شماره ۹۹۸

خطرات اسپایس

پزشکی امروز

آثار مضر افزایش مصرف فرآورده‌‌یی عامه‌پسند از کانابیس موسوم به Spice یا K2، سال‌ها است دانشمندان را مبهوت و متحیر ساخته است ولی اکنون یک گروه از پژوهشگران پیشرفت در درک علت توکسیک بودن بیش‌از‌حد این فرآورده‌ را گزارش کرده‌اند.
 این بررسی که در ACS Journal of Analytical Chemistry انتشار یافته است به شرح ایجاد یک روش می‌پردازد که روزی ممکن است در تشخیص و درمان هزاران بزرگسال جوان و نوجوانی منتهی شود که پس ازمصرف این ماده در اورژانس‌ها قالب تهی می‌کنند.
ماری‌جوانای صناعی که در بازار به نام‌های n، natural incense , Potpourri Spice or K2 یافت می‌شود نگرانی‌ قابل‌توجهی برای سلامت عامه به‌وجود آورده‌ است واز هر 9دانش‌آموز دبیرستانی 1نفر اخیراً مصرف آن را گزارش کرده است. این فرآورده‌ها در سراسر ایالات‌متحده‌ و اروپا به‌فراوانی وجود دارد و پس‌از ماری‌جوانای حقیقی برای بسیاری از نوجوانان و بزرگسالان جوان آمریکا، دومین داروی عامه‌پسند است. این مواد سبب نشئه‌ی فراوان شده و نیز گستره‌ی وسیعی از عوارض جانبی خطرناک ازجمله تشنج، توهم، صدمه‌ی وخیم کلیه، رفتار سایکوتیک و حمله‌های قلب را سبب می‌شوند. دانشمندان دست به کار شده‌اندتا نحوه‌ی تأثیر این فرآورده‌ها را روشن‌کنند و وجودشان را درادرار مصرف‌کننده تشخیص داده و آثار ناتوان‌کننده‌ی این مواد را بر سلامت درمان کنند زیرا در بعضی موارد، ماه‌ها پس ازمصرف آغازین آن اختلال وضعیتی دیده می‌شود.
برای رسیدن به بینش آثار فرآورده‌های ماری‌جوانا، طراح گروه پژوهش یک روش جدید به‌وجود آورده و ازآن در بررسی نحوه‌ی پردازش دو شکل معروف در اسپایـــس و K2 مـوسوم بـه JWH-012 وAM2201 استفاده نمودند. نمونه‌های ادرار 15‌نفری که از‌نظر مصرف، تست مثبت داشتند ازنظر نحوه‌ی پردازش داروها توسط بدن اختلافات قابل توجهی دیده شد. این یافته‌ به توجیه علت این امر کمک می‌کند که چرا بعضی افراد نسبت به دیگران پس‌از مصرف آثار شدیدتری تجربه می‌کنند.

 

تعداد بازدید : 1651

ثبت نظر

ارسال