شماره ۱۰۳۱

تخم کدو طبی

دکتر ذوالبخش ترکستانی - هومیوپات

۲۰۰۰سال‌پیش‌از‌میلاد‌مسیح بومیان‌آمریکا کدوتنبل را می‌کاشتند و تخم آن‌را چه‌ به‌صورت خام و چه ‌به‌صورت روغن مصرف‌می‌نمودند و می‌دانستند که در سلامتی و درمان بیماری‌ها نقش مهمی را ایفا می‌نماید. درسال1492میلادی کریستف‌کلمب در سفر خود به  قاره‌ی‌ آمریکا از کاشت کدو به صورت جالیزی نام برده و آن‌را هندوانه آن ‌روزها دانسته که بسیار‌ خوشمزه است و از آن در درمان بیماری‌ها نیز استفاده می‌کردند. وی بذرکدو را به اروپا آورد و کاشت این گیاه جالیزی در اروپا برای اولین‌بار آغاز ‌گردید.

بعداز آن کم‌کم به ‌آسیا و دیگر‌کشورها نیز راه‌ یافت.

بذرکدو در اوایل خردادماه کاشته می‌شود و در شهریور برداشت می‌گردد. تخم‌کدو بهترین قسمت آن می‌باشد البته بهترین نوع آن کدو ‌طبی است که دارای تخم فراوانی است که به آن دراین مقاله خواهیم پرداخت.

هر‌کدوی ۵ کیلویی به‌طور متوسط دارای ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم تخم است که سبز تیره و صاف بوده و توسط یک پوسته سفید‌زرد پوشیده شده است.

تأثیر تخم و روغن کدوی‌ طبی در سلامت پروستات مردان:

هپیـــرتروفـی خوش‌خیم پروستات (BPH) که در مردان‌مسن بالای ۵۰ سال دیده می‌شود ‌شامل بزرگ‌شدن غده‌ی‌پروستات ‌است. یکی‌از فاکتورهای دخیل در BPH یعنی تحریک شدید سلول‌های پروستات ازطریق هورمون ‌تستوسترون ‌و دی‌هیدروتستورون است (DHT).

مواد موجود در روغن تخم‌کدو از‌جمله ‌کاروتنوئیدها تکثیر سلول‌های غیرمتعارف را متوقف می‌کند و همچنین تخم‌کدو و روغن آن حاوی مقادیر بالایی از عنصر روی است و به همین دلیل تأثیر ‌بسزایی در تأمین سلامت پروستات دارد.

تخم‌‌‌کدو و ‌روغن آن در حفظ ‌سلامت استخوان نیز نقش داشته و باعث افزایش دانسیته‌ی استخوان می‌گردد و از پـوکی‌استخــوان جلـوگیــری می‌نماید اگرچه اغلب درگذشته گمان بر‌این بود که پوکی‌استخوان بیماری زنان یائسه بوده ولی در بسیاری از مردان مسن نیز وجود دارد و تقریباً20٪‌تا‌25٪ شکستگی‌های لگنی مردان مسن نیز مربوط به پوکی‌استخوان آنها است.

طی بررسی‌هایی که در روی600 مرد در محدوده‌ی سنی 45 تا 84 سال در آمریکا و در مرکز پزشکی واشنگتن صورت گرفته مشخص شده که مصرف پائین روی در رژیم‌غذایی آنها میزان موادمعدنی در خون را پائین آورده و به بروز بیماری استئوپوروز در استخوان لگن و ستون‌فقرات منجر می‌گردد و با مصرف مواد‌معدنی و روغن‌کدو توانستند تعدادی از این افراد را دوباره در دراز‌مدت از این بیماری رهایی‌دهند. همچنین این ‌ماده (روغن تخم‌کدو) در التهاب مفاصل نیز کاربرد دارد و در بررسی‌های حیوانی با مقایسه تأثیر تخم‌کدو در کاهش علائم التهاب با مصرف دارو (ایندومتاسین) مشخص‌شد که تخم‌کدو بر‌خلاف دارو سطوح چربی‌های تخریب شده (چربی‌های پراکسید) را در سطح داخلی مفاصل افزایش نمی‌دهد که درحقیقت عارضه‌ی جانبی ناشی‌از دارو بوده و در پیشرفت التهاب مفاصل موثر است.

