شماره ۱۰۶۴

انجمن سندرم دان ایران

دکتر طلعت اله‌یاری - مؤسس انجمن سندرم دان ایران

انجمن سندرم دان ایران

به‌یاد دارم در یکی‌از جلسات سخنرانی «دکتر فرخ سیف‌بهزاد»، بعد‌از پایان جلسه با ایشان راجع به کودکان سندرم دان و تحقیقاتی که در آمریکا و استرالیا شده صحبت‌کردم و هرگز فراموش نمی‌کنم که ایشان چقدر حمایت کردند و علاقمند بودند که برای این کودکان در ایران هم کاری انجام شود و مطالبی را هم که در‌این‌مورد و برگرفته از آخرین تحقیقات روز دنیا نوشته بودم، در هفته‌نامه‌ی پزشکی امروز به‌چاپ رساندند.

اجازه می‌خواهم بگویم خیلی از مطالب مقاله‌ی ۹ اردیبهشت، درگذشته درست بوده ولی امروز اطلاعاتی قدیمی و نادرست محسوب می‌شود. پروفسور ژروم لژون فرانسوی که حداقل ۳۰ سال از عمر خود را وقف کودکان با سندرم‌دان کرده بودند، از حامیان آنان بوده و عقیده داشتند که نباید حق زندگی کردن را از آنها بگیریم بلکه اگر امکانات را در اختیارشان بگذاریم، آنها هم می‌توانند منشاء خدمات مفیدی باشند. امروزه همکاران ایشان در فرانسه این راه را باتحقیقات مستمر ا‌دامه می‌دهند و امیدوارند که بتوانند در‌آینده این کروموزوم اضافی را بردارند. به قول پروفسور ژروم لژون، متخصص ژنتیک، این نوزادان از یک ماده‌ی بسیار ضروری برای بدن، اضافه‌دارند. در آمریکا دکتر لن لشین یکی‌از متخصصان و پژوهشگران به‌نام در رشته سندرم‌ دان است و پیشرفت زندگی افراد با سندرم دان، مرهون خدمات بزرگانی چون ایشان است. سالیان پیش، بسیاری از پزشکان در آمریکا بر‌این‌عقیده بودند که اولین گروه کودکانی که از طبقه‌بندی کودکان عقب‌مانده باید خارج شوند، کودکان با سندرم دان هستند و این کودکان باید در مدرسه‌ی عادی درس بخوانند. بعضی‌از کودکان با عمل‌جراحی صورت، چهره‌ای مطابق بقیه و به‌اصطلاح نرمال به‌دست آوردند ولی گروهی از پژوهشگران عقیده دارند نباید به‌خاطر نگاه مردم، کودک را به زیر تیغه‌ی چاقو بفرستیم بلکه بهتر است مردم عینک خود را عوض‌کنند. تجربه‌ی نگارنده در آمریکا و استرالیا در کار با کودکان و بزرگسالان با سندرم دان نشان داد که گروهی از آنها تنها و مستقل زندگی می‌کنند و گروهی ازدواج می‌کنند و حتی نوزاد ۴۶‌کروموزومی به‌دنیا می‌آورند.

خوشبختانه در ایران، بعد‌از تأسیس انجمن سندرم دان ایران، وزارت آموزش‌و‌پرورش در سال ۱۳۸۲ اعلام‌نمود آن دسته از کودکان سندرم دان که در تست سنجش قبول می‌شوند، در مدرسه‌ی عادی ثبت‌نام می‌گردند و اکنون آماری از پیشرفت آن دسته که دوره‌ی دبیرستان را به پایان برده و یا دانشجوی دانشگاه هستند و یا در مشاغل فروشندگی، تایپ، هنرهای دستی و... فعالیت دارند موجود است. همچنین با موافقت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی برای قرص ۵میلی‌گرمی فولیک‌اسید نیز مجوز ساخت داده شد. انجام تست غربالگری به‌منظور اطلاع و آمادگی و برنامه‌ریزی والدین که از بدو تولد کودک، برای او برنامه‌ی توان بخشی شروع شود بسیار خوبست ولی هیچ مرجع و نهادی در ایران تاکنون نوزاد‌کشی و جنین‌کشی یا سقط این کودکان را مجاز ندانسته است.

در پایان به‌این وسیله از همه‌ی پزشکان عزیز و مسئولان و اساتید گرامی و خیرین بلند‌نظر و والدین  مقاوم و پرتلاش و مراکز مختلف و دانشجویان سخت‌کوش و علاقمندان دلسوز و همه‌ی کسانی که از هیچ کوششی دریغ نکردند و در این راه پر از سنگلاخ، همراه و یاری‌رسان اینجانب بوده‌اند صمیمانه سپاسگزارم و بهترین‌ها را برایشان آرزو دارم و بر روح پـُـر‌فتوح شـادروان «دکتر فرخ سیف‌بهزاد» و همه‌ی درگذشتگان دلسوز، درود می‌فرستم.

 

تعداد بازدید : 3435

نظرات

ساغری گر

5 سال و 4 ماه و 26 روز پیش

سلام من کودک سندروم داون دارم ۱ سال هست

لیدا خدایی

5 سال و 4 ماه و 0 روز پیش

سلام من برادرم سندروم دان و هستن و اطلاعات کافی نداریم راجب اینکه باید پیش متخصص مغز واعصاب ببریم یا روانپزشک بیش فعالی هم دارن لطفاً راهنمایی کنین

محمد رسول نژاد

4 سال و 4 ماه و 13 روز پیش

سلام من به تازگی صاحب یک دختر شدم ولی متاسفانه به بنده اطلاح دادند که دخترم سندرم دان دارد

محمد رسول نژاد

4 سال و 4 ماه و 13 روز پیش

سلام من به تازگی صاحب یک دختر شدم ولی متاسفانه به بنده اطلاح دادند که دخترم سندرم دان دارد

آوبنا

3 سال و 7 ماه و 4 روز پیش

سللم.خواهرزاده من تشخیص داده شده گه مبتلا به سندروم داون است.اما فقط شلی عضلات و چشم هایش متفاوت است و باقی مشخصات را نداردو خداروشکر قلب و کلیه وشنوایی و ... همه سالم هستن.چطور بفهمیم سندرومش در چه درجه ای است؟یعنی خفیف است یا متوسط یاشدید؟ یک نوزاد پنجاه روزه است اما به صدا ها و افراد آشنای اطرافش به خوبی واکنش نشان میدهد.لطفا راهنماییم کنید.

سید قاسم حسنی

3 سال و 3 ماه و 10 روز پیش

سلام خانم دکتر اللهیاری گرامی سه سال قبل بهمراه خانمم و فرزند پسرم در دانشگاه مزاحم شما شدیم حرفهای شما برایمان دلگرم کننده بود .از شما سپاسگزارم.لطفا یک مرکز خوب برای پیشرفت کودکمان معرفی کنید.ان موقع فرمودید در خارج از کشور به دنبال راهی برای برداشتن کروموزم اضافی هستند .آیا خبر جدیدی در این ضمینه ندارید.

حسین تقی خانی

2 سال و 11 ماه و 8 روز پیش

سلام - آیا افراد سندروم دان برای واکسن کرونا در اولویت هستند؟

ثبت نظر

ارسال