شماره ۹۹۷

ویتامین C و کاهش استروک

دکترهوشنگ سلطان‌زاده - داروساز

ویتامین C و کاهش استروک

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد مصـرف خوراکی‌های حاوی ویتامینC مانند پرتقال، فلفل، توت‌فرنگی، پاپایا وکلم‌بروکلی با کاهش احتمال استروک هموراژیک ارتباط دارد.

طبق آمار مراکز کنترل بیماری و پیشگیری آمریکا، استروک چهارمین علت اصلی مرگ در ایالات متحده‌ی آمریکا است و هر‌سال 795000‌ آمریکایی به استروک مبتلا می‌شوند و ۱۳۰/۰۰۰ نفر به‌همین‌علت جان تهی می‌کنند. استروک دارای دو نوع اصلی است: ایسکمیک ischemic و هموراژیک hemorrhagic که شایع‌ترین نوع است و به‌علت ایجاد انسداد در رگ خونی، خون به یک یا چند بخش مغز نخواهد رسید. استروک هموراژیک بسیار نادرتر است ولی مرگبارتر بوده و زمانی بروز می‌کند که رگ خونی ضعیف شده در مغز پاره شده و خون به درون و اطراف مغز نشت می‌کند.
این بررسی در یکی‌از بیمارستان‌های دانشگاهی فرانسه انجام شده و نتایج آن ثابت می‌کند که کمبود ویتامینC را باید به عنوان عامل خطرساز این نوع شدید استروک در نظر گرفت، بالابودن فشار خون، شرب الکل و اضافه وزن داشتن نیز دارای همین نتیجه است. در این بررسی 65 بیماری که دارای تجربه‌ی استروک هموراژیک بودند با 65 فرد سالم مقایسه شدند.
در هر‌دو گروه آزمون‌های خونی برای بررسی تـــراز ویتامینC به‌عمل آمد. نتایج نشان داد که در 41٪ تمامی شرکت‌کنندگان تراز طبیعی وجود دارد، در 45٪ میـزان ویتامینC درست نیست و در 14٪ این تراز آنقدر پائین بود که این گروه را در دسته‌ی دچار کمبود قرار دادند.
اما به طور متوسط، در شرکت‌کنندگانی که استروک را تجربه کردند، میزان ویتامینC درست نبود حال آنکه در افرادی که دچار استروک نشده بودند تراز ویتامینC خون طبیعی بود.
این بررسی در شست و ششمین اجلاس سالانه‌ی آکادمی نورولوژی آمریکا عرضه شده است. حدس‌زده می‌شود یکی‌از راه‌های کاهش خطر استروک با مصرف ویتامینC از‌طریق کاهش فشار‌خون است. البته ویتامینC دارای منافع دیگری هم هست، از‌جمله کمک به ساخت کلاژن، یعنی پروتئینی که ساختار پوست، استخوان‌ها و بافت را شکل می‌دهد.
در‌صورت تأیید، این یافته‌ها به انبوه مدارک موجود افزوده می‌شود و عوامل جیره‌ی غذایی را به احتمال استروک پیوند خواهد داد.
طی یک بررسی دیگر که به‌سال‌2012 انتشار یافته است، پژوهشگران ادعا کرده‌ بودند که با مصرف شکلات می‌توان از احتمال بروز هر‌نوع استروک کاست. این پژوهشگران دریافته بودند در مردانی که مقدار زیادی شکلات می‌خورند نسبت به آنها که هرگز شکلات مصرف نمی‌کنند یا به‌ندرت شکلات می‌خورند احتمال بروزاستروک تا 17٪ کمتر است.
طی یک بررسی دیگر اخیراً گزارش شده‌است که مصرف ویتامینC سبب تقویت تأثیر داروهای شیمی‌درمانی می‌شود.

 

 

تعداد بازدید : 1537

ثبت نظر

ارسال