شماره ۱۰۴۷

مقایسه درمان‌های کوتاهی قد طبیعی (۲) (بخش پایانی)

دکتر ایرج ایرانزاد - فوق تخصص غدد کودکان

آزمایش‌های هورمونی:

LH وFSH پلاسما به‌صورت (Duplicate)دوپلیکیت توسط آزمایش ایمونورادیومتریک (IRMA) اندازه‌گیری‌‌شد. استرادیول توسط دستگاه RIA اندازه‌گیری شد. GH به‌صورت دوپلیکیت توسط RIA پلی‌کلونال اندازه‌گیری شد. انسولین به‌صورت دوپلیکیت توسطRIA اندازه‌گیری شد.

آنالیزهای آماری:

داده‌ها به‌صورت متوسط ±SD  بیان می‌شود. آنالیز‌آماری توسط تست مزدوج و منفرد انجام می‌گیرد.
0.05>P به‌عنوان قابل‌توجه فرض می‌شود.

یافته‌ها:

گروهی که تحت‌درمان تلفیقی بودند (GnRHa+GH گروه1) افزایشی را در درجه‌ی SD برای BA نشــان دادنــد. یــعنی BA از ۰/۸± ۱/۸۱ـ به ۱/۰± ۰/۸۵ـ رسید (P<0.001, ∆ SD= ±0/96 0/73) متوسط PAH در شروع درمان 5±3/146 بود و در زمان قطع درمان به متوسط 156.8±5.7cm رسید (0.001>P). قد بزرگسالی در ســال بــعد و پس‌از آن بـه ± 5.9 156.3 -CM رسید.

(درجه‌ی SD برای 1.0‌±‌1.91=BA بود) TH=152.7±3.6 بود. افزایش سانتی متر قد به‌عنوان اختلاف میان PAH پیش‌از درمان و قد بزرگسالی نهایی محاسبه شد و مقدار آن ±2.9 10.0 بود. قد پیش از درمان در مقیاس SD برای BA افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشت و از میزان 0.8±1.81- به 0- 1.09±1 (0.001>P و درجه SD‌∆ برای SD برابر با 6.7 ± 0.90+) رسید. درمان با GnRHa از افزایش سن استخوانی ممانعت کرد و نمو جنسی را متوقف نمود. اولتراسوندپلویک کاهش حجم تخمدان و رحم را نشان داد. پس‌از قطع درمان، حجم تخمدان و رحم به‌طور منظم در‌طی‌12‌ماه افزایش یافت. هیچ کیست تخمدانی مشاهده نشد. هیچ عارضه‌ی جانبی متابولیکی به‌خصوص در مورد تست تحمل گلوکز دهانی و متابولیسم چربی‌ها مشاهده نشد. LH و FSH در‌طی درمان ساپرس شده بودند و پس از قطع درمان به‌طور کامل جانشین شدند و پس‌از گذشت 6تا15‌ماه در تمامی دختران قاعدگی منظم برقرار شد. در دخترانی که تنها با GH درمان می‌شدند‌(گروه2) در زمان قطع دارو درجه SD برای‌BA از 0.8 ±-1.65  به 0.4±-1.46 تغییر کرده بود. PAH در ابـتــــدای درمـان 4.4 ± 145.6 بود و در پایان درمان به 153.5±2.1cm افزایش یافته بود (0.001>P). قــــد بــزرگسالی cm‌2.7± 151.7 بود که نسبت به PAH پیـــش‌از درمـان که cm‌4.4± 6.08 بود، افزایش داشت. TH=155.8±4.6 بود. قد پیش‌از درمان از لحاظ درجه‌ی SD برای BA تغییر قابل‌توجهی نداشت و از میــزان 0.8± 1.65- به 0.45± 1.72 رسیده بود.

(درجـه‌یSD بـــرایBA،

0.26±0.3- بود) هیچ عارضه جانبی متابولیکی مشاهده نشد.

دخترانی که تنها با GH درمان شده بودند دارای الگوی بلوغ نرمال بودند و هیچ کیست تخمدانی نداشتند.

بحث:

