهوع، سردرد، احساس درد عضلات‌، بی‌خوابی و کم هوشی می‌گردد و این افراد از رفتن به جاهایی که این امواج به مقدار زیاد در‌آن وجود دارد خودداری می‌کنند. گفته‌می‌شود که این افراد از سندرم حساسیت الکترومغناطیسی ‌(EHS) رنج‌می‌برند و تصور‌می‌کنند قرار‌داشتن در کنار دستگاه‌های الکترونیکی که همه روزه از‌ آنها استفاده می‌کنیم، موجب بیماری آنها می‌گردد و این دستگاه‌ها طیف وسیعی را شامل می‌شود؛ از تلفن‌های همراه گرفته تا تلویزیون، رادیو و لامپ‌های روشنایی. امواج این دستگاه‌ها ناشی‌از تابش‌های غیریونیزه است که با هدف کمترین اثرگذاری روی انسان ساخته شده‌اند ولی افرادی که از EHS رنج‌می‌برند براین‌باورند که حتی تابش اینگونه وسایل برای انسان مضر است. در بعضی از کشورهای پیشرفته بیماریEHS شناخته شده‌است در‌حالی‌که در بعضی از کشورهای در‌حال‌توسعه یا توسعه‌نیافته، هیچگونه شواهد علمی وجود ندارد و از این جهت نمی‌توان ارتباط بین تجهیزات الکترونیکی و ابتلا به بیماری‌ها را تأیید‌کرد. درحقیقت گروهی از پزشکان براین‌باورند که بین امواج وای‌فای و سیگنال‌های گوشی‌های تلفن‌همراه و ابتلا به بیماری‌های خاص ارتباطی وجود ندارد. به‌گفته‌ی این گروه از پزشکان سطح تشعشع امواج منتشر‌شده از این گونه دستگاه‌ها بسیار پائین است به گونه‌ای که حتی در بسیاری از موارد قابل تشخیص هم نیست و میزان تابش امواج وای‌فای از یک مایکروویو خانگی صدهزار بار کمتر است.

وای‌فای امروزه همه‌جا هست؛ حتی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی‌، کوچه‌ها و خیابان‌های شهرها و حتی روستاها! دوری از تلفن‌همراه برای بسیاری از افراد تقریباً غیر‌ممکن‌است. تأثیر میدان‌های الکترومغناطیسی بر سلامت افراد موضوعی است که عقاید و نظرات متفاوتی درباره‌ی آن مطرح می‌شود. در سال‌های اخیر با‌توجه به رشد چشمگیر آنها و با توجه به صنعت ارتباطات، نگرانی‌ها درمورد خطرناک بودن امواج وای‌فای و الکترومغناطیس به‌شدت افزایش یافته اما حقیقت این است که هیچ راهی برای گریز از این امواج وجود ندارد. اما پس‌از آزمایش‌ها روی جوانان و کودکان، دانشمندان به کاهش دقت و فعالیت مغزی که در نتیجه‌ی ارتباط جوانان و کودکان با این امواج بوده، پی برده‌اند و این موضوع به اثبات رسیده است. البته تحقیق در مورد این موضوع، همچنان ادامه دارد.

 

تعداد بازدید : 1107

ثبت نظر

ارسال