تخم‌کـدو منبع‌ غنی ‌از موادمعدنی،پروتئین ‌و چربی‌های غیراشباع است که با یک پیوند دوگانه که جزو اثرات سودمند و منحصر‌به‌فرد ‌روغن تخم ‌کدو می‌باشد. درحقیقت تخم‌کدو طیف وسیعی از مواد معدنی معمولی را تامین می‌کند و منبـع خوبی از آهن، روی و سس می‌باشد و غنی از منیزیم بوده که در بدن نقش پیشگیری از بیماری‌ها را به عهده دارد. منیزیم نقش مهمی در حفظ سلامت ماهیچه‌های قلب (سلول‌های ماهیچه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی ‌قلب)  دارا است این عنصر از پرولاپس دریچه‌ی ‌میترال جلوگیری کرده و حتی درصورت بروز این بیماری در بهبود آن موثر است. منیزیم همچنین قادر است سطح‌ تری‌گلیسرید و نسبت کلسترول ‌بد (LDL) به‌ کلسترول خوب (HDL) را کاهش دهد و به همین دلیل از بیماری‌های قلب‌و‌عروق می‌کاهد.کمبود منیزیم عامل بروز بعضی از سرطان‌ها در بدن می‌باشد. این عنصر قادر است رادیکال های آزاد اکسیژن را در بدن ازبین ببرد و همچنین در تولید انسولین و عملکرد آن در بدن موثر است به‌طوری که در درمان افراد‌ دیابتی که مکرر دچار نوسان قند‌خون هستند و یا افرادی که دیابت مقاوم به انسولین دارند نیز مؤثر است. همچنین در درمان بیماری‌های تنفسی مانند آسم و بیماری تنفسی آلرژیک و بیماریهای مسدود‌کننده‌های تنفسی نیز نقش دارد. منیزیم قادر است تولید هیستامین را در بافت متوقف کند. افرادی‌که دچار آلرژی هستند اغلب با مصرف منیزیم تسکین می‌یابند. عنصر منیزیم از طریق ممانعت از فعالیت هورمون پاراتیروئید (PTH) و تحریک کلسی‌تونین، ‌کلسیم را از بافت‌های نرم برداشته و در درمان  برخی از التهاب‌های مفاصل موثر است. همان‌طورکه کلسیم در پوکی‌استخوان نقش دارد منیزیم نیز به اندازه‌ی کلسیم نقش ضروری در بدن دارد به‌گونه‌ای که افزایش مصرف کلسیم بدون افزایش منیزیم نه تنها مفید نیست بلکه مضر هم هست و نسبت کلسیم به منیزیم در بدن نباید بیشتر از 2 به 1 باشد و همچنین این عنصر نقش مهمی در انعطاف‌پذیری مفاصل دارد. کمبود منیزیم با بروز حملات میگرنی نیز در ارتباط می‌‌باشد. این عنصر باعث انبساط عروق‌شده و همچون یک مهار‌کننده‌ی ‌کانال کلسیم در سلول عمل می‌نماید و داروهای موثر در میگرن نیز دقیقاً از همین راه وارد‌ عمل می‌شوند. مسمومیت بارداری نیز شرایطی ایجاد می‌نماید که به دنبال آن خانم‌های باردار دچار تشنج‌های خطرناک‌شده و فشار‌خون به طرز شدیدی بالا می‌رود به‌طوری که در انتهای بارداری جنین با وزن پائین متولدشده (LBW) و این شرایط به‌طور مستقیم با این موضوع درارتباط است. تجویز مکمل منیزیم درمان کنترل‌کننده می‌باشد تا از زایمانی زودرس جلوگیری نماید. افزایش میزان منیزیم در رژیم غذایی از میزان انقباض‌های دردناک مربوط به قاعدگی(دیسمنوره) را می‌کاهد و به‌این‌طریق عوارض سندرم پیش قاعدگی (PMS) را کم می‌نماید.

منیزیم تولید انرژی سلولی را از حالت غیرهوازی تامین می‌کند و این روش تولید انرژی بسیار خوبی  در بافت نموده و به تولید مقدار زیاد اسیدلاکتیک را کاهش می‌دهد و این فرایند درمورد ورزشکاران بسیار مفید است.

منیزیم در درمان استرس‌های مغزی نقش دارد و همچنین در بهبود پاسخ‌های ایمنی و کاهش بروز سرطان‌های خاص مؤثر است. و فیتواسترول‌ها موجود در آن ‌در‌کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید خون بسیار‌ مؤثر است و در پیشگیری از رسوب چربی در سرخرگ‌ها و انسداد عروق کاربرد فراوانی دارد.

 

تعداد بازدید : 2806

ثبت نظر

ارسال