شماره ۱۰۷۵

داروهای‌OCT و خود درمانی

دکتر ذوالبخش ترکستانی - هومیوپات

خرید داروهای‌(OCT) یعنی غیرنسخه‌ای و خرید داروهای نسخه‌ای از گوشه و کنار خیابان‌ها بسیار خطرناک است. مصرف خودسرانه‌ی دارو شایعترین علت مسمومیت در جهان می‌باشد. داروهای‌‌OCT را بدون نیاز به تجویز پزشک و یا راهنمای داروساز می‌توان از داروخانه و غیره تهیه کرد ولی آیا این امر صحیح است!!

هر دارویی که از طرف پزشک و یا با راهنمایی پزشک داروساز به بیمار ارائه گردد، کمتر خطر داشته و بیشتر بیماری را برطرف می‌سازد و عوارض آن در مواردی بسیار نادر است. متأسفانه معمولاً داروهای غیرنسخه‌ای در خانه‌ها و مغازه‌ها و کنار خیابان‌ها موجود بوده و سوءمصرف آن گاهی همراه با الکل یا سایر داروها و گاهی حتی با مواد  مخدر، عوارض جبران‌ناپذیری همانند مرگ را دربردارد.

داروهای مسکن: افراد خصوصاً جوانان به‌دلیل اینکه ترجیح می‌دهند همیشه سرخوش باشند تا به کارهای روزانه‌ی خود برسند، از مسکن‌هایی نظیر استامینوفن و ایبوبروفن (خصوصاً خانم‌ها) بیش از میزان توصیه‌شده استفاده می‌کنند. آنها تصور‌می‌کنند که با مصرف بی‌رویه، اثر این داروها سریع‌تر می‌شود اما به عوارض جانبی آن نمی‌اندیشند و نمی‌دانند که مصرف بی‌رویه‌ی استامینوفن می‌تواند کبد را از کار انداخته و حتی دچار خونروی معده و یا نارسایی کلیه‌ها گرداند و درصورت مصرف زیاد ایبوبروفن خطر حملات قلبی در‌این افراد نیز افزایش خواهد یافت.

قرص‌های رژیمی: مصرف قرص‌های رژیمی و یا لاغری بدون مشورت با پزشک و با دوز بالا سبب سرخوشی خفیف شده و سوءمصرف این قرص‌ها سبب بروز برخی نارسایی‌های جدی تغذیه‌ای گردیده و مصرف بی‌رویه‌‌‌ی آنها نیز اعتیاد را  به‌دنبال خواهد داشت که خود بسیار خطرناک و اعتیادآور خواهد بود و می‌تواند در مواردی‌که کم نیست منجر به مرگ گردد و یا عضوی از اعضاء بدن را دچار اختلال نماید که قابل جبران نباشد.اگرچه سازمان‌های غذا و داروی کشورها استفاده از برخی محرک‌های خطرناک را که معمولاً شرکتهای سازنده دراین گونه قرص‌ها استفاده می‌نمایند را ممنوع اعلام کرده اما سایر ترکیبات موجود در این قرص‌ها نیز همگی خطرناک هستند و بسیاری از آنها عوارضی نظیر مشکلات گوارشی، ریزش موها، بی‌خوابی، اضطراب، التهاب بافت‌ها و اندام‌ها، پارانویا، تاری دید، نارسایی کلیوی و غیره و از  همه مهم‌تر از دست دادن آب بدن را به همراه دارند و استفاده از آنها بدون تجویز پزشک، خطرات زیادی را دربر خواهد داشت.

ملین‌ها: این داروها نیز مانند قرص‌های رژیمی مورد سوء‌مصرف قرارمی‌گیرند. قرص‌های گیاهی ملین که قرص‌های رژیمی نیز می‌باشند، در مواردی سبب ازدست‌دادن سریع آب بدن شده و ممکن‌است شخص را دچار عوارض جبران‌ناپذیری کنند و یا درصورت مصرف درازمدت، روده را دچار آسیب و تنبلی نمایند و املاح بدن را دچار آسیب کرده و بیماری را از  حاد  به مزمن تبدیل کرده و درمان آن را دچار مشکل نمایند. حال آن‌که با یک رژیمی‌غذایی مناسب تحت‌نظر پزشک تغذیه، می‌توان به‌درستی یبوست را درمان‌کرده و یا از روش آن آگاهی به‌دست آورد.

داروهای گیاهی و یا شیمیایی جنسی: این داروها اگر همزمان با داروها و یا مشروبات الکلی با دوز بالا مصرف‌گردند، سبب بروز مشکلات قلبی و یا حمله‌ی قلبی و یا مغزی شوند که مشکلات ایجاد شده توسط آنها، در مواردی قابل جبران نیست.

داروهای گیاهی: بعضی از داروهای گیاهی خطرناک که در ایران و دیگر کشورهای جهان قابل دسترس می‌باشند، به‌دلیل داشتن خواص محرک و یا توهم‌زایی و سرخوشی مورد مصرف قرار می‌گیرند که متأسفانه فروش آنها قانونی بوده و در عطاری‌ها آزادانه به فروش می‌رسند و پزشک داروساز و یا فردی که بتواند مشاوره دهد نیز  در دسترس نیست. عوارض این‌گونه داروها گاهی نظیر افسردگی شدید، از دست‌دادن ‌کنترل‌بدن، روان‌پریشی شدید و رفتارهای خشن و تهاجمی می‌باشد و در برخی‌از موارد افراد همچنین درمعرض‌خطر افزایش تصادفات و جراحت‌هایی که به‌دلیل اختلال  فعالیت مغزی رخ می‌دهند نیز خواهند بود.

مکمل‌های دارویی: اگرچه مکمل‌ها و داروهای گیاهی جزو داروهایOCT قرارنمی‌گیرند اما مصرف بی‌رویه‌ی آنها می‌تواند خطرناک باشد و با داروهای دیگر تداخل پیداکرده و شخص را دچار آسیب‌های جدی نماید. پس قبل‌از مصرف حتماً باید با پزشک مشورت نموده و از وجود خطر تداخل آن با دیگر داروها و یا رژیم‌غذایی مطلع گردید.

داروهایOCT در صورت مصرف دوز بالا، فرد را دچار مقاومت دارویی کرده و فرد مجبور خواهد شد هر بار پس از مدتی دوز مصرفی را افزایش‌دهد. هرچه دوز مصرفی بالاتر رود احتمال افزایش نارسایی کبد و کلیه‌ها نیز بیشتر می‌شود و یا مصرف آن با داروهای دیگر باعث عوض‌شدن اثر داروها و درنتیجه تبدیل آن به دارویی خطرناک در بدن گردد. حتماً به پزشک خود اطلاع دهید که از چه داروی OCT همزمان استفاده می‌نمائید تا راهنمایی‌شده و دچار عوارض جبران‌ناپذیر نگردید.

 

تعداد بازدید : 2835

ثبت نظر

ارسال