شماره ۱۰۷۱

امواج تلفن همراه

دکتر ذوالبخش ترکستانی - هومیوپات

امواج تلفن همراه

سال‌های بسیاری است که دانشمندان در جستجوی سرطان‌زا بودن امواج رادیویی که در تلفن‌های همراه وجود دارند هستند و همچنین اینکه وجود دکل‌های تقویت این امواج در فاصله‌ی نزدیک، باعث تولید سرطان در انسان‌ها می‌شود یا خیر.

دکل‌های تلفن همراه چیست و چگونه کار می‌کنند؟

این آنتن‌ها همیشه در بلندی قرار‌می‌گیرند تا قادر به پوشش‌دادن ‌‌آن ناحیه باشند و اگر بلندی درآن ناحیه نبود، شرکت‌های سرویس‌دهنده ناچار  هستند که از ساختمان‌های بلند یا دکل استفاده نمایند که ارتفاع این سازه‌ها معمولاً بین ۱۵تا‌۶۰ متر است. امواجی که برای ایجاد ارتباط با تلفن‌های همراه ایجاد می‌گردد، دارای طول‌موجی کمتراز امواج رادیویی FM و بیشتر از ریز‌موج‌ها هستند.

این امواج به‌خاطر طول‌موج بالای خود دارای فرکانس کمی هستند و همانند امواج رادیوییFM، ریزموج‌ها، اشعه‌ی فرا‌سرخ و نور مرئی؛ این امواج قادر به یونیزه‌کردن سلول‌ها و ایجاد خطرات چندانی برای بدن نمی‌باشند. عدم‌توانایی این امواج در یونیزه‌کردن سلول‌ها به‌معنای ناتوانی آنها در تخریب DNA است. امواج RF یا همان (Radio Fraquency) نمی‌تواند همانند اشعه‌های قدرتمند گاما، ایکس و فرابنفش پیوندهای شیمیایی DNA را برهم‌زده و باعث شکستگی آنها شوند چون انرژی کافی برای این‌کار را ندارند. اگر امواج رادیویی را بسیار قدرتمند کنیم، درنهایت می‌توانیم با آن یک جسم را کمی گرم نمائیم، مانند همان اتفاقی که در دستگاه مایکروویو می‌افتد و از آن برای گرم‌کردن غذا استفاده می‌گردد.

افراد چگونه در معرض امواج این دکل‌ها و تلفن همراه قرار می‌گیرند:

هنگامی‌که فردی از‌طریق تلفن همراه خود تماس برقرار می‌نماید، امواج بسیاری در نزدیکی این دکل‌های تلفن همراه ایجاد‌شده و همین امر باعث‌می‌گردد تا کسانی‌که در نزدیکی این دکل‌ها هستند درمعرض این امواج قرار‌گیرند. این امواج در امتداد افق یعنی موازی با سطح زمین منتشر و درمیانه‌ی راه اندکی به‌سمت زمین پراکنده می‌شوند. قدرت امواجی که از دکل‌های تلفن‌همراه ساطع می‌گردد کمتر از امواج مورد استفاده برای انتقال صدای رادیو و تصویر تلویزیون است. با افزایش فاصله از دکل، میزان انرژی امواج آن نیز کاهش‌می‌یابد.

میزان انرژی دریافتی در سطح‌زمین، در‌مقایسه با میزان انرژی موجود در ارتفاعات بالا بسیار کمتر است. البته درمجموع گفته‌می‌شود که خطر این امواج به چند دلیل، بسیار کم است؛ اول اینکه انرژی این امواج اندک است. دوم اینکه آنتن‌ها در ارتفاعات قراردارند و در نزدیکی سطح‌زمین انرژی چندانی پخش‌نمی‌شود که البته گفته‌می‌شود در نزدیکی این دکل‌ها انرژی امواج هزاران برابر کمتر از حد مجاز تعریف شده توسط کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا ‌(FCC) می‌باشد و بسیار بعید به‌نظر‌می‌رسد که یک فرد، تنها به‌دلیل قرارگیری در‌معرض امواج RF دچار بیماری گردد و اگر آنتنی در روی پشت‌بام خانه قرار‌گیرد و فردی در آن پشت‌بام رفت و آمد نماید،

معمولاً میزان این امواج درحدی نیست که از استانداردهای مجاز عبور نماید و فرد را دچار آسیب کند. اما برای احتیاط، افراد باید از نزدیک‌شدن به این آنتن‌ها خودداری نمایند تا انرژی بسیار زیاد این آنتن‌ها وارد بدن آنها نشده و سلامت آنها به‌خطر نیافتد. البته چنانچه از چوب در‌این آنتن‌ها استفاده گردد میزان انرژی ۹۰درصد کاهش خواهد یافت و همچنین اگر پشت انسان به آنتن باشد نیز هزاران برابر انرژی کمتری وارد بدن می‌شود.

