شماره ۱۰۰۶

رابطه زانو با انگشتان دست

پزشکی امروز

رابطه زانو با انگشتان دست

نتایج یک بررسی جدید که به‌صورت‌online درنشریه‌ی روماتولوژی انتشار یافته حاکی از آن است که هرچه نسبت میان انگشت سبابه‌ی (2D) شخص و انگشت خنصر یا حلقه‌ی (4D) کمتر باشد، احتمال ایجاد استئوآرتریت زانوان بیشتر بوده و نیاز به تعویض کامل مفصل وجود دارد.
استئوآرتریت (OA) یکی ازمشکلات اصلی بهداشت عامه است و به ناتوانی قابل توجه زانوان و هیپ می‌انجامد. تصور می‌شود عوامل هورمونی در این زمینه نقش دارند وهمین امر سبب ایجاد اختلاف کاملاً مستند فراوانی OA در آقایان و خانم‌ها است.
نتایج بررسی‌های مردم‌شناسیک حاکی از‌آن بود که در زمینه‌ی نسبت طول انگشتان سبابه و حلقه (که به‌صورت 4D:2D نمایش داده می‌شود) از اختلاف‌های جنسی همیشگی است و آقایان به‌طور متوسط 4D:2D کمتر از خانم‌ها دارند. هدف از انجام این بررسی تازه آن بود که مشخص شود آیا نسبت4D:2D با خطر OA شدید زانو و هیپ همراه است که مستلزم تعویض کــامل مفصل بــــاشد. این بررسی در یک همنوای بزرگ انجـام شد.
پژوهشگران دست 14511 شرکت‌کننده‌ی میانسال و سالمند را طی بررسی همنوای مشترک ملبورن به دست آورده و به نسبت 4D:2D توجه کردند. میزان انجام کامل تعویض زانو وتعویض توتال هیپ درفاصله‌ی 2001‌تا‌2011 از طریق پیوند  با ثبت ملی تعویض مفصل جامعه‌ی ارتوپدی استرالیا به‌دست آمد.
در بیش‌از متوسط ۱۰/۵ ‌سال پیگیری، در‌580 شرکت‌کننده، تعویض کامل زانو و 499 تعویض کامل هیپ به خاطر OA انجام شد. نسبت پایین‌تر 4D:2D با میزان بالاتر تعویض کامل زانو همراه بود حال آنکه مدرکی واضح در‌مورد پیوند میان 4D:2D و تعویض کامل هیپ موجود نبود. وقتی این نسبت در دو دست راست و چپ مشاهده شد یا به طور متوسط در نظر گرفته شد، این مورد وجود داشت ولی احتمال با دست راست قوی‌تر بود.
در830 شرکت‌کننده انگشتان و خاصه‌هایی موجود بود که بر اعتبار اندازه‌گیری‌ها تأثیر می‌کرد و به‌این‌جهت از آنالیز حساسیت بعدی حذف شدند. درمیان 13681 شرکت‌کننده‌، تعداد 524 تعویض کامل زانو و 545 تعویض کامل هیپ وجود داشت. همچنین 4D:2D پایین‌تر با میزان شیوع بالاتر تعویض کامل زانو همراه بود. همچنین مدرک قابل‌توجه پیوند میان 4D:2D و تعویض کامل هیپ موجود نبود.

 

تعداد بازدید : 1411

ثبت نظر

ارسال