شماره ۱۰۵۷

کیست های قابل لمس متعدد (چندگانه)

پزشکی امروز

کیست های قابل لمس متعدد (چندگانه)

یک مرد ۴۲ ساله با تشنج و تقریباً ۳۰۰ کیست داخل عضلانی قابل لمس مراجعه کرد. ۵۴ کیست بر روی سر، صورت و گردن و ۱۱۰ کیست بر روی سینه و کمر، ۸۶ تا روی بازوها و ۵۲ تا روی پاهایش بود (شکل A). وی از ۳ سال قبل از این نشانه‌های جلدی، سردرد مزمن را گزارش می‌کرد و شاهد شکل‌گیری تدریجی ندول‌های کیستیک داخل عضلانی روی بازو و بالاتنه‌اش بود (به ترتیب به قطر ۰/۵ تا ۰/۷ سانتی متر و ۰/۵ تا ۲ سانتی‌متر). پروگلوتید  (اندام تولید مثل کرم کدو) در مدفوع وی قابل مشاهده بود.

بیوپسی زیر جلدی انجام شد و یک رویان(scolex) مکنده‌ی کرم کدو با قلاب‌های کوچک که مختص کرم کدوی تنیا‌سولیوم (Taenia solium) است، تشخیص داده شد.

سی‌تی‌اسکن جمجمه گرفته شد و نشان داد که تعداد زیادی کیست نوروسیستی سه‌کوزیس (به قطر ۳ تا ۵ میلی متر) در داخل مغزش وجود  داشت، که حاوی اشکال زنده، مرده، کلسیفیه شده و خشکیده‌ی انگل بودند. (شکل B). به بیمار یک دوز تکی از پرازیکوانتل (Praziquantel) در روز اول داده شد، سپس سه دوره درمان با آلبندازول(Albendazol)  انجام گرفت که برای ۳۰ روز تجویز شده بود.  سپس ۱۰ روز به درمان وقفه داده شده و بعد دوباره از سرگرفته شد.

پس از ۴ ماه درمان، سردرد و تشنج وی برطرف شد. شفاف شدن کیست‌ها درMRI  قابل دیدن بود. بیمار بهبود یافت و گزارش داد که دیگر تشنجی نداشته است.


New England J Med 368,22,May30,2014

 

تعداد بازدید : 1590

ثبت نظر

ارسال