شماره ۱۰۰۰

سوزاک ومایع منی

دکترسنبل طارمیان - عفونی

پژوهشگران به درک نحوه‌ی انتقال عفونت سوزاک یک گام نزدیک‌تر شده‌اند. وقتی نیسریاگنورآ Neisseria gonorrhoeae، یعنی باکتری مسوول ایجاد سوزاک با پلاسمای سمینال یعنی بخش مایع منی که حاوی ترشحات مجرای تناسلی مرداست تماس حاصل می‌کند، آسان‌تر حرکت کرده و شروع به پرگنه‌سازی یا کلنیزاسیون می‌نماید.
این پژوهش که توسط محققان دانشگاه نورث‌وسترن در شیکاگو انجام شده در®mBio نشریه‌ی آن لاین و با دسترسی باز انجمن میکروبیولوژی آمریکا انتشار یافته است.
در‌این بررسی یک منظر از زیست‌شناسی به تصویر کشیده شده است که  قبلاً ناشناخته بود. اگر مایع سمینال سبب تسهیل حرکت می‌شود، پس می‌تواند به انتقال سوزاک از شخص به شخص کمک کند.
سوزاک یک عفونت منتقله از راه نزدیکی است و انحصاراً درانسان دیده می‌شود و در مناطق گرم و مرطوب مجرای تولید مثل ازجمله گردن زهدان، رحم ولوله‌های فالوپ در خانم‌ها و در پیشابراه در خانم‌ها و آقایان رشد می‌کند. طبق برآورد موجود بیش‌از 100میلیون مورد تازه‌ی سوزاک هر سال درسراسر جهان به وجود می‌آید.
دراین پژوهش، ویژگی‌های مکانیسم،‌ پاتوژنز و انتقال نیسریاگنورآ ذکر‌شده که ازنظر ایجاد راهکارهای تازه‌ی پیشگیری اهمیت دارد زیرا مقاومت این ارگانیسم نسبت به آنتی‌بیوتیک بیش‌از‌پیش رو‌به ازدیاد است.
طی یک دسته تجارب آزمایشگاهی، محققان قدرت نیسریاگنورآ را درحرکت ازطریق یک سد صناعی بررسی کردند و به این یافته‌ رسیدند که پس‌از تماس با پلاسمای سمینال، باکتری‌ها به میزان 24‌برابر می‌توانند از‌این سد عبور‌کنند. تماس با پلاسمای سمینال سبب ایجاد زواید شبه مو درسطح باکتری می‌شود که به پرز موسوم است و با جریانی موسوم به حرکت توئیچ tiwitching motility یاخته‌ها را به حرکت در‌می‌آورند. این تأثیر تحریکی را می‌توان حتی با غلظت‌های پائین پلاسمای سمینال و فراتر از جریان آغازین ورودی مایع سمینال مشاهده کرد.
با انجام آزمون‌های اضافی مشخص شده‌است که تماس با پلاسمای سمینال سبب تقویت ساخت میکروکلنی‌های باکتریال در یاخته‌های پوششی انسان می‌شود و نیز به استقرار عفونت کمک می‌کند.

 

 

 

تعداد بازدید : 1467

ثبت نظر

ارسال