شماره ۱۰۱۱

هسته انگور و سرطان روده

پزشکی امروز

هسته انگور و سرطان روده

نتایج یک پژوهش در دانشگاه آدلاید استرالیا برای نخستین‌بار ثابت‌کرده است که مصرف هسته‌ی‌انگور به تأثیر شیمیایی در کشتن یاخته‌ی سرطان کولون و نیز کاهش عوارض‌جانبی شیمی‌درمانی کمک می‌کند.
طی این بررسی که در نشریه‌ی معتبر ‌PLoS ONE انتشار یافته گفته شده‌است که همراه‌کردن عصاره‌ی هسته‌ی انگور با شیمی‌درمانی بالقوه یک رویکرد تازه برای درمان سرطان روده است و استفاده از این دو عامل با‌هم سبب کاهش صدمه‌ی روده می‌شود که به‌علت شیمی‌درمانی سرطان حاصل می‌‌گردد و آثار یکدیگر را تقویت می‌کنند.
مدارک فراوانی در‌مورد منافع تانن‌‌ها یا پلی‌فنل‌های هسته‌ی انگور به‌عنوان آنتی‌اکسیدان و عوامل ضد‌التهابی وجود دارد و اخیراً نیز خواص ضدسرطان آن به اثبات رسیده است. دراین بررسی، برای نخستین‌بار ثابت‌شد که هسته‌ی انگور قدرت تأثیر یکی‌از داروهای اصلی شیمی‌درمانی را بر یاخته‌های سرطان کولون تقویت می‌کند.
همچنین نتیجه‌ی این پژوهش ‌حاکی از آن است که مصرف خوراکی‌ هسته‌ی انگور در بررسی‌های آزمایشگاهی به طور قابل‌توجه سبب کاهش التهاب و صدمه‌ی بافتی ناشی‌از شیمی‌درمانی در روده‌ی کوچک شده و دارای آثار مضر بر یاخته‌های غیرسرطانی نبوده است. به خلاف شیمی‌درمانی به‌نظر می‌رسد هسته‌ی انگور به‌صورت انتخابی بر یاخته‌های سرطان تأثیرکرده و به یاخته‌های سالم تأثیر چندانی ندارد.
پژوهشگران از عصاره‌ی هسته‌ی انگور‌ی استفاده کرده بودند که در بازار وجود داشت. تانن‌های استخراج‌ شده از هسته‌ی انگور را فریز و خشک‌کرده و به‌صورت پودر در می‌آورند. این عصاره با استفاده از یاخته‌های سرطان کولون کشت شده در بررسی‌های آزمایشگاهی آزموده‌شد.
نتایج این پژوهش ثابت کرد:
• عصاره‌ی هسته‌ی انگور بر روده‌ی سالم با غلظت تا‌1000 میلی‌گرم به‌ازای کیلوگرم دارای آثار جانبی نبود.
• به‌طور قابل‌توجه در‌مقایسه با شیمی‌درمانی شاهد سبب کاهش صدمه‌ی روده می‌شد.
• تا 55٪ از التهاب ناشی‌از شیمی‌درمانی کاست.
• عصاره‌ی هسته‌ی انگور آثار مهارکننده‌ی رشد شیمی‌درمانی بر یاخته‌های سرطان کولون درکشت را تا 26٪ افزایش داد.
نتایج بررسی‌های تجربی نشان‌داد که عصاره‌ی هسته‌ی انگور از التهاب ناشی‌از شیمی‌درمانی و صدمه‌ی آن می‌کاهد و به حفاظت یاخته‌های سالم درمجرای معده و روده کمک می‌کند. درعین‌حال که این تأثیر بسیار امیدوارکننده است، دانشمندان در آغاز این نگرانی را داشتند که آیا هسته‌ی انگور سبب کاهش کارآمدی شیمی‌درمانی شود.
به‌عکس، مشخص‌شد که عصاره‌ی هسته‌ی‌انگور نه‌تنها به قدرت شیمی‌درمانی در کشتن یاخته‌های سرطان کمک‌کرد بلکه در یکی‌از غلظت‌ها قوی‌تر از شیمی درمانی عمل کرد. هسته‌ی انگور به‌عنوان درمان ضد‌التهابی بسیاری از بیماری‌های روده و اکنون به‌عنوان درمان احتمالی ضد‌سرطان قدرت بالایی دارد. این نخستین نتایج ضدسرطانی از کشت یاخته‌ حاصل شده‌است و مرحله‌ی بعد تحقیق وسیع‌تر در‌این‌زمینه است.

 

تعداد بازدید : 1616

ثبت نظر

ارسال