درمان تلفیقیGnRHa+GH توسط بسیاری از محققان به‌منظور بهبود قد دوران بزرگسالی در بلوغ زودرس حقیقی پیشنهاد و مورد آزمایش قرارگرفته است. مادر تحقیق خود آمارهایی را در‌مورد قد دوران بزرگسالی بیماران ارایه داده‌ایم. نوجوانانی که دارای کمبود GH بودند نیز با GH و GnRHa درمان شدند تا قد نهایی آنها افزایش یابد. برای دخترانی که جثه‌ی کوتاه ایدئوپاتیک یا بلوغ نرمال و یا زودرس ساده داشتند درمان تلفیقی GH و GnRHa انجام شد که قد دوران بزرگسالی آنها نتایج متناقضی داشت. عدم افزایش قد دوران بزرگسالی در 10دختر که به‌مدت 2تا3‌سال با  GnRHa+GH درمان شده بودند، گزارش شد. قد بزرگسالی 3‌سال پس‌از قطع درمان به‌دست آمد. محققان خودشان اعلام کردند ممکن است نتایج بررسی آنها به دلیل استفاده از دوز کم (GH (0.61U/kg/Weekly و قطع‌ درمان پیش‌از رشد کامل، تحت‌تاثیرات منفی قرارگرفته است. از‌سوی‌دیگر بهبود قابل‌توجه قد بزرگسالی در 14‌دختر که با GH و GnRHa و نیز GH تنها درمان‌شده بودند به‌مدت 2‌سال پس‌از قطع درمان با GnRHa+GH مشاهده‌شد. در مطالعه‌ی دیگری 10 فرد (7دختر و 3‌پسر) به‌مدت 30 ماه با درمان تلفیقی درمان شدند.
GH0.6IU/Kg/Weekly,leuprolide (acetate mg/kg every 28days)300
با اینکه PAH در‌سال اول درمان بهبود قابل‌ملاحظه‌ای داشت، با این حال قد دوران بزرگسالی به‌طور قابل‌توجهی کمتر از TH باقی ماند. دوز کم GH، دوره‌ی کم درمان و ارزیابی نتایج که توسط مقادیر متوسط PAH برای دختران و پسران محاسبه می‌شود، مفید‌بودن این تحقیق را تاحدی محدود می‌کند. مطالعه‌ی ما در هر‌دو‌گروه با یـک معیار ثابت انجام شد برای مثال دوز0.3mg/kg.weekly)GH)، ویژگی‌های اگزولوژیکی دختران و زمان قطع درمان. در‌گـــروه‌1، GnRHa در یک دوز ساپرس کننده داده شد (حداقل 100µg/kg in21days به‌صورت IM). علاوه‌بر آن ما در‌مورد تنظیم دوز بر‌حسب وزن بسیار محتاط بودیم. هم در‌گروه1 درمورد GnRHa و هم در‌مورد GH در هر‌دو‌گروه. همچنین دوره‌ی درمان ما نسبت به دیگر تحقیقات و مطالعات انجام‌شده بیشتر بود. دخترانی که تحت‌درمان تلفیقی بودند، قد بزرگسالی آنها به‌طور متوسط 2.9cm ±10.0 در‌مقایسه با PAH قبل درمان افزایش یافته بود. (5.9± 156.3 در‌برابر  5cm±146.3)و مشابه با PAH زمان قطع درمان شده بود.(156.3VS156.8) در این گروه تنـوع پاسخ به درمان (15cm-5.7) به‌طور قابـــل‌توجهی افزایش یافت.

(152.7±3.6 156.3±5.9VS) اگــر ما درجه‌یSD قد را برای BA در ابتدای درمان و قد بزرگسالی درنظر بگیریم، هیچ تغییر

قابل‌توجهی به‌دست نمی‌آید. تمامی دختران به‌خوبی همکاری کردند و بسیاری از آنان از نتیجه‌ی کار راضی بودند.

نتیجه:

تحقیق ما نشان‌می‌دهد اضافه‌کردن ‌GnRHa به GH می‌تواند قد دوران بزرگسالی را درمقایسه با PAH در دخترانی که دارای قامت کوتاه ایدئوپاتیک با بلوغ نرمال یا زودرس هستند به‌طور قابل‌توجهی افزایش ‌دهد. مزیت به‌دست‌آمده از تلفیق بسیار قابل‌توجه است و ممکن‌است به‌دلیل عدم افزایش درBA ونیز پیشرفت بلوغ باشد. درمقایسه با گروهی که تنها GH استفاده کرده بودند. به‌خصوص این مقادیر درمورد افزایش قد بزرگسالی درمقایسه‌ی درمان همراه با درمان GH تنها(10cm Vs 6cm) قابل‌توجه بود.

مزایای درمان کماکان به‌طور قابل‌توجهی وجود دارد اما در‌گروه1 خیره‌کننده نیست. (گروه GH+GnRHa) و نیز در‌گروه2 که تنها با GH درمان شده بودند نیز قابل‌توجه نیست در‌صورتی‌که بخواهیم قد را بر حسب درجهSD برای BA بسنجیم که در قبل نیز به آن اشاره شد. لیکن اگر هزینه‌های اقتصادی و اخلاقی را مد‌نظر قراردهیم، این درمان‌ها باید برای افراد بسیار کوتاه محدود شوند که PAH بسیار کم و کمتراز پرسنتایلTH (قد هدف) کمتراز والدین دارند. درکسانی که حتی به پیش‌بینی قد نهایی آنها، 6cm افزایش بتواند قابل‌توجه محسوب شود. همانطور که باید مقرون به‌صرفه بودن چنین درمان‌های تهاجمی به‌طور جدی مدنظر قرار گیرد. لزوم مطالعات بیشتر در‌این‌زمینه نیز نباید فراموش شود و بر آن تاکید می‌شود.

 

تعداد بازدید : 1127

ثبت نظر

ارسال