شماره ۱۰۰۹

روزهای تعطیل و حمله قلبی

دکترتقی درودگر - داخلی قلب

روزهای تعطیل و حمله قلبی

با‌وجودی‌که هیچ وقت از شب و روز برای دچار شدن به حمله‌ی قلبی، زمان خوب و مساعدی نیست ولی نتایج یک بررسی تازه نشان می‌دهد بیمارانی که شبها یا تعطیلات آخرهفته به‌خاطر حمله‌ی قلبی به بیمارستان مراجعه می‌کنند نسبت به آنها که درساعات معمولی به بیمارستان می‌روند بیشتر دچار مرگ‌ومیر می‌‌شوند. این پژوهش‌ که به‌صورت آنلاین در BMJ انتشار یافته، همچنین نشان می‌دهد دربیمارانی که خارج از ساعات معمول کاری به بیمارستان مراجعه می‌نمایند، درمان اورژانس نیز به درازا می‌کشد.
   این امر خود حاکی از هزاران مرگ اضافه‌یی است که هرسال درنتیجه‌ی وجود عواملی اتفاق می‌افتد که پس‌از رسیـــدن بیـمار به بیمارستان درآن ساعات وجود دارد.
طبق نظر مصنفان این بررسی که براساس پژوهش انجام شده در مایوکلینیک صورت‌گرفته، حمله‌های قلبی، علت اصلی مرگ در سراسر جهان است. در ایالات متحده هر‌سال1‌میلیون نفر دچار حمله‌ی قلب می‌شوند و 400.000 نفر دراثر بیماری تاجی قلب درمی‌گذرند.
با وجودی که نتایج بررسی‌های پیشین حاکی ازآن بود که با وجود مراجعه به بیمارستان درخارج از ساعات معمولی به علت حمله‌ی قلبی ممکن‌است سبب افزایش احتمال مرگ‌ومیر شود، تا همین بررسی آخر، هیچ‌ بازبینی یا آنالیز رسمی انجام نشده بود. به این جهت، این پژوهشگران تعداد 48بررسی از آمریکا، کانادا و اروپا را آنالیز کردند که شامل بیش‌از 1/8 میلیون شرکت‌کننده بود تا هرنوع الگوی بیماران حمله‌ی قلبی مراجعه‌کننده به بیمارستان در خارج از ساعات معمول مشخص شود.
بعداز درنظرگرفتن اختلاف درطرح وکیفیت در بررسی‌ها، پژوهشگران افزایش قابل‌توجهی در میزان مرگ‌ومیر یافتند. اختصاصاً، ایشان دریافتند در بیمارانی که شب یا آخر هفته به بیمارستان مراجعه می‌کنند، میزان مرگ‌ومیر نسبت به بیماران مراجعه‌کننده در ساعات معمول، 5٪ بیشتر است حال چه دربیمارستان باشد و چه ظرف 30 روز بعد از مرخص شدن، درمجموع این حالت سالانه به بروز 6000 مرگ اضافی درایالات متحده می‌انجامد.
افزون براین، گروه محققان دریافته‌اند بیمارانی‌که دارای تشخیص انفارکتـــوس میوکارد ازنـــوع بـالاآمدن قطعه‌یSTEMI)ST) بوده‌اند وقتی وارد بیمارستان شده‌اند قریب 15دقیقه تأخیر تحت‌درمان اورژانس با بالون قرارگرفته‌اند. مصنفان اظهار داشته‌اند که همین تأخیر نیز  موجب افزایش مرگ‌ومیر تاحد 10‌تا‌15٪ شده‌است.

با‌وجودی‌که نسبت خام نسبی مرگ‌و‌میر در غیر ساعات کاری اندک است ولی آثار آن در‌سطح جمعیت بسیار با اهمیت می‌باشد. این پژوهشگران می‌گویند هرسال درایالات متحده بنابه تخمین 900.000 نفر برای بررسی با انفارکتوس حاد میوکارد به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و دو ثلث این افراد در غیر ساعات اداری وارد بیمارستان‌می‌شوند. اما اگر بتوان از مرگ‌ومیر بالاتر در غیر ساعات اداری پیشگیری کرد نسبت 1به 27مرگ‌های درون بیمارستانی یا 1 به 29 ظرف 30 روز بعد‌از پذیرش پیشگیری می‌شود.

تعداد بازدید : 1458

ثبت نظر

ارسال