شماره ۱۰۴۵

موسیقی درمانی

مهندس اردوان سیف بهزاد

موسیقی درمانی

چهارشنبه 23 اردیبهشت 1394

موسیقی درمانی یا گوش‌دادن صرف به موسیقی برای قلب می‌تواند مفید باشد.

موسیقی می‌تواند شما را بخنداند یا باعث گریه‌ی شما شود و می‌تواند شما را عصبانی یا آرام کند. برخی اعتقاد‌‌ دارند که غذای روح است و حتی می‌تواند برای قلب هم خوب باشد. اشتباه نگیرید؛ گوش فرا دادن روزانه به کنسرتوهای  جناب  موتزارت رگ‌های شما را تصفیه یا مشکل به جیر‌جیر افتادن دریچه‌ی قلب شما را رفع نخواهند کرد، اما موسیقی می‌تواند در بهبودی شما از بیماری قلبی کمک کند یا پس‌از حمله‌ی قلبی یا سکته شما را به زندگی عادی برگرداند، از استرس رهایی‌بخشد، و شاید فشارخون شما را نیز اندکی کاهش دهد.

آوای شفابخش:

موسیقی و درمان در کنار هم قرار دارند. نماد چینی‌ها برای طب شامل نمادی است که برای موسیقی استفاده می‌شود. در یونان باستان موسیقی به‌منظور رهایی از استرس، خواباندن و تسکین‌درد استفاده‌ می‌شد. آمریکایی‌ها و آفریقایی‌های بومی از آوازخوانی به‌عنوان بخشی از آیین‌های درمانی استفاده می‌بردند.
زمانی که هنر درمان جای خود را به دانش درمان داد، در طب‌غربی این ارتباط به‌تدریج از‌ بین‌رفت. پس‌ازآنکه موسیقی‌درمانگرها نقش موسیقی را در درمان همه‌ی بیماران ازجمله بیماری آلزایمر تا درد های مزمن و مشکلات جسمی نشان دادند، موسیقی درمانی به آرامی رواج یافت. از سال1980 پژوهشگران تمرکز خود را بر تأثیر موسیقی در سیستم قلبی ـ عروقی قراردادند. بیشتر آنها متغیرهایی مانند تغییرات فشارخون، تپش قلب، یا باز نگهداشتن شریان قلبی را موردتوجه قراردادند.

برای مثال:

• یک گروه پرستاری در بیمارستان عمومی ماساچوست دریافتند، بیماران‌قلبی که بستری‌شده‌اند و به مدت 30 دقیقه به موسیقی گوش می‌دادند، نسبت به بیمارانی که به موسیقی گوش نمی‌دادند فشارخون پایین‌تر، تپش‌قلب کمتر و درد کمتری داشتند.

• گروه پرستاری دیگری در بیمارستان Wisconsin-Milwaukee دریافتند، بیمارانی که دچار حمله‌ی قلبی شده بودند و به مدت‌20 دقیقه در محیطی ساکت به موسیقی آرامش‌دهنده‌ای گوش می‌دادند، نسبت به‌کسانی که در اتاق ساکت و بدون موسیقی بستری بودند کمتر نگران سلامتی خود بودند.

• در پژوهشی در هنگ‌کنگ داوطلبان مسنی که به‌مدت 25دقیقه در روز طی 4 هفته به موسیقی آرامش‌بخش گوش می‌دادند، فشار انقباضی‌شان (سیستولیک) (عدد بالاتر هنگام خواندن فشارخون) 12میلی‌متر‌ جیوه و فشار انبساطی‌شان (دیاستولیک) 5میلی‌متر جیوه کاهش یافت؛ درحالی‌که در فشارخون گروه کنترل که به موسیقی گوش نمی‌دادند تغییری حاصل نشد.

اما همه‌ی آزمایش‌ها موفقیت‌آمیز نبودند. بعضی افراد دریافتند که موسیقی تأثیر اندکی بر سنجش‌های فیزیولوژیکى مانند ضربان‌قلب، فشارخون یا بهبودی از بیماری‌‌‌های قلبی دارد.

