شماره ۱۰۶۲

میوکیمی اطراف دهان

پزشکی امروز

میوکیمی اطراف دهان

یک پسر ۱۳‌ساله‌‌ی سالم پس‌از اینکه توسط یک مار‌زنگی نیش‌زده شد، به بخش اورژانس بیمارستان San Diego منتقل‌ گردید. هنگامی‌که بیمار سعی داشته تا مار را بردارد، انگشت حلقه‌ی دست چپش توسط آن نیش‌زده شده بود. او به‌سرعت انگشت نیش‌زده شده را داخل دهانش گذاشته و آن را مکیده بود.

در‌عرض پنج دقیقه دست چپش متورم و دچار اختلال حسی شد و حس کرد حلقش مسدود شده است. یک ساعت بعد با معاینات انجام‌گرفته، میوکیمی اطراف دهان تشخیص داده شد.

میوکیمی یا لرزش غیرارادی فیبرهای ماهیچه‌ای احتمالاً‌ به‌علت انسداد کانال‌های پتاسیمی وابسته به ولتاژ توسط سم مار در اتصالات عصبی عضلانی(neuromuscular Junction) است. بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری‌شد. او اپی‌نفرین، دیفن‌هیدرامین و پادزهر چند‌ظرفیتی polyvalent immune Fab snake  antivenom مار دسته‌ی Crotalidae را دریافت‌کرد. در هنگام ترخیص، تورم و اختلال حسی دست چپ به‌وضوح کم‌شده بود و نشانه‌های سیستمیک بهبود یافته بود. در کالیفرنیا تقریباً سالیانه ۸۰۰ انسان توسط مارهای سمی نیش زده می‌شوند. همانند این مورد ذکر شده، افراد زیادی که در کشورهای پیشرفته توسط سم مار مسموم می‌شوند، پسر یا مردان جوانی هستند که سعی دارند ماری را از جا بلند کنند یا آن را بگیرند.

Ref: N Engl J Med


تعداد بازدید : 1290

ثبت نظر

ارسال