شماره ۱۰۰۳

کلسترل خوب و سرطان پستان

پزشکی امروز

تصور براین است که بالابودن میزان لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) که به کلسترل خوب معروف است، انسان را در برابر بیماری قلب حفظ می‌کند. اما آنچه برای یک بیماری خوب است ممکن‌است برای بیماری دیگر خوب نباشد.
بالابودن میزان HDL با افزایش احتمال سرطان پستان و تقویت تهاجمی‌بودن سرطان درحیوانات تجربی پیوند دارد. یک گروه از پژوهشگران دربخش بیوشیمی و بیولوژی ملکولی دانشگاه توماس جفرسون نشان داده‌اند که گیرنده‌یHDL که دریاخته‌های سرطان‌پستان دیده می‌شود مسوول این پیوند است ویک هدف ملکولی جدید را پیشنهاد کرده‌اند که به درمان بیماری کمک خواهد کرد.
درصورتی‌که بتوان فعالیت‌ گیرنده‌ی HDL را در سرطان‌پستان بلوک کرد، می‌توان آثار آسیب‌ رساننده‌ی HDL را محدود کرد، ضمن آنکه میزان HDL را درحدی نگاه داشت که برای عروق خونی نافع باشد. این تحقیق به‌صورت آنلاین درنشریـه‌ی Breast Cancer Research انتشار یافته است.
برای بررسی اثر HDL بر یاخته‌های سرطان در سطح ملکولی، پژوهشگران رده‌‌ی یاخته‌ی سرطان پستان را با HDL تماس داده و متوجه شدند راه‌های پیام‌رسانی درگیر در پیشرفت سرطان فعال شده‌است و یاخته‌ها در مدل تجــربی شــروع به مهاجرت کردند که شبیـه متاستاز بــود. سپس پژوهشگران با استفاده از RNAی آرام‌کننده برای کاهش میزان گیرنده‌، تجلی‌گیرنده‌ی ‌HDL موسوم به SR-BI را دریاخته‌ها محدود نمودند. در‌پاسخ، فعالیت ‌راهگذرهای پیام‌رسانی که سبب پیشرفت تومور می‌شد کاهش یافت. افزون بر این در یاخته‌هایی که دارای گیرنده‌های SR-BI کمتر بودند، نرخ تکثیر و توان مهاجرت کمتر از یاخته‌هایی شد که دارای تراز طبیعی SR-BI بودند. نکته‌ی مهم‌تر آنکه کاهش تراز SR-BI  در مدل موشی ایجاد تومور با کاهش ساخت تومور همراه بود. سپس پژوهشگران در رده‌ی یاخته‌ای سرطان پستان با دارویی به‌نام BLT-1، گیرنده‌ی SR-BI را بلوک کردند و متوجه کاهش تکثیر و پیام‌رسانی ازطریق پروتئین‌های مرتبط با ایجاد تومور شدند.
نتایج این بررسی نشان‌می‌دهد که HDL در ایجاد سرطان‌های تهاجمی پستان نقش دارد و مهار عملکرد آن ازطریق SR-BI در یاخته‌های سرطان‌پستان از رشد سرطان جلوگیری می‌کند. برای تولید داروهای اختصاصی‌تر مهار SR-BI، انجام بررسی‌های بیشتر ضرورت دارد. همچنین باید روشن شود پیش از تلاش در‌جهت کاهش یا تعدیل تراز لیپید در بیماران سرطانی، چه‌مقدار کلسترل برای تومور لازم است. امید می‌رود نتایج این بررسی به ایجاد داروهای جدیدی منتهی شود که SR-BI یا متابولیسم کلسترل را هدف می‌گیرند و درنهایت از پیشرفت تومور جلوگیری می‌نمایند.

 

تعداد بازدید : 1684

ثبت نظر

ارسال