شماره ۱۰۲۳

داروی سرطان و بادی‌بیلدینگ

پزشکی امروز

داروی سرطان و بادی‌بیلدینگ

پژوهشگران درنمونه‌های مکمل غذایی موجود برای بدنسازی که به‌طور گسترده مورد استفاده است تاموکسیفنtamoxifen داروی تجویزی در سرطان پستان یافته‌اند.
طی نامه‌یی که در BMJ انتشار یافت، ایشان توضیح داده‌اند که به‌مدت بیش‌از 30 سال است که بدنسازان از تاموکسیفن برای پیشگیری و درمان ژینکوماستی ناشی‌از مصرف استروئیدهای آنابولیک استفاده می‌کنند.
معمولاً تاموکسیفن از بازار غیرقانونی تهیه می‌شود. اما در جلسه‌های بحث و تبادل نظر درمورد بدنسازی تأکید شده‌است که یکی‌از مکمل‌های غذایی به‌نام Esto Suppress حاوی تاموکسیفن است زیرا روی برچسب جعبه‌ی این دارو نام یکی‌از مواد‌شیمیایی آن نوشته شده  است.
پژوهشگران در زمان‌های مختلف از اواخر2011 و اوایل 2012 چهار نمونه از‌این داروها را خریدند و محتویات آنها را آنالیز کردند. در سه مورد از 4 نمونه با غلظت‌های مختلف (3/8 ،0/9 و 3میلی‌گرم) تاموکسیفن یافته شد.
برچسب فرآورده حاکی از‌آن بود که دوزاژ 2 کپسول در روز در‌مورد نمونه‌ی اول برابر 7/6میلی‌گرم تاموکسیفن بود (در درمان ژینکوماستی از10‌تا‌20 میلی‌گرم استفاده می‌شود).
هنوز معلوم نـیست که چرا Esto Suppress که اکنون به فروش می‌رود باز‌هم حاوی تاموکسیفن است ولی از سال 2000 تعداد زیادی غذا، داروی گیاهی یا جیره‌یی و مکمل‌ برای آنها که ورزش می‌کنند و افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند یا زندگی جنسی خود را تقویت‌کنند در بازار در دسترس است و ازنظر فارماکولوژیک حاوی این ماده‌ی فعال است. این مواد شامل است بر استروئیدهای آنابولیک، داروهای تحریک نعوظ، محرک‌ها، داروهای کاهنده‌ی اشتها و ضد‌اضطراب‌ها. غالباً نام این مواد روی برچسب جعبه‌ی دارو ذکر نمی‌شود و فرآورده به اسم «طبیعی» وارد بازار می‌شود  و مصرف‌کننده به‌این‌ترتیب معتقد می‌شود که این فرآورده‌ها مطمئن و گزینه‌های سلامتی بخشی هستند. درسایر موارد، مثل مورد ‌Esto Suppress فقط ارجاع مبهمی روی برچسب به آن ماده می‌شود و نام شیــمیایــی آن ذکــر می‌گردد.

 

 

تعداد بازدید : 1465

ثبت نظر

ارسال