شماره ۱۰۲۲

تدخین شیشه و قلب‌و‌عروق

پزشکی امروز

افرادی که مرتب شیشه shisha می‌کشند ممکن‌است به‌طور قابل‌توجه دچار افزایش خطر ایجاد فشارخون بالای درازمدت شوند که خود احتمال حمله‌ی قلب یا استروک را افزایش می‌دهد. نتایج یک پژوهش جدید دراین مورد توسط JRSM Open همراه دسترسی باز انتشارات Journal of the Royal Society of Medicine به‌چاپ رسیده و نشان می‌دهد که سرعت قلب، فشارخون و میزان منوکسیدکربن به‌طور قابل‌توجه، بلافاصله بعد‌از تدخین شیشه بالا می‌رود. درعین‌حال که در نتایج بررسی‌های پیشین تعدادی از عوارض بهداشتی همراه با تدخین شیشه مانند سرطان‌های دهان و ریه شناسایی شده بود ولی دراین بررسی برای نخستین‌بار آثار حاد قلب‌و‌عروق شیـشه بـازبینی شده است.
فرهنگ تدخین شیشه در انگلیس با سرعتی نجومی رو به افزایش است و از سال 2007 که استفاده از دخانیات تحریم شد. تعداد کافه‌های شیشه به میزان 210٪ افزایش یافت. دراین مورد هم سوء‌درک مشترکی مبنی‌بر این مسأله وجود دارد که گذشتن دود از آب، سبب حذف تمامی مواد مصرفی مضر می‌شود.
درانگلیس میزان آگاهی مردم در ‌مورد خطرات تدخین شیشه بر سلامت در حداقل است و نیز  دراین ‌مورد، علاقه و رغبت علمی وجود ندارد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که افزایش سرعت قلب بعد‌از تدخین شیشه، مانند تدخین سیگار به‌عنوان مارکر بیمارگنی و مرگ‌و‌میر قلب‌وعروق عمل می‌کند.
این بررسی به‌سال‌2012 در6 شیشه کافه‌ی شهر لندن انجام شد. شرکت‌کنندگان دراین کافه‌ها طی یک دوره، 45 تا 90 دقیقه شیشه دود می‌کردند و این مدت، دوره‌ی مجاز دود‌کردن شیشه دراین اماکن است.
برای بررسی نتایج این پژوهش و تحقیق درمورد آثار وسیع‌تر تدخین شیشه به انجام پژوهش‌های بیشتر نیاز است. درصورتی‌که نتایج بررسی‌های بعدی نیز آثار مشابه پژوهش اخیر را تأیید کند آنگاه عامه‌ی مردم باید از آثار تدخین شیشه بر سلامت آگاه شوند.

 

 

تعداد بازدید : 1639

ثبت نظر

ارسال