شماره ۱۰۰۲

نـانو نقره و سلامتی

پزشکی امروز

نـانو نقره و سلامتی

به هم زنندگان وضع غدد داخلیendocrine disrupter تنها موادشیمیایی نگران‌کننده‌یی نیستند که مصرف‌کنندگان معمولی در زندگی روزمره با آن تماس دارند.

نانو ذرات ‌نقره هم که مثلاً در مکمل‌های‌غذایی، لوازم آرایش و بسته‌بندی‌های‌غذایی به‌کار می‌رود، اکنون مایه‌ی نگرانی دانشمندان شده‌است. طی یک بررسی جدید در دانشگاه جنوب دانمارک نشان داده شده که نانو نقره ممکن‌است دریاخته‌ها نفوذ کرده و سبب آزردگی شود.
نقره دارای آثار آنتی باکتریال است و به‌این‌جهت صنایع‌غذایی و آرایشی غالباً فرآورده‌های خود را با نانو ذرات نقره می‌پوشانند. نانوسیلور را می‌توان در بطری‌های نوشابه، لوازم آرایشی، مسواک، یخچال، ماشین‌های رختشویی و بسته‌بندی‌های غذایی یافت.
نقره، به‌عنوان یک فلز خطری به بار نمی‌آورد، ولی وقتی به سایز نانو تجزیه می‌شود، این ذرات آنقدر کوچک می‌شوند که وارد دیواره‌ی یاخته‌ می‌گردند. اگر نانو نقره وارد یک یاخته‌ی انسان شود، سبب تغییرات دریاخته می‌گردد.
نتایج این بررسی در‌مورد آزردگی یاخته درشماه‌ی فوریه‌ی2014‌ نشریه‌ی ACS. Nano به‌چاپ رسیده است.
از‌آنجا که یاخته‌های روده‌ی انسان محتمل‌ترین ناحیه برای تماس با نانوسیلور است که به‌صورت خوراکی بوده‌است، پژوهشگران این یاخته‌ها را مورد بررسی قرارداده‌اند. پژوهشگران اظهار داشته‌اند می‌توان تأیید کرد که نانوسیلور به ایجاد رادیکال‌های آزاد در یاخته‌ها منتهی می‌شود. همچنین می‌توان تغییر در شکل و مقدار پروتئین‌ها را نیز مشاهده کرد که مایه‌ی نگرانی است.
تعداد زیادی از بیماری‌های وخیم با این اصل مشخص می‌شوند که در یاخته‌ها تولید بیش‌از‌حد رادیکال‌های آزاد دیده می‌شود. این امر در‌مورد سرطان‌ و بیماری‌های نورولوژیک مانند آلزایمر و پارکینسون صادق است.
پژوهش‌ کنونی روی یاخته‌های انسان درآزمایشگاه انجام شده و هنوز معلوم نیست که یک شخص باید درمعرض چه مقدار نانو نقره باشد تا یاخته‌ها تغییر کنند. اما باید گفت که درمورد تولید بیش ازحد رادیکال‌های آزاد دریاخته‌های انسان باید نگران بود.
نانوسیلور به‌عنوان مکمل‌رژیمی نیز به امید خاصیت آنتی باکتریال، آنتی فلو ومهار سرطان به‌فروش می‌رسد. از نانوسیلور درموارد پایین بودن تعداد گویچه‌ها و بیماری‌ پوست نیز استفاده می‌شود. در اروپا فروش مکمل‌های اغذیه‌یی و تغذیه‌یی با ادعای داشتن آثار طبی ممنوع است ولی به آسانی می‌توان این مکمل‌ها را به‌صورت آنلاین یافت و خرید.
به پاس پژوهش دانشگاه دانمارک جنوبی سازمان دامپزشکی و غذای دانمارک اکنون درمورد مصرف مکمل‌های غذایی نانوسیلور اخطار کرده است. این پــژوهش قویاً نشان‌می‌دهد که استــفاده ازاین محصولات ممکن‌است خطرناک باشد.

 

تعداد بازدید : 1668

ثبت نظر

ارسال