تناقض‌درنتایج آزمایش‌ها غافلگیرکننده نیست زیرا یکی از بزرگترین موانعی که در مطالعه‌ی تأثیر موسیقی بر قلب و دستگاه عصبی وجود دارد، ماهیت خود آن است . به این ترتیب که بر خلاف روش‌های تکرارپذیر و ثابت درمانی که پزشک برای بیماران تجویز می‌کند و روندی را تا بهبودی طی می‌کند  ولی گوش‌فرا دادن به موسیقی می‌تواند تأثیرهای مختلفی روی افراد داشته باشد و قطعه‌ای که برای شما روح نواز است  ممکن‌است برای بیماری دیگر همانند کشیدن ‌ناخن روی تخته سیاه باشد.

یکی‌از اهداف پژوهش‌های کنونی در موسیقی درمانی این است که صرفنظر از ترجیح شنونده، آیا صداها و ضرب‌آهنگ‌های خاص بر قلب تأثیرگذار هستند یا خیر.

نواختن موسیقی:

امروزه موسیق ی‌درمانی در افرادی که متحمل بیماری‌های قلبی هستند یا آنهایی که در حال بهبودی از حمله‌ی قلبی هستند یا کسانی که می‌خواهند بر بیماری قلبی یا سایر شرایط قلبی‌عروقی چیره شوند، استفاده می‌شود.

برای مثال برنامه‌ی درمانی در یکی از کلینیک‌های تخصصی در آمریکا به گونه‌ای ‌است که موسیقی (همراه با درمان‌های ماساژ و آرامشی) را برای کسانی که عمل قلب دارند توصیه می‌کند و بیماران را به گوش فرا دادن به موسیقی قبل و بعد از عمل تشویق می‌کنند. بررسی‌ها در آنجا نشان می‌دهد که موسیقی به تسکین درد و اضطراب کمک می‌کند و از صداهای ناراحت‌کننده یا پریشان‌کننده جلوگیری می‌کند. تیم این برنامه با Chip Davis که بنیانگذار و رهبر گروه راک Mannheim Steamroller است، همکاری‌دارند تا موسیقی آرامش‌بخشی را بسازند که شامل صداهای طبیعت می‌شود زیرا به شما این احساس را میدهد که به‌جای اتاق بیمارستان در یک فضای بزرگ و باز قرارگرفته‌اید.

کاربرد دیگر موسیقی‌درمانی این است که به افرادی با شرایط قلبی عروقی، چه‌ آنهایی که از حمله‌ی قلبی بهبود مییابند یا چه آنهایی که با آنژین، یا مشکلات قلبی دیگر زندگی میکنند، کمک میکند تا بر اوضاع چیره شوند.طبق نظر رئیس‌دپارتمان موسیقی‌درمانی کالج موسیقی برکلی در بوستون بیماری قلبی می‌تواند پراسترس باشد و به برخی انسانها این احساس را می‌دهد که کنترل کمی بر زندگی خود دارند. موسیقی درمانی می‌تواند استرس را کم کند، تحمل خوشایندی را فراهم کند و احساس کنترل بر زندگی را به بیماران قلبی بدهد.

موسیقی‌درمانی خود انجام راه دیگری است، موسیقی‌هایی پیدا کنید که احساس خوبی به شما می‌دهد. چند قطعه‌ی آرام‌بخش و چند آهنگ محرّک پیدا کنید. اگر استرس دارید، بنشینید و به آهنگ آرام‌بخش خود گوش‌کنید. اگر می‌خواهید پرانرژی باشید، آهنگی انرژی‌زا پخش‌کنید. نگاه‌کنید که موسیقی چه احساسی به شما می‌دهد و به آن احساسات تسلیم شوید. زیرا هدف این است که موسیقی را بخش مهمی از زندگی روزانه‌ی خود قرار دهید.

 

تعداد بازدید : 1449

ثبت نظر

ارسال