شماره ۱۰۱۰

بیماری زمینه‌یی و RLS

پزشکی امروز

یکی‌از خبرگان برجسته درشماره‌ی ‌5 مارس2014 نشریه‌ی Neurology ارگان آکادمی نورولوژی آمریکا مقاله‌یی در مورد سندرم پاهای بی‌قرار‌Restless Legs Syndrome (باکوته نوشت RLS) نوشته و این سندرم را بیومارکر احتمالی برای بیماری زمینه‌یی دانسته است.
RLS، یک نابسامانی‌ دستگاه عصبی است. بیماران دچارRLS دارای احساسات ناراحت‌کننده در پاها هستند که به نیاز شدید به تکان‌دادن‌شان ‌و غالباً شب‌ها یا هروقت بیمار درحال استراحت است می‌انجامد.
ویراستاران نشریه در پاسخ به آنالیز 12556 مردی  که در بررسی پیگیری کارمندان بهداشتی مدتی پیگیری شده بودند و درهمان شماره‌ی نشریه‌ی نورولوژی انتشار یافته، همراهی چند بیماری با RLS را نشان‌داده‌اند.
نرخ مرگ ومیر دربیماران دچار RLS بالاتر‌از مردان مشابه بود و گرایش قوی اختصاصی نسبت به بیماری قلب‌وعروق و هیپرتانسیون  نشان می‌داد. در آنالیز اولیه‌ی همین داده‌ها، بیماری ریه، بیماری آندوکرین، بیماری‌های تغذیه‌ ومتابولیسم ومشکلات دستگاه ایمنی در مردان دچار RLS بیشتر بود.
نویسنده پیشنهاد‌کرده است که سندرم پای بی‌قرار را به‌عنوان بیومارکر جدی و معنادار بیماری وخیم شناخته و غربالگری RLS  به‌عنوان ابزار تدارک‌ بینندگان تیمار اولیه برای شناسایی موارد درمعرض خطر به رسمیت شناخته شود.

 

تعداد بازدید : 1408

ثبت نظر

ارسال