شماره ۱۰۴۷

خودکشی‌های گزارش نشده

پزشکی امروز

نتایج بررسی‌های جدیدی آشکار ساخته است که ممکن‌است آمار و ارقام خودکشی بطور دقیق گزارش‌نشده و کشورهای صنعتی مهم به‌ویژه انگلستان میزان خودکشی بالاتری از آمار رسمی داشته باشند.

تحقیقات جدید در دانشگاه بورنموث آمار رسمی را به چالش می‌کشد چراکه چندین خودکشی گزارش نشده (Under reported suicide(URS ازطریق این مطالعه کشف شده‌است.

پروفسور کالین پریچارد، مدیر این بررسی، توضیح می‌دهد که «تراژدی خودکشی، تیغ دو لبه است: ازدست‌دادن فرد و اثری که بر اطرافیان آن‌ها به‌جا می‌گذارد.» یکی‌از مشکلات این است که صحت آمار و ارقام خودکشی تعیین شود. چراکه حتی امروزه نیز خودکشی لکه‌ی‌ننگ محسوب می‌شود. ازطریق این بررسی می‌خواستیم تصویر دقیق‌تری از میزان خودکشی در کشورهای صنعتی به‌دست آوریم.

«به‌طور اساسی به‌هنگام رخداد مرگ، افسرپزشک باید تصمیم بگیرد تا آیا مرگ را خودکشی اعلام کند، که ممکن‌است برای خانواده مضر باشد، یا اینکه یک حادثه است و یا حکم بدون مجرم یا خنثی بدهد. زیرا نمی‌تواند تصمیم بگیرد کدام صحیح است. در‌این وضعیت سازمان بهداشت جهانی (WHO) آن را به‌عنوان مرگ تعیین نشده (UnD)(Undeterminde death) طبقه‌بندی می‌کند و در‌این‌میان (UnD)‌هایی خواهد بود که به احتمال زیاد «خودکشی گزارش نشده» هستند. به دلیل اینکه روش‌های مرگ در (UnD) بسیار شبیه به روش‌هایی است که افراد با آن اقدام به خودکشی می‌کنند، به‌طور محتمل منبع خودکشی کمتر و یا ناصحیح گزارش شده هستند».

این مطالعه خودکشی، مرگ تصادفی و (UnD) را براساس سن و جنسیت مورد‌بررسی قرار‌داد و دریافت که خودکشی جوانان در انگلستان (۱۵‌تا۲۴ساله) در هر‌دو جنس مشابه با تعداد مرگ‌و‌میر تعیین نشده و به نسبت 1به1 است و هیچ کشور دیگری تا‌به‌حال چنین ارتباط نزدیکی نداشته است.

علاوه‌بر‌این، انگلستان به‌صورت نامتناسبی‌(UnD)‌بالاتری در هرگروه سنی نسبت به هرکشور دیگری دارد.

سایر کشورها با احتمال بالاتر (UnD) شامل پرتغال و سوئیس هستند. در‌حالی‌که کشورهای متعددی به طرز مشکوکی (UnD) بالا برای زنان و یا افراد مسن دارند.

پروفسور کالین پریچارد ادامه می‌دهد:«پیامدهای عملی این نتایج به‌معنای نادیده‌گرفتن مشکل خودکشی است. به‌عنوان‌مثال از سال۲۰۰۱ به‌طور رسمی هر‌ساله در انگلستان تعداد افراد بیشتری نسبت به کل کسانی که در تراژدی سپتامبر‌۲۰۱۱ آمریکا درگذشته‌اند، مرگ با حکم خودکشی داشته‌اند و این مطالعه نشان می‌دهد آمار و ارقام خودکشی در بریتانیا حذف بالاتر از کشورهای دیگر است.

بنابراین دستکاری آمار، کاهش پنهان خدمات بهداشت‌روانی را آسان‌تر می‌سازد. کاهش خدمات موجب سرپوش گذاشتن بر‌این تراژدی می‌گردد؛ در‌حالی‌که ممکن‌است آمار دقیق‌تر نیاز به بودجه‌ی بیشتری برای کمک به سلامت روان افرادی که ممکن‌است در آینده خودکشی کنند، دارد. دراصل، عدم‌گزارش صحیح تعداد خودکشی در‌این کشور، ما بر نقصان منابع ناشی‌از خودکشی سرپوش می‌گذاریم و به‌دلیل خدمات و منابع ناکافی نمی‌توانیم از این تـــراژدی‌های خانوادگی جلوگیری‌نماییم».

 

تعداد بازدید : 1171

ثبت نظر

ارسال