شماره ۱۰۵۶

ورزش‌های ساحلی و خطر مقاومت آنتی‌بیوتیکی

پزشکی امروز

ورزش‌های ساحلی و خطر مقاومت آنتی‌بیوتیکی

برمبنای پژوهشی جدید، استفاده‌کنندگان تفریحی از آب‌های ساحلی مانند شناگران و موج سواران، در‌معرض خطر باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک قرار‌دارند.

در اولین پژوهش از نوع خود، محققان به‌منظور تخمین میزانی که افراد در‌معرض باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک قرار‌دارند، مقدار آب بلعیده شده درطول ورزش‌های آبی مختلف را برآورد کرده و با داده‌های نمونه‌گیری شده از آب، ترکیب‌کردند.

آنها با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده از سراسر انگلستان و ولز در سال‌2012، تخمین‌زدند که در بیش‌از ۶/۳‌میلیون از جلسات ورزش‌های آبی، یک‌نوع باکتری مقاوم به آنتی‌بیوتیک بلعیده‌ شده‌است.

این پژوهش بر شیوع E.Coli متمرکز بوده و به‌طور ‌خاص به بررسی آنهایی پرداخته که‌به‌دسته‌ی مهمی از آنتی‌بیوتیک‌ها که تحت‌عنوان سفالوسپورین‌های نسل سوم یا 3GCs‌ها شناخته می‌شوند، مقاوم هستند.

این تیم پژوهشی، شناگران دریا، غواصان و موج‌سواران را بررسی‌کرده و پی‌برده‌است در‌حالی‌که تنها ۰/۱۲‌درصد E.Coli یافت‌شده در آب‌های ساحلی و رودخانه‌هایی که به سواحل می‌ریزند به 3GCs‌ها مقاوم بودند.این مقدار برای ایجاد خطر بالقوه‌ی قرار‌گرفتن استفاده‌کنندگان از آب‌ها در‌معرض این باکتری کافی است. موج سواران و شناگران دریا به‌دلیل این که آب بیشتری می‌بلعند، در‌میان کسانی هستند که در‌معرض بیشترین خطر قراردارند.

این پروژه توسط میکروبیولوژیست، دکتر ویلیام گیز رهبری شده و او معتقد است که این یافته‌ها تنها نشان‌دهنده‌ی بخشی‌از ماجرا می‌باشد و می‌گوید:«دانسته‌های ما درباره‌ی این‌که چگونه محیط‌زیست طبیعی ممکن‌است باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک را به انسان منتقل کند، یا چگونگی قرار‌گرفتن در‌معرض این میکرب‌ها ممکن‌است سلامت را تحت‌تأثیر قرار‌دهد، بسیار کم است. افراد از راه‌های بسیاری درمعرض باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک قرار‌دارند. از‌طریق انسان به انسان، غذا و مسافرت‌های بین‌المللی. پژوهش ما ثابت می‌کند که استفاده‌ی تفریحی از آب‌های ساحلی، راهی دیگر برای قرار‌گرفتن در معرض این نوع باکتری‌ها است. با وجود میلیون‌ها انسانی که سالانه از سواحل انگلستان و ولز دیدن می‌کنند، خطر بلعیدن E.Coli مقاوم به 3GC توسط افراد وجود‌ دارد و به‌نظر می‌رسد میزان درمعرض‌بودن استفاده‌کنندگان از آب در برابر همه‌ی باکتری‌های مقاوم، می‌تواند حتی بالاتر باشد».

این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که خطر قرار‌گرفتن درمعرض باکتری‌های مقاوم، ارتباط نزدیکی با کیفیت آب ساحل دارد که نشان‌دهنده‌ی اهمیت رهنمود آب‌های تفریحی اتحادیه‌ی اروپاست که هدف آن تضمین استانداردهای کیفیت آب خوب است.

عفونت‌های باکتریایی مقاوم به آنتی‌بیوتیک، تهدیدی جدی برای سلامت انسان هستند و محققان این پژوهش، اکنون در‌حال بررسی ارتباط میان قرار‌گرفتن درمعرض این باکتری‌ها هنگام استفاده‌ی تفریحی از آب، انتشار آنها در بدن و عفونت هستند. آنها امیدوارند که یافته‌هایشان باعث افزایش درک ما از خطرات سلامتی که استفاده‌کنندگان آب‌ها ممکن‌است با آن مواجه شوند،  گردد. یکی دیگر از محققان این بررسی می‌گوید:«اگر چه این تحقیق ثابت‌کرده است که آب‌های ساحلی منبع بالقوه‌ای برای قرار‌گرفتن در‌معرض باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک هستند، ولی ما توصیه نمی‌کنیم که مردم به ساحل نروند. ورزش‌کردن و بهره‌مندی از محیط‌زیست طبیعی مزایای بسیاری برای سلامتی و بهزیستی دارد و این نوع تحقیقات به ما کمک خواهد‌کرد تا مطمئن شویم که مردم هنوز می‌توانند بیشترین استفاده را از منابع ساحلی ببرند».


Ref: Uiniver. Exeter Med. school research division 31 march 2015

 

تعداد بازدید : 1105

ثبت نظر

ارسال