آیا دکل‌ها موجب ایجاد سرطان می‌شوند؟

بسیاری از مردم نگران این موضوع هستند که نزدیک به این آنتن‌ها زندگی‌می‌کنند و احساس نا‌امنی شدیدی دارند. امواج دکل‌های مخابراتی نمی‌توانند به‌تنهایی ایجاد سرطان نمایند؛ اول آنکه میزان انرژی امواجRF بسیار پائین است و توانایی ایجاد سرطان را ندارند و دوم اینکه این امواج طول‌موج بالا و فرکانس کمی دارند و بنابراین درنهایت در‌یک نقطه تمرکز نداشته و پرتوهای زیانباری را ایجاد نمی‌کنند. دلیل سوم: حتی اگر امواج رادیویی بتواند بر انسان تأثیر‌گذارد، مقدار آنها در سطح‌زمین آنقدر کم است که قابل بحث نیست و به‌همین‌خاطر دانشمندان معتقد هستند که این امواج سرطان‌‌زا نبوده و در ارتباط با سرطان هیچ نقشی را بازی نمی‌کنند.

بررسی در‌مـورد این امواج روی مردم:

در‌یک بررسی وسیع محققان بریتانیایی خانواده‌ی هزار کودک مبتلا به سرطان را با خانواده‌ی هزار کودک سالم که در‌معرض این امواج بودند مورد بررسی قرار‌دادند و هیچ ارتباطی بین سرطان یک کودک و میزان قرار‌گرفتن مادرش در دوران بارداری در‌معرض تابش امواج رادیویی دکل‌های تلفن‌همراه پیدا نکردند و یک تحقیق دیگر روی احتمال شکسته‌شدن پیوند‌های درون مولکول DNA به‌عنوان عامل ایجاد سرطان در سلول‌های خونی انجام شد و محققان دریافتندکه میزان این تخریب در افراد نزدیک به دکل‌ها تفاوت چندانی را با آنهایی‌که از دکل‌ها دور بودند ندارد.

بررسی‌های انجام‌شده در آزمایشگاه:

بررسی‌هایی در آزمایشگاه انجام شده تا مشخص‌شود که آیا امواج رادیویی تولید‌شده توسط دکل‌ها،  توان تخریب DNA را در سلول‌ها دارد یا خیر و جواب اغلب آنها منفی بوده است. برخی‌از دانشمندان گفته‌اند که امواج رادیویی RF فقط می‌توانند به بزرگ‌شدن تومورها کمک نمایند ولی این هنوز ثابت نشده است و در پژوهشی که روی سلول‌های خونی افراد ساکن در نزدیکی دکل مخابراتی انجام‌شده، این تأثیرات مشاهده نگردیده است. در خاتمه بایدگفت: مؤسسه‌ی متخصص در‌این حوزه که همواره عوامل سرطان را شناسایی و طبقه‌بندی می‌کند، یعنی مؤسسه‌ی بین‌المللی تحقیقات سرطان (LARC)، سازمان ملی سم‌شناسی (NTP) و آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا (EPA) دکل‌های تلفن‌همراه را دارای خطر ایجاد سرطان نمی‌دانند. کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) درمورد نزدیکی دکل‌ها به خانه‌ها می‌‌گوید: «انرژی ساطع‌شده از این دکل‌های مخابراتی در نزدیکی سطح‌زمین هزاران برابر کمتراز حد مجاز می‌باشد و برای انسان خطرساز نبوده و بنابراین لزومی ندارد که افراد نزدیک به آن از این نزدیکی فاصله بترسند. ولی امواج دیگری (پارازیت‌ها) در بعضی از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرند که استاندارد نیستند و شاید آنها بتوانند ایجاد سرطان نمایند.

 

تعداد بازدید : 1417

ثبت نظر

ارسال