شماره ۱۰۵۸

تب راجعه

پزشکی امروز

دختری 13‌ساله که سه هفته به تب‌های عود‌کننده با دمایی بالاتر از (۱۰۴F˚ (۴۰˚C همراه با سردرد، لرز و بی‌قراری مبتلا بود به بیمارستان مراجعه‌کرد. او و خانواده‌اش‌ ۱۰‌روز قبل از اینکه او برای اولین‌بار دچار تب شود، در اقامتگاهی در کوهستــان نـِوادای شــرقی (Eastern Sierra Nevada Mountains) اقامت داشتند.

برادر بیمار نیز نشانه‌های مشابهی داشت. این دو‌خواهر و برادر 5‌‌روز دچار تب بودند و سپس ۷‌روز هیچ نشانه‌ای از آن نداشتند. در حین عودِ تبِ دختر، از خون او نمونه‌گیری و اسمیر خونی او بررسی شد که اسپیروکت Borrelia hermsii (پیکان در تصویر) در آن شناسایی‌شد.

اسپیروکت Borrelia hermsii که در جوندگان دیده‌می‌شود، در آمریکای‌شمالی عامل اصلی تب عودکننده‌ی کنه‌ای محسوب می‌شود و توسطِ کنه‌ا‌ی شب‌ـ‌‌گز (Night-bitting)به‌نام Ornithodoros hermsii منتقل می‌شود. در افراد آلوده، روند تکرارشونده‌ی تب و لرزهای شدید و نیزه‌ای همراه با سردرد، بی‌قراری و استفراغ دیده می‌شود. به‌طور معمول، دوره‌ی تب اولیه ۵‌تا‌۷‌روز طول‌می‌کشد و دوره‌های بعدی کوتاهتر هستند و شدت کمتری دارند. به‌دلیل نشانه‌های این دو کودک و سفری که اخیراً به مکانی داشتند که این تب عودکننده‌ی کنه‌ای در آنجا یک بیماری بومی (endemic) محسوب می‌شود، لذا به این خواهر و برادر درمقابل آلودگی احتمالی به B.‌hermsii، داکسی‌سایکلین تجویز شد. متعاقباً نتیجه‌ی آزمایش آنتی‌بادی‌های‌IgM و IgG سرم خون برای B.‌hermsii مثبت بود. پس‌از مصرف اولین دوز از داکسی‌سایکلین، تب هر‌دو بیمار فروکش‌کرد و نشانه‌های مربوطه نیز از‌بین رفتند.

Ref: N. ENG 368;3 January 17, 2015


تعداد بازدید : 1611

ثبت نظر

ارسال