شماره ۱۰۱۰

گلوکزامین بی‌تأثیر است

دکترهوشنگ سلطان‌زاده - داروساز

گلوکزامین بی‌تأثیر است

نتایج یک بررسی کوتاه‌مدت حاکی از آن است که مصرف مکمل‌خوراکی گلوکزامین با کاهش ازبین رفتن غضروف زانو درافراد مبتلا به دردمزمن زانو همراه نیست. یافته‌های این بررسی که درنشریه‌ی Arthritis & Rheumatology ارگان کالج روماتولوژی آمریکا (ACR) انتشار یافته، حاکی از آن است که مصرف گلوکزامین سبب کاهش درد یا بهبود ضایعات مغز استخوان نمی‌گردد که پیشتر به‌عنوان کوبیدگی استخوان شناخته می‌شد و تصور بر‌این بود که علت درد در افراد دچار استئوآرتریت (OA) است.
طبق نظر‌ACR، 27‌میلیون آمریکایی بالای 25‌سال سن دچار OA هستند که شایع‌ترین شکل آرتریت و علت اولیه‌ی ناتوانی در سالمندان است. برای درمان درد مفصل و آرتریت، بیماران به دنبال درمان‌های جانشین می‌روند به طوری که نتایج پژوهش پیشین نشان داده است گلوکزامین دومین فرآورده‌ی طبیعی است که در این مورد مصرف می‌شود. درواقع آمار سال‌2007 گالوپ حاکی از آن بود که درآمریکا 10٪ افراد بالای 18سال گلوکزامین مصرف می‌کنند و فروش سالانه‌ی این فرآورده‌ تنها در آمریکا دومیلیارد دلار است.
برای انجام این کارآزمایی دوسوناآگاه با دارونما و شاهد دانشمندان دانشگاه آریزونا، 201شرکت‌کننده‌ی دچار درد خفیف تا متوسط در یک یا هردو زانو را درکارآزمایی شرکت دادند. شرکت‌کنندگان به‌صورت غیرانتخابی روزانه با 1500میلی‌گرم گلوکزامین هیدروکلراید همراه یک بطری لیموناد 16 اونسی یا دارونما به‌مدت 24‌هفته تحت‌درمان قرارگرفتند. برای ارزیابی صدمه‌ی غضروف از تصویر‌سازی تشدید مغناطیسی‌(MRD) استفاده شد.
در نتایــج کارآزمایــــی، کاهش صدمه‌ی غضروف در شرکت‌کنندگان گروه گلوکزامین درمقایسه با گروه دارونما دیده‌نشد. پژوهشگران در 70٪ زانو‌ها، تغییری در ضایعات مغز‌استخوان گزارش نکردند، در18٪ موارد هم وضع زانو بدتر شده و در‌10٪ موارد بهبودی مشاهده می‌شد. در‌گروه شاهد، میزان بهبودی ضایعات مغز‌استخوان در مقایسه با شرکت‌کنندگان تحت‌درمان بیشتر بود و در هیچ‌یک از دو گروه بدتر شدن ضایعات مغز استخوان دیده نشد. به نظر نمی‌رسید گلوکزامین کاهش دفع ادراری C- تلوپپتیدهای کلاژن تیپ CTX-II)II) شود. این ماده‌ی پیشگویی‌کننده‌ی تخریب غضروف است.
در بررسی‌با گلوکزامین، مفاصل نخستین محلی است که مورد بررسی قرارمی‌گیرد که آیا مصرف مکمل‌ ازوخیم شدن صدمه‌ی غضروف یا ضایعات مغز استخوان جلوگیری می‌کند. نتیجه‌ی بررسی اخیر نشان می‌دهد که مدرکی مبنی بر کاهش صدمه‌ی غضروف زانو، تسکین درد یا بهبود عملکرد در افراد دچار درد مزمن زانو با مصرف گلوکزامین
وجود ندارد.

 

تعداد بازدید : 1599

ثبت نظر

